koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

CRASH 2.0 @ Galeria NT

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 987 wyświetleń od 31 sierpnia 2010
  • od: 10 września 2010, piątek
    do: 16 października 2010, sobota

Robert B. Lisek - wystawa

[http://www.video-art.pl/nt/crash-pl.html](http://www.video-art.pl/nt/crash- pl.html)

WERNISAŻ
10 IX 2010 godzina 19.00Łodzki Dom Kultury ul. R. Traugutta 18, 90-113 Łodź

Galeria czynna od g. 12.00 do 18.00 od wtorku do piątku,

sobota 12.00 do 20.00

Wystawa Roberta B. Liska analizuje kontekst pojęcia jakim jest „bezpieczeństwo" na przykładzie wypadku smoleńskiego.

Rozważane są tu procesy społeczne ktore poprzez wzrost poczucia zagrożenia publicznego przyczyniają się do legitymizacji przemocy, utraty wolności i swobod obywatelskich, umocnienia władzy i jej wiarygodności. Artysta na wstępie stawia pytania o naturę bezpieczeństwa:

Co jest podstawą bezpieczeństwa? Co zapewnia bezpieczeństwo?

Pyta o stan jego nieobecności.

Czy tylko permanentnie podtrzymywana niepewność i stałe podsycanie strachu umożliwiają utrzymanie służb i struktur, ktore odpowiedzialne są za bezpieczeństwo?

Teorie spiskowe jako wspołczesne herezje, odstępstwa od doktryny wiary podtrzymywanej przez media stanowią obecnie bardzo silny impuls dla artystow na całym świecie.

Historia nowoczesnych społeczeństw zna wiele form działania takich jak porwania samolotow i osob, tajemnicze zniknięcia, katastrofy lotnicze, zamachy bombowe i inne, ktore mają wpływ na zmianę sytuacji politycznej i rozłożenie relacji władzy konkretnego państwa lub grupy państw. Gwałtowne łańcuchowe reakcje społeczne towarzyszące takim zdarzeniom, stanowią podstawową energię, rodzaj libido wciąż ożywiające kulturę, a stanowi to rownież punkt wyjścia projektu Crash 2.0.

Wiadomo, że podobne wypadki i rewolucje skutkowały zazwyczaj wprowadzaniem tzw. doktryny "son of a bitch, but our son of a bitch" zwanej w skrocie S.O.B. Daje to oczywiście potężny asumpt do rozwoju teorii spiskowych na gruncie wypadku smoleńskiego, ktory tu traktowany jest jednak jako jedno z klasy zjawisk występujących na całym świecie. Projekt zajmuje się problemem bezpieczeństwa i bada katastrofę, w szczegolności katastrofę lotniczą pod Smoleńskiem jako czynnik kulturotworczy, czynnik powodujący kryzys polityczny i zmiany w istniejącym układzie. Robert Lisek korzysta z metod sztuki wspołczesnej i teorii obliczalności, stawia pytania dotyczące władzy politycznej i dyskusji, ktora koncentruje się na kluczowych punktach zbiorowego doświadczenia związanego z katastrofą. Artysta tak w skrocie opisuje działanie instalacji:

Projekt rozpoczyna analiza dużych zbiorow danych, sprawdza jak katastrofa/konflikt jest ukazywany w sieci i mediach. Następnie wnioskowane są nowe informacje i określone prawdopodobieństwo wydarzeń przyszłych.

Robert Lisek wpisuje się więc w długą linię historii awangardy rozpoczynającą się staraniami o odcięcie dzieła sztuki od subiektywnego podmiotu, jego wizji artystycznej, natchnienia i potrzeby ekspresji. Zarysowanie tej linii w tekście jest powtorzeniem historii rozwoju awangard. Sam artysta ow kontekst definiuje w nastpujący sposob:

W sztuce istnieje tradycja łącząca krytyczne i analityczne podejście z prowadzeniem działań, ktore można postrzegać jako polityczne praxis.

Inspirująca dla artysty jest działalność takich grup jak Group Material działająca w stanach w latach 90, a jego tworczość powinna być rozpatrywana w kontekście grup wspołczesnych związanych z hacktywizmem i mediami taktycznymi: Institute of Applied Autonomy, Critical Art Ensemble.

Istotne jest to, że poruszając temat smoleńska, a dystansując się do starego paradygmatu artysty ukazującego subiektywny punkt widzenia, Lisek odcina się dzięki temu od jednoznaczności jaka cechuje np. wspomnianych tworcow teorii spiskowych, a ktora nieuchronnie skompromitowałaby artystę uwikłanego we własną opinię opartą przecież jedynie na wierze. Artysta nie zajmuje badaniem alternatywnych linii historii i używa do tego celu napisanego przez siebie robaka sieciowego, czyli programu do automatycznego wyszukiwania informacji w sieci (wzorem było oprogramowanie używane przez rosyjskie służby specjalne G.R.U.) i portal NEST (patrz: http://fundamental.art.pl/NESTofficial.html ), ktory jest platformą internetową służące do analizowania i wizualizacji połączeń między ludźmi, grupami, wydarzeniami, dokumentami i miejscami. Artysta aranżuje sytuację w ktorej przemawia sama rzeczywistość względem niego zewnętrzna. W owej aranżacji kreacja ogranicza się do konstrukcji transparentnego aparatu i aranżacji takiej konstrukcji jako przestrzennego dzieła artystycznego.

Lisek za pomocą swojego systemu wyławia, analizuje i wizualizuje informacje, tworzy historię, w czym w pewnym sensie wyręcza historykow. Model historii z małpą przy maszynie do pisania zostaje przekształcony w model myślącej maszyny do selekcjonowania danych, maszyny ktora sama tworzy warianty i historie. Praca intelektualisty w dzisiejszym świecie zmienia się więc w świadomość komunikowania zasad pracy, a sama dotychczasowo rozumiana praca wykonywana jest przez maszyny. Podobnie na polu komunikacji społecznej otwarte źrodła i możliwość ingerencji w kod źrodłowy, wprowadzają ow artystyczny projekt w miejsce, ktore dotychczas zajmowały media. Media korporacyjne imputowały globalny światopogląd zgodny z polityką stojącego za nimi kapitału, natomiast projekt CRASH 2.0 proponuje wciąż mnożące się wersje wydarzeń, łączy fakty posługując się wspołczesną logiką i matematyką. Mechanizmy stojące za jego działaniem, związane z analizą i przetwarzaniem danych są o wiele bardziej czytelne niż mechanizmy władzy manipulującej mediami. Otwarte źrodła powodują, że sposoby przetwarzania informacji stają sie rekonfigurowalne! Korporacyjne media stają się więc zbędne, zostają wyeliminowane, zastąpione przez projekt artystyczny gdyż dostarczają one jedynie jeden z możliwych scenariuszy zdarzeń. W świecie mediow pojawia się natomiast nowe miejsce dla alternatywnych portali stających się wiodącymi źrodłami informacji, dość wspomnieć WikiLeads, ktory opublikował 75 000 dokumentow pokazujących inny obraz wojny w Afganistanie. Informacje takie są następnie poddawane analizie. Crash 2.0 także udostępnia informacje nieobecne w oficjalnych kanałach, subwersywne reinterpretacje zdarzeń, alternatywne narracje, z ktorych możemy wybrać te ktore nam odpowiadają. Zawsze jednak taki wybor jest ograniczony, pokazuje iż wierzymy jedynie w to co mieści się w naszych skończonych umysłach.

kurator: Michał Brzeziński

Wernisażowi towarzyszył będzie audio performance SUNUS

SUNUS jest radykalnym projektem muzycznym, ktory tworzy nowy wymiar muzyki poprzez innowacyjną eksplorację praktyk hakerskich w obrębie zastanych przestrzeni dźwiękowych. Prace SUNUS są skrzyżowaniem i przekroczeniem wielu gatunkow muzycznych: muzyki stochastycznej, muzyki spektralnej, muzyki konkretnej,futurista musica, noise. Muzyka SUNUS cechuje się radykalnymi zakłoceniami języka systemow, w tym zasad, poleceń, błędow i kodow. SUNUS utwierdza ekstremalne interwencje, ktore destabilizują istniejącą produkcję muzyczną. SUNUS stosuje asymetryczne i "chaotyczne" sekwencje wykazujące na głębsze, ukryte potężne symetrie muzyki o lekkiej konstrukcji. Prace SUNUS zajmują wyjątkową przestrzeń, gdyż badają kulturowe skrzyżowanie sztuki krytycznej, i sztuki programowania. Rdzeń SUNUS w praktyce to poszukiwanie nowych, ukrytych struktur i kompozycji.

Robert B. Lisek_ jest artystą i matematykiem, koncentrującym się na systemach i procesach (obliczeniowych, biologicznych, społecznych). Przechodząc przez sztukę konceptualną, hacktywizm, sztukę oprogramowania i radykalne interwencje społeczne, jego działalność nie poddaje się kategoryzacji. Jest pionier sztuki wykorzystującej metody sztucznej inteligencji i bioinżynierię. W swoich dziełach stosuje zaburzenia i zawieszenia językow i systemow, w tym błędy kodow i poleceń oraz robaki i wirusy sieciowe. W projekcie Spectrum, ktory jest scenariuszem biotterrorystycznego ataku Warszawy, użył technik biologii molekularnej, badając najbardziej fundamentalny proces w naturze, jakim jest samoreplikacja, czyli namnażanie się i rozprzestrzenianie struktur. W szczegolności skupił się na [samo replikacji DNA] i zbudował nowy szczep bakterii, ktory szybko rozprzestrzenia się w wodzie. Lisek drąży rownież problemy zabezpieczeń, prywatności i tożsamości w społeczeństwie sieciowym; zbudowal NEST Citizens Intelligence Agency zaawansowane oprogramowanie i portal do szukania ukrytych powiązań między osobami, grupami, zdarzeniami, obiektami i miejscami. Założyciel Fundamental Research Lab, inicjator i lider grupy Laboratorium oraz Sympozjum Sztuki ACCESS. Autor ponad stu wystaw, akcji, warsztatow. Jego projekty obejmują między innymi: NEST ARCO Art Fair, Madryt; GENGINE Galeria Narodowa Zachęta, Warszawa; FLOATLower Manhattan Culture Council, Nowy Jork; WWAI Siggraph, Los Angeles; GESPENST Galeria Leto, Warszawa; Falsecodes Red Gate Gallery, Pekin; State of Emergency Embassy - Galeria Entropia, Wrocław; FLEXTEXT Byzantine Museum, Ateny; FXT - ACA Media Festival, Tokyo; STACK - ISEA 02, Nagoya; SSSPEAR -17th Meridian, WRO Centrum Sztuki Mediow, Wrocław/_

GALERIA NT ul. R. Traugutta 18, 90-113 Łodź +48 505 202 294

bilety:

nie

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ