Haendel – między Rzymem a Londynem - Toruń
Maria-Keohane
- 9 czerwca 2005, czwartek» 19:00
Muzyka Dawna Persona Grata
W programie:
- Georg Friedrich Haendel (1685–1759) * Concerto grosso op. 6 nr 1 G-dur HWV 319 * Aria “My self I shall adore' z oratorium “Semele' HWV 58 * Kantata “Armida Abbandonata' HWV 105 na sopran, smyczki i basso continuo * Concerto grosso op. 6 nr 11 A-dur HWV 329 * Kantata “Agrippina condotta a morire' HWV 110 na sopran, smyczki i basso continuo
Wykonawcy:
- Maria Keohane – sopran
- Nicki Kennedy – sopran
- Martin Gester – dyrygent
- Orkiestra 'Arte dei Suonatori':
– skrzypce: Aureliusz Goliński, Ewa Golińska, Marta Mamulska, Adam Pastuszka, Violetta Szopa-Tomczyk, Gabriel Bania
– altówka: Dymitr Olszewski
– wiolonczele: Tom Pitt
– kontrabas: Mirjam Wittulski
– klawesyn: Joanna Boślak-Górniok
– lutnia: Andreas Arend
Cena biletów: normalny 10zł, ulgowy 6 zł
Bilety do nabycia:
- w Ośrodku Kultury
Impresariat
w Bolesławcu - w recepcji Zamku Kliczków – przed koncertem
WYKONAWCY --------------------------------
Maria Keohane – świeżo dyplomowany słowik skandynawski dysponujący trylem o rzadko spotykanej uniwersalności. Nie dość, że potrafi śpiewać w stylu każdej epoki, począwszy od baroku a skończywszy na współczesności, to jeszcze wykonuje utwory wokalne wszystkich gatunków – od muzyki kameralnej przez oratoria do oper. Poza Skandynawią występowała w Anglii, Włoszech, Francji, na Ukrainie, Libanie, Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii.
Mimo krótkiego stażu została już uhonorowana nagrodą Szwedzkiej Królewskiej Akademii Muzycznej.
Śpiewała pod batutą Erica Ericsona, Jakoba Lindberga, Andrew Manziego, Nicholasa McGegana, Andrew Parrotta i Christophera Warren-Greena. Ze słynnym barokowym trębaczem Niklasem Eklundem nagrała płytę z włoską muzyką barokową, a w planie ma realizację płyty z muzyką Hassego, Boccheriniego i Krausego.
Nicki Kennedy ukończyła Royal Scottish Academy of Music and Drama oraz Royal College of Music.
Należy do śpiewaczek uniwersalnych wykonujących z powodzeniem muzykę wokalną od XVII wieku po współczesność. Krytyka przychylnie przyjęła jej kreacje między innymi w Pasji wg Św. Jana i w Oratorium na Boże Narodzenie Bacha, w Mesjaszu, Samsonie, Saulu i Solomonie Haendla, w kantatach Vivaldiego.
Artystka występowała z wieloma renomowanymi zespołami muzyki dawnej – Le Parlament de Musique, Orchestre des Chaps-Elysee, Les Musiciens du Louvre, The Philharmonia i z zespołem Florilegium.
Nicki Kennedy występowała też na wielu festiwalach muzyki dawnej, a także współczesnej w całej Europie.
Brała udział w wielu nagraniach z zespołami: Les Musiciens du Louvre, the Royal Philharmonic Orchestra, Modo Antiquo i Charivari Agréable.
Najbliższe plany Nicki Kennedy obejmują udział w wykonaniu Mszy Koronacyjnej Mozarta z zespołem Le Parlament de Musique, kantat i motetów Haendla z zespołem Brook Street Band.
Obok pracy scenicznej ważną sferą aktywności Nicki Kennedy jest działalność pedagogiczna. Prowadzi klasy mistrzowskie na Uniwersytecie w Cambridge.
Martin Gester – typowy Francuz nie tylko z wyglądu. Karierę zaczynał dość standardowo – organy, klawesyn potem śpiew i formy wokalno-instrumentalne, a w końcu, pewnie by to wszystko ogarnąć i nie zwariować – dyrygentura. Od początku wierny muzyce XVII i XVIII wieku, dla której w 1990 r. stworzył Le Parlement de Musique. Zespół ten zasłynął w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych swoimi interpretacjami muzyki francuskiej i niemieckiej, a później także włoskiej.
Martin Gester, w sposób całkowicie świadomy, postanowił zajmować się przede wszystkim muzyką mniej znaną, co zaowocowało wieloma artystycznymi sensacjami. Do takich zaliczyć należy obsypane nagrodami i wyróżnieniami nagranie anonimowej niemieckiej pasji z Lüneburga. Nie oznacza to jednak, że Le Parlement de Musique nie zajmuje się muzyką znaną i popularną, z czegoś przecież trzeba żyć. W repertuarze zespołu są bachowskie pasje, oratoria Handla, muzyka Carissimiego, Haydna, Vivaldiego, Mozarta.
Kategorią samą w sobie są nagrania organowe Martina Gestera, uważane za najciekawsze interpretacje niemieckiej i francuskiej muzyki siedemnastego i osiemnastego wieku. Jego liczne płyty nagrywane dla francuskich wytwórni Opus 111, Accord i Temperaments zyskały wiele nagród międzynarodowej prasy muzycznej. Gester występuje na największych festiwalach w Europie, Ameryce i Azji. Jako dyrygent ogromną rolę przywiązuje do intuicyjnego oraz emocjonalnego kontaktu z orkiestrą, dlatego ważniejszy od metronomu jest dla niego rytm muzycznych myśli.
Muzycy orkiestry Arte dei Suonatori spotkali Martina Gestera w czasie jego
pierwszej wizyty w Polsce w 1992 r.. Kiedy narodziła się idea festiwalu
Muzyka dawna – persona grata
, Martin Gester był pierwszą osobą, do której zwróciliśmy się z propozycją regularnej współpracy.
Etat dyrektora Departamentu Muzyki Dawnej w Konserwatorium w Strasburgu, gdzie prowadzi klasy interpretacji muzyki barokowej, pozwala mu cieszyć się życiem i pracą. Zwyczajny szczęściarz.
PROGRAM --------------------------------
Jerzy Fryderyk Haendel, Włochy, lata 1705–1775 – Wenecja, Florencja, Rzym, Neapol – miasta tętniące muzyką.
A jeszcze grono znajomych i przyjaciół – Arcangelo Corelli, Bernardo Pasquini, Benedetto Marcello, Alessandro i Domenico Scarlatti – prawodawcy i apologeci włoskiego stylu w muzyce.
A jeszcze wykształceni, obdarzeni wybrednym gustem i, co najważniejsze, hojni mecenasi kardynałowie i arystokracja.
A jeszcze legendarna Arkadyjska Akademia, zapewne nieco snobistyczne miejsce realizacji najbardziej wyrafinowanych artystycznych idei, pomysłów, wirtuozowskich pojedynków, skupiająca ze świata artystów wymienionych już muzyków, ale i wielu poetów, malarzy, natomiast ze świata ówczesnych elit – czterech z kolei papieży, całe kolegium kardynalskie, książęta Bawarii, Portugalii, Polski.
W takich okolicznościach dwudziestoletni Haendel, protestant, nasiąka sztuką najwyższej próby i komponuje kantaty świeckie, muzykę kościelną (katolicką!) oratoria i opery. Z ponad stu kantat, jakie po sobie Jerzy Fryderyk zostawił, większość pochodzi właśnie z włoskiego okresu twórczości. Kantaty kameralne, w mniejszym stopniu narażające kompozytora na negatywne skutki nieprzychylności publiki, służyły Saksończykowi za pole eksperymentów formalnych i wyrazowych. Tutaj, wolny od komercyjnych ograniczeń opery, mógł Haendel testować swoje muzyczne środki wyrazu, a jednocześnie doskonalić swój kunszt w stylu bel canto. Stąd kantaty te bywają trudne zarówno pod względem muzycznym, jak i technicznym, wykonawczym. Dlatego, na przykład, kantata Armida Abbandonata (której kopię posiadał Bach) zaczynająca się recytatywem przy akompaniamencie dwojga skrzypiec senza basso, zawiera również recytatyw z akompaniamentem, jak nazywał go Jerzy Fryderyk, furioso. Z kolei w oratorium Semele (nazywanym czasami dworską operą koncertową) Haendel daje się poznać jako wrażliwy malarz natury obdarzony romantyczną wręcz ekspresją.
Oto dwie kantaty i jedna aria – haendlowski kosmos pod mikroskopem.
Martin-Gester
Stand-up Toruń | Rafał Rutkowski w programie "Żarty dla mas"
25 kwietnia 2024 - 19:00
OD NOWA - Nowa sala kinowo-teatralna
ul. Gagarina 37a Toruń
7 368teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Toruń 23.04.2024 g. 19:00
23 kwietnia 2024 - 19:00
Dwór Artusa
Rynek Staromiejski 6 Toruń
7 527teatr
artystyczni
23 kwietnia 2024 - 17:30jest więcej terminów
Dwór Artusa
Rynek Staromiejski 6 Toruń
1 581 573teatr
"Kiedyś, a dziś" - NOWY PROGRAM 2024
21 kwietnia 2024 - 17:00
Dwór Artusa
Rynek Staromiejski 6 Toruń
196 649teatr
Jak Zabłocki na mydle - spektakl komediowy
21 kwietnia 2024 - 18:00
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
90 139teatr
Co można zdradzić rodzinie?
20 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa CKK Jordanki
ul. Aleja Solidarności 1-3 Toruń
544 437teatr
Brawurowa komedia w gwiazdorskiej obsadzie mistrzów scenicznego humoru
19 kwietnia 2024 - 19:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
24 740teatr
Sceny dla dorosłych, czyli sztuka Kochania
19 kwietnia 2024 - 19:00
Aula UMK
ul. Gagarina 11 Toruń
533 424teatr
II Termin
18 kwietnia 2024 - 19:00
Dwa Światy
ul. Ducha Św. 10/12 Toruń
7 014teatr