Dorota Chilińska: „Systemy złożone. Manifest”
- od: 6 marca 2020, piątekdo: 29 marca 2020, niedziela
Dorota Chilińska: „Systemy złożone. Manifest”
06.03–29.03.2020 otwarcie wystawy: 06.03.2020 (wtorek), godz. 18.00 / wstęp wolny kuratorka: Joanna Gwiazda Wystawa jest trzecią odsłoną projektu „Systemy złożone”, który Dorota Chilińska rozpoczęła w 2017 roku. Artystka posługuje się tu metaforą ula, będącego wzorem półautonomicznego systemu złożonego oraz modelem społeczeństwa matriarchalnego. Te dwa paradygmaty mają kluczowe znaczenie dla autorki, która posługując się metaforą konstruuje paralele między systemami społecznymi ludzi i pszczół. W najnowszej odsłonie projektu „Systemy złożone. Manifest” odnosi się do współczesnych ruchów feministycznych oraz aktualnej sytuacji społeczno-politycznej. Na wystawie „Systemy złożone. Manifest” pojawia się kilka zagadnień. Pierwszym są aktywistki społeczne sfotografowane przez artystkę w pszczelich maskach, wystylizowane na przodowniczki pracy. Wątek ten łączy się i dopełnia następny – temat pracy kolektywnej, zwizualizowany przez autorkę w instalacji zbudowanej z przemysłowych maszyn do szycia. Trzecim, kluczowym zagadnieniem poruszanym w „Manifeście” jest dążenie do rewolucji. Proces ten zaczyna się, gdy występujące zwykle w systemie złożonym patologie i nierówności nabrzmiewają, „kłują” w oczy i wyzwalają w społeczeństwie zniecierpliwienie, rozczarowanie i gniew – uczucia, które są siłą napędową każdej rewolucji. W instalacji Doroty Chilińskiej prezentowanej w Wozowni z ula wypływają historyczne manifesty, kłębiąc się na niekończących się wydrukach. Inspiracją do stworzenia wystawy „Systemy złożone. Manifest” jest książka belgijskiego pisarza Maurice’a Maeterlincka „Życie pszczół”. „Ostatnio coraz częściej tworząc narrację swoich prac odnoszę się do mitów i baśni, po to, żeby pokazać złożoność rzeczywistości. Pojawiają się magiczne przedmioty, czary, postaci zamienione w zwierzęta” – komentuje Dorota Chilińska. I dodaje: „Ta baśń jest o pszczołach, które posiadają tajemne moce, są jak wiedźmy, które chcą zmieniać świat. W istocie nie mają mocy większej niż daje im siła wspólnego działania, jednoczenia się. Ci, którzy się boją tej siły przypisują jej moc czarów i siłę zła. Pszczoły stały się dla mnie metaforą społeczeństwa matriarchalnego, wyrazem jedności kobiet. Poszczególne komponenty «systemów złożonych» nie mają wielkiej mocy, ale jako całość stają się naprawdę niebezpieczne. Rój wściekłych pszczół sieje prawdziwą grozę jak tłum zdesperowanych kobiet. Moja praca jest również odpowiedzią na przemiany społeczne, które zachodzą w Polsce, na to, w jaki sposób zmienia się świadomość, jak tworzą się inicjatywy oddolne, które ją kształtują. Skupiam się na ruchach kobiet, które z racji płci są mi najbliższe. Portretuję aktywistki, animatorki kultury, artystki, naukowczynie. W pewnym sensie tworzę zapis jakiejś uciekającej historii, osobliwego «teraz», które za chwilę przeminie". Dorota Chilińska (1975) – artystka multimedialna. Tworzy instalacje wideo, fotografie, zajmuje się również filmem artystycznym i dokumentalnym. Studia ukończyła na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w pracowni Wojciecha Bruszewskiego. Obecnie prowadzi pracownię multimediów na macierzystej uczelni. Jej prace pokazywane były m.in. na festiwalach w Wenecji, Japonii, Berlinie, Pradze. Uczestniczyła również w festiwalu WRO, Transvizualia oraz wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. W latach 2005–2011 tworzyła duet artystyczny „Error” z Andrzejem Wasilewskim, badając zjawiska kodów kulturowych. Od wielu lat prowadzi działalność kuratorską – wraz z krytyczką sztuki Katarzyną Lewandowską realizuje projekty promujące głównie sztukę kobiet m.in. „Młode”, „Rebelle”, „Magna Terra”.Akwizytorzy szczęścia. O dawnych i współczesnych kolędnikach
od: 1 grudnia 2004 do: 30 kwietnia 2005
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
20 101sztuka
CZEM CHATA BOGATA, TEM RADA
od: 20 października 2003 do: 30 kwietnia 2004
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
19 910sztuka
ARANŻACJE ŚWIĄTECZNE W CHATACH
od: 8 kwietnia 2003 do: 27 kwietnia 2003
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
20 102sztuka
LUDOWE MALARSTWO NA SZKLE
od: 10 kwietnia 2003 do: 1 września 2003
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
20 282sztuka
ARANŻACJE ŚWIĄTECZNE
od: 10 grudnia 2002 do: 31 stycznia 2003
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
21 550sztuka
TWRCZOŚĆ LUDOWA W EKSLIBRISIE
od: 1 grudnia 2002 do: 1 marca 2003
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
21 408sztuka
Park Etnograficzny
od: 1 stycznia 2006 do: 31 grudnia 2006
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
20 921sztuka
Na Jawie i nie-Jawie
od: 17 listopada 2005 do: 30 kwietnia 2006 jest więcej terminów
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
20 767sztuka
Zapomniane skarby kultury
od: 18 maja 2005 do: 30 czerwca 2005
Muzeum Etnograficzne
ul. Wały Gen Sikorskiego 19 Toruń
21 090sztuka
Rysunki i Grafiki
od: 28 kwietnia 2006 do: 16 czerwca 2006
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
20 824sztuka
Wilno i cały świat
od: 20 stycznia 2006 do: 10 marca 2006
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
20 898sztuka
Godlewska - malarstwo i rzeźba
od: 16 października 2005 do: 16 grudnia 2005
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
21 175sztuka
Srebrna Biblioteka i inne cymelia królewieckie
od: 17 maja 2005 do: 24 maja 2005
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
21 669sztuka
Grafiki Konstantego Brandla
od: 1 marca 2005 do: 30 kwietnia 2005
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
21 203sztuka
Jan Paweł II
od: 1 marca 2005 do: 30 kwietnia 2005
Muzeum Uniwersyteckie - Collegium Maximum
Plac Rapackiego 1 Toruń
21 212sztuka
Newsreportaż 2005
od: 14 listopada 2006 do: 15 grudnia 2006
Piwnica Pod Aniołem
Rynek Staromiejski 1 Toruń
21 055sztuka
Rejestr Katata
od: 2 października 2006 do: 31 października 2006
Piwnica Pod Aniołem
Rynek Staromiejski 1 Toruń
21 313sztuka