koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

Wykraczając poza płeć – hidźrowie indyjscy

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 992 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 9 listopada 2006, czwartek
    do: 30 listopada 2006, czwartek

Fotografie autorstwa

Kabira Orłowskiego

Bohaterami fotografii są hidźrowie – ani mężczyźni, ani kobiety, trzecia płeć subkontynentu indyjskiego. Podobnie jak indyjska seksualność – szczególnie męska – wykracza poza zachodnie kategorie homohetero, tak hidźrowie wykraczają poza nasze rozumienie osób transseksualnych. Od tysięcy lat stanowią oni/one element cywilizacji indyjskiej; znani są zarówno Mahabharacie, jak i Kamasutrze, zaś najstarsze wzmianki o nich sięgają VIII stulecia przed Chrystusem. Mitologia indyjska również obfituje w opowieści o bogach i bohaterach zmieniających płeć. Idea trzeciej płci ewoluowała w Indiach wraz ze zmieniającymi się dyskursami seksualności. Podbój islamski i przybyła wraz z nim instytucja eunuchów oraz nowe formy ekspresji seksualnej, miały bardzo istotny wpływ na organizację hidźrów, ich styl życia oraz społeczną reprezentację i wyobrażenia. Często władcy muzułmańscy otaczali hidźrów oficjalną opieką, nadając im grunty i przywileje. Ta polityka została drastycznie przerwana wraz z przybyciem zachodnich kolonialistów. Dla wiktoriańskich Brytyjczyków hidźrowie stanowili ohydną aberrację, stawianą na równi z paleniem wdów i mordowaniem nowonarodzonych dziewczynek. Za pomocą szeregu aktów prawnych zamierzali oni zlikwidować istnienie hidźrów, ale doprowadzili jedynie do tego, że ta swoista subkultura zeszła do miejskiego półświatka, w którym funkcjonuje do dzisiaj. Hidźrowie są jedną z tych tradycyjnych instytucji indyjskich, które wraz z narzuceniem władzy kolonialnej utraciły swoje ideologiczne i polityczne zaplecze. Mimo to, w pewnym sensie jako przeżytek, funkcjonują do dzisiaj.

Ich życie nie jest łatwe. Ubóstwo, przemoc fizyczna (także seksualna), szykany ze strony policji oraz lokalnej mafii, brak dostępu do edukacji i normalnych zawodów, a wreszcie realna groźba zakażenia HIV/AIDS, to dla nich problemy dnia codziennego. Większość z nich zarabia na życie żebrząc i oddając się prostytucji. Znajdując się na granicy płci i na samym dole hierarchii społecznej, hidźrowie są uważani za nieczystych. Większość Hindusów na samo ich wspomnienie reaguje śmiechem, grymasem obrzydzenia, albo wstydliwie zmienia temat.

Z racji totalnej marginalizacji w społeczeństwie indyjskim, hidźrowie są grupą bardzo hermetyczną. Ponieważ żaden cenzus jak do tej pory nie traktował ich oddzielnie, ich liczebność pozostaje zagadką (może sięgać od kilku do kilkudziesięciu milionów w całych Indiach). Mniej więcej do lat 80-tych XX wieku nie mówiło się o hidźrach publicznie. Obecnie ta sytuacja ulega zmianie, a sami hidźrowie również powoli otwierają się na obce osoby, także na badaczy, reporterów, działaczy społecznych i organizacje pozarządowe. Mimo to, nadal są owiani tajemnicą i otoczeni gęstą mgłą przesądów i nieporozumień.

Fotografie Kabira Orłowskiego próbują ukazać różne aspekty życia społecznego hidźrów. Są one owocem wypraw badawczych do Indii, odbytych w latach 2005 i 2006. Fotografowanie hijrów ma pewien niezwykły aspekt – obserwatora często uderza w nich pewien stan liminalności, niedookreślenia płciowego. Ta sama osoba może w jednej chwili zachowywać się kobieco, a w następnej być bardziej męska. Czasami zdjęcia są w stanie wyłapać tą dwuznaczność. Stąd wynika ogromna wartość używania materiału wizualnego w prezentowaniu tego typu rzeczywistości. Zobaczenie tych osób na żywo lub na zdjęciach pozwala nam zmierzyć się z naszymi uprzedzeniami i dotyczącymi płci i seksualności, i zakwestionować najbardziej oczywiste prawdy dotyczące ludzkiej natury i różnorodności.

Kabir Orłowski – urodzony w 1981. Studiował w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadził badania na temat religijności gejów w Polsce. Hidźrami zajmuje się od 2004 roku. Brał udział w międzynarodowych konferencjach queer studies w Bielsku-Białej (2003) i Lublanie (2005). Jego publikacje ukazały się w Parametrach pożądania: kulturze odmieńców wobec homofobii (Universitas 2006) oraz (op.cit.,). Obecnie planuje nakręcenie filmu dokumentalnego na temat prostytucji wśród hidźrów.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ