koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  7 lat temu

KRUCHE PIEKNO

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 406 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 23 maja 2003, piątek
    do: 17 sierpnia 2003, niedziela

CERAMIKA ARTYSTYCZNA

Zabytki na wystawie pokazane to kruche, piękne przedmioty, wyczarowane z gliny i ognia, które od wieków pełniły funkcje użytkowe i dekoracyjne. Odgrywały też role szczególne: eksponowania pozycji właściciela, splendoru, bywało, że i tezauryzacji. Na wystawie Kruche piękno pokazano ponad 200 eksponatów, wykonanych z kamionki, fajansu i porcelany, w okresie od XVI w. po lata trzydzieste XX stulecia, w różnych ośrodkach europejskich, stanowiących najcenniejszą część kolekcji ceramiki artystycznej Muzeum Okręgowego w Toruniu. W grupie eksponatów najstarszych znalazły się: fajanse hiszpańsko-mauretańskie oraz majolika włoska (naczynia apteczne, XVI w.), a także kamionki nadreńskie (dzbany, konwie, XVI-XIX w.). Pierwsze europejskie fajanse, wyrabiane w Holandii, w warsztatach w Delft (XVII-XVIII w.), reprezentowane są przez naczynia o różnych funkcjach (m. in. wazony z modnych wówczas garniturów, ustawianych na szafach i kominkach). Bogata i zróżnicowana jest grupa wyrobów fajansowych z ośrodków francuskich, niemieckich, angielskich oraz polskich, z charakterystycznymi naczyniami z Ćmielowa, Nieborowa i Prószkowa. Wyroby polskie reprezentują także: porcelana z Korca i z Baranówki oraz bolesławieckie kamionki. Przegląd wyrobów porcelanowych rozpoczyna prezentacja dzieł ze słynnej manufaktury w Miśni. Zespoły porcelanowych naczyń niemieckich (m. in. Berlin), wiedeńskich, francuskich i rosyjskich, ukazują wielość funkcji oraz różnorodność rozwiązań formalnych, inspirowanych współczesną im sztuką i estetyką. Istotną część wystawy stanowią współczesne wyroby Fabryki Porcelany A.S. w Ćmielowie. Awangardowe figurki porcelanowe, wytwarzane w Ćmielowie od roku 1959, tj. w złotym okresie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (1956-1965), odnosiły sukcesy zarówno w kraju, jak i zagranicą. Projektowali je m. in. Henryk Jędrasiak, Mieczysław Naruszewicz, Hanna Orthwein, Lubomir Tomaszewski, zainteresowani tematami typowymi dla rzeźby kameralnej: animalistyką, egzotyką, urokiem kobiet i urodą dzieci, postaciami charakterystycznymi. Pełne wdzięku i ekspresji figurki należą do najwyższych osiągnięć artystycznych Ćmielowa. Ich znaczenie dla współczesnej rzeźby kameralnej porównywane jest z rolą figurek miśnieńskich dla XVIII stulecia oraz figurek kopenhaskich – dla okresu modernizmu. Obecnie repliki figurek wedle tak dziś modnych wzorów z lat sześćdziesiątych, produkowane są w Fabryce Porcelany A.S. w Ćmielowie. Muzeum wspólnie z Fabryką Porcelany A.S. przygotowało dla zwiedzających specjalną ofertę, którą jest możliwość nabycia tychże figurek, dziś już stanowiących kanon porcelanowej plastyki figuralnej, a dla średniego pokolenia będących jednocześnie przywołaniem lat minionych...

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ