koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Wystawa „Futami Shoichi. Akwaforty”

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 922 wyświetleń od 9 października 2019
  • od: 12 października 2019, sobota
    do: 24 listopada 2019, niedziela

Shoichi Futami, artysta urodzony w Osace w 1932 r., Wystawiał swoje prace na ekspozycjach organizowanych przez japońskie stowarzyszenia grafików, a w 1967 roku otrzymał nagrodę Chunyokai Research Award. Jego prace są znane nie tylko w Japonii, ale także w Niemczech i innych częściach Europy. W 1983 r. zdobył nagrodę Małych Form Grafiki w Łodzi, a w 1984 r. wystawie Mail Art Exhibition w Wilhelmshaven, w Niemczech. Brał udział również udział w 1985 we wschodnioazjatyckiej wystawie książek i grafiki w Muzeum Sztuki Drukarskiej im. Gutenberga w niemieckiej Moguncji. W 1988 r. na zaproszenie Stowarzyszenia Paula Ernesto Vilke z Bremerhaven przebywał w Niemczech, tworząc prace i organizując wystawy indywidualne. W 1994 otrzymał stypendium Gemainde Wangerland. Jego wystawy indywidualne odbyły się w Hamburgu w Niemczech (2005 r.) oraz w Japonii w Muzeum Sztuki Nowoczesnej Kanagawa (2011) i w Muzeum Sztuki Prefektury Shizuoka (2013). Futami tworzy kameralne prace w technice akwatinty przesycone liryką i melancholią. Są niemal monochromatyczne, przeważnie w niebieskiej tonacji.

O swoich pracach pisał w 2002 r.: „Na moich pracach czasami umieszczam szklane wazony, kwiaty, krzesła i instrumenty muzyczne wraz z abstrakcyjnymi kształtami. Te przedmioty są ważnymi elementami projektu, ale nie są istotą pracy. Tak jak na przykład w poezji pojedyncze słowa i wersety nie określają charakteru całego wiersza. Są to wskazówki komunikacji między malarzem a widzem. Łączę je na wiele sposobów, a następnie krystalizują się w dzieło, które ma rytm, melodię i harmonię, jakby było kompozycją muzyczną. Patrząc na grafikę, należy dać się ponieść wyobraźni, tak jak podczas słuchania muzyki. W ten sposób jedno skojarzenie następuje po drugim, a widz może nawet odczuć to, czego sam malarz nie jest świadomy. W mojej głowie rodzi się coś w rodzaju entuzjazmu, który nie ma jeszcze formy. Jeśli nie zapiszę tego od razu, nawet jeśli jest to tylko linia, pomysł znika. Rzadko zdarza się, że natychmiast krystalizuje się w dzieło. Przeważnie zapominam o poszczególnych inspiracjach, ale jeden pomysł kumuluje się na drugim. Niektóre z nich powoli dojrzewają we mnie. I nagle czuję, że mogę zabrać się do pracy. Szukam swojego szkicownika. To moment, który najbardziej mnie ekscytuje. Ale to nie zawsze oznacza, że dzieło powstaje natychmiast. Większość przychodzi z trudem, kiedy całkowicie się koncentruję lub słucham ulubionej muzyki lub tworzę kilka projektów, by stworzyć pracę, która gdzieś w środku leży i czeka na moment tworzenia. Ten proces powoduje, że moja radość jest większa. […] Miedziana płyta do trawienia jest traktowana inaczej niż drewniana płyta do drzeworytu. W drzeworytach obszary są „wycinane” z drewna – miejsca, w których nie ma kolorów, należy „wybrać”. Pozostałe uniesione obszary są pokrywane farbą, a następnie odbijane na papier. Jednak w akwaforcie rysuje się za pomocą igły na miedzianej płycie, a następnie wytrawia. Te wytrawione miejsca zbierają farbę i pod prasą drukarską odbija się je na papier. W zależności od głębokości zbierają one więcej farby, co powoduje zmianę intensywności barwy na papierze. Dzięki temu artysta może osiągnąć ciemne i jasne kolory. Aby uzyskać płaski kolor na miedzianej płycie, stosuje się specjalne techniki. Zdecydowałem się na technikę akwatinty, ponieważ dobrze nadaje się do rozmytych, rozproszonych i delikatnych tonów. Moje prace nie są duże. Myślę, że małe zdjęcie lepiej pasuje do intymnej rozmowy między obrazem a widzem. Jako widz nie powinien szukać ani konkretnej formy ani znaczenia pracy, ale po prostu dać upust swoim emocjom, tak jak podczas słuchania muzyki.”

Wernisaż: 11 października, godzina 17:00 Wystawa czynna: 12 października – 24 listopada 2019 Miejsce: Muzeum Sztuki Dalekiego Wschodu w Kamienicy pod Gwiazdą Kurator: Katarzyna Paczuska, Mieczysław Ziomek

zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ