koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyBANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

KOMPOZYTOR I JEGO ŚWIAT. BRONISŁAW KAZIMIERZ PRZYBYLSKI IN MEMORIAM

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 469 wyświetleń od 2 listopada 2011
  • od: 25 listopada 2011, piątek
    do: 26 listopada 2011, sobota

Ogólnopolska Konferencja Naukowa

25-26 listopada 2011

Organizator:

Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi

Wspołorganizatorzy:

Związek Kompozytorow Polskich - Oddział Łodzki

Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi

Biblioteka Uniwersytetu Łodzkiego

Problematyka konferencji będzie skoncentrowana na ogolnej sytuacji kompozytora we wspołczesnym mu świecie. Punktem wyjścia są cztery dzieła Bronisława Kazimierza Przybylskiego, stanowiące zarazem cztery hasła porządkujące tematykę. Wystąpienia referentow będą się jednak odnosić nie tylko do dzieł B. K. Przybylskiego, ale przede wszystkim do innych kompozytorow, ktorzy byli dla niego ważni lub mają związek z hasłami poszczegolnych blokow tematycznych:

Tradycje szkoły wiedeńskiej;  
Lokalność i uniwersalność;      
Akordeon, przestrzeń, eschatologia;  
Wokoł _Guerniki_.

W ten sposob nakreślona zostaje swoista „mapa" świata (światow) kompozytora, nie tylko w znaczeniu konkretnego miejsca geograficznego, miejsca kształtowania światopoglądu i warsztatu artystycznego, ale rownież zakorzenienia w kulturze rodzimej, horyzontu ideowo-intelektualnego wyznaczonego przez kontakt z dziełami sztuki i lektury dzieł w jakiś sposob znaczących dla świadomości artystycznej kompozytora europejskiego czy określonych koncepcji (w tym wypadku np. dodekafonia czy muzyka topofoniczna). Konferencji towarzyszyć będą koncerty, podczas ktorych wykonanych zostanie wiele utworow B. K. Przybylskiego, w tym te dzieła, ktore stanowią podstawę poszczegolnych blokow tematycznych podczas obrad. Zaplanowany został też panel z udziałem zaproszonych gości, ktorzy zechcą podzielić się wspomnieniem na temat Profesora i jego sztuki.

*CZWARTEK, 24.11.2011 *

*godz. 19.00 Koncert symfoniczny *
Filharmonia Łodzka, ul. Narutowicza 20/22, wstęp biletowany

(impreza towarzysząca, organizacja: Filharmonia Łodzka im. Artura Rubinsteina)

program:

B. K. Przybylski - „A Varsovie" na orkiestrę symfoniczną

W. A. Mozart - Koncert fortepianowy G-dur KV 453

H. M. Gorecki - Koncert fortepianowy

F. Schubert - VIII Symfonia h-moll „Niedokończona" D 759

wykonawcy

Lisa Smirnova (fortepian)

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łodzkiej, dyr. Daniel Raiskin

PIĄTEK, 25.11.2011
Akademia Muzyczna ul. Gdańska 32, sala 31

godz. 9.30 Inauguracja konferencji
JM Rektor Akademii prof. Antoni Wierzbiński

Kierownik Katedry Teorii Muzyki prof. AM Ryszard Daniel Golianek

*godz. 9.45-11.45 Sesja I: TRADYCJE SZKOŁY WIEDEŃSKIEJ *
Prowadzenie: Ewa Kowalska-Zając

Ewa Kowalska-Zając (Łodź), _Wiedeń, lata 70. U źrodeł tworczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego _

Marcin Trzęsiok (Katowice), Narodziny dodekafonii z ducha antropozofii. Schoenberg, Swedenborg i metempsychoza

Iwona Lindstedt (Warszawa), Postserialne reperkusje w tworczości G. Ligetiego i R. Haubenstocka-Ramatiego

Ewa Schreiber (Poznań), _Tworczość Gyorgy Ligetiego wobec estetyki muzyki spektralnej _

godz. 11.45-12.15 Przerwa na kawę

*godz. 12.15-14.15 Sesja II: LOKALNOŚĆ I UNIWERSALNOŚĆ *
Prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek

Artur Zagajewski (Łodź), _Między awangardą a postmodernizmem - „A Varsovie" Bronisława Kazimierza Przybylskiego _

Jolanta Szulakowska-Kulawik (Katowice), _Warszawa w muzyce i kulturze - urbi Varsovia illustrate carmine heroica - metamorfozy dramatycznego toposu

_

Danuta Gwizdalanka (Poznań), Od lokalności do uniwersalności - muzyka w perspektywie finansowo-polityczno-demograficznej

Ryszard Daniel Golianek (Poznań-Łodź), Tworczość dedykowana - zagadnienia metodologiczne

godz. 17.00 Panel wspomnieniowy: BRONISŁAW KAZIMIERZ PRZYBYLSKI IN MEMORIAM
Prowadzenie: Marta Szoka

Uczestnicy: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Zygmunt Krauze, Roman Lasocki, Mirosław Pietkiewicz

*godz. 18.00 Koncert: MUZYKA B. K. PRZYBYLSKIEGO INSPIROWANA SZTUKAMI WIZUALNYMI
*
Akademia Muzyczna ul. Gdańska 32, sala 12
Wprowadzenie do koncertu: Jacek Szerszenowicz

program:

Triptychon nach Bildern von Wolfgang Bergner (1977)

  1. Punkte
  2. _Strukturen _
  3. Linien
    Andrzej Gębski (skrzypce)

_Tableaux - hommage a Vincent van Gogh _

  1. _Les tournesols _(1991)
  2. La nuit etoilee (1995)
  3. _Seigle vert _(1995)
    Joanna Przybylska (fortepian)

_Siedem życzeń według obrazow Tadeusz Makowskiego z kolekcji Wojciecha Fibaka _(2000)

Janusz Kopczyński (oboj), Krzysztof Kamiński (fagot), Agnieszka Przybylska (fortepian)

_

Five Pictures for melodic percussion - for two players_ (1984)

Anna Głowacka, Mateusz Wroblewski (perkusja)

_Konstrukcja w metalu - pamięci Katarzyny Kobro _(1988)

Piotr Pniak, Urszula Bereźnicka-Pniak, Anna Głowacka (perkusja)

SOBOTA, 26.11.2011
Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32, sala 31

godz. 9.00-11.00 Sesja III: AKORDEON, PRZESTRZEŃ, ESCHATOLOGIA
Prowadzenie: Marta Szoka

Bogdan Dowlasz (Łodź), Akordeon w tworczości Bronisława Kazimierza Przybylskiego

Andrzej Tuchowski (Wrocław-Zielona Gora), _Symbolika światła w muzyce w kontekście

eschatologicznym - „Te lucis ante terminum..."_

Wojciech Stępień (Katowice), Symbol mandali w muzyce Einojuhani Rautavaary

Marta Szoka (Łodź), „Czas daleki, czas zamglony". Nad ostatnią kompozycją Bronisława Kazimierza Przybylskiego

godz. 11.00-11.30 Przerwa na kawę

*godz. 11.30-13.00 Sesja IV: WOKÓŁ _GUERNIKI_ *
Prowadzenie: Jacek Szerszenowicz

Paweł Pieniążek (Łodź), Guernica - fakt historyczny i obraz propagandowy

Grzegorz Sztabiński (Łodź),_ „Guernica" Pabla Picassa w perspektywie historii sztuki_

Jacek Szerszenowicz (Łodź), „Guernica" B. K. Przybylskiego - muzyczna transkrypcja formy malarskiej

godz. 15.00 Koncert: MUZYCZNE ŚWIATY B. K. PRZYBYLSKIEGO
Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32, sala 12

Wprowadzenie do koncertu: Sławomir Kaczorowski

Memory for Voice from „Winter Multiplay" (1993/ 2010)

Agata Zubel (sopran)

_Arnold Schonberg in memoriam _(1977)

Maja Tomaszewska-Klimek (skrzypce), Dominika Przech (skrzypce), Dorota Stanisławska (altowka), Małgorzata Smyczyńska (wiolonczela)

Tableaux - hommage a Vincent van Gogh, nr 1: _Les tournesols _(1991)

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (klawesyn)

_Asteroeides I - V _(1978)

Silvia Cśefalvayova, Zbigniew Ignaczewski, Maciej Janowicz, Leszek Kołodziejski, Eneasz Kubit (akordeony)

_

Jordan - Tryptyk_ (2010), nr 3 _The Red Sea _

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (klawesyn)

_The Sleep of Reason _na orkiestrę kameralną (2008)

Interpretacja ruchowa do utworu w wykonaniu studentek specjalności rytmika Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczow w Łodzi, Barbara Dominiak (choreografia)

_Inscription au Pere-Lachaise _(1998)

Joanna Przybylska (fortepian)

Impreza towarzysząca

*WYSTAWA POŚWIĘCONA B. K. PRZYBYLSKIEMU *
Biblioteka Uniwersytetu Łodzkiego, ul. Jana Matejki 32/38 (Hall Głowny)

16 listopada

  • godz. 13.30 - Uroczyste otwarcie wystawy
  • godz. 14.00 - Ewa Kowalska-Zając (Łodź), _W świecie barw, obrazow i idei. Poetyka muzyczna Bronisława Kazimierza Przybylskiego _

*
Komitet organizacyjny: Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek, Sławomir Kaczorowski, Jacek Szerszenowicz
*

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ