koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Theatrum prefunebris

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 172 wyświetleń od 15 lutego 2012
  • od: 24 lutego 2012, piątek
    do: 24 marca 2012, sobota

TOMASZ SOBIERAJ

WERNISAŻ: 24 II 2012 godz. 18.00-20.00

kurator: Magdalena Świątczak

Kolosalna morda miasta to cykl fotograficzny dokumentujący Łodź na przełomie XX i XXI wieku; dopełnia go blisko

sześciominutowy fotokast Kocham twoją urodę złą. Ten obraz miasta czterech kultur zarejestrowany na błonie 35 mm jest

interpretacją realistyczną i krytyczną, pozbawioną jakiejkolwiek inscenizacji, przez co silnie kontrastuje z oficjalnym, albumowym

wizerunkiem i obowiązującą propagandą sukcesu. Czarno-białe fotografie pokazują to, czego nie widać na pierwszy rzut oka, co

kryje się pod papierową fasadą pozornej szczęśliwości i jest niedostrzegalne zza szyb samochodow i ścian gabinetow -

odrzucenie, rozkład, tragizm życia z towarzyszącą mu ironią i groteskowością, nietolerancję, biedę, marazm zrezygnowanych,

zepchniętych na margines i upodlonych ludzi, trwających w otoczeniu zdegradowanych ulic i podworek środmieścia. To ponura

scenografia i statyści przejmującego dramatu reżyserowanego przez samo życie w teatrze ukrytej rzeczywistości. Obiekty

banalne powstały w lutym 2006 i w listopadzie 2010 roku. Zastosowanie wielokrotnych ekspozycji średnioformatowego

negatywu sprawiło, że fotografie cechuje niepokojąca odmienność od zwykłego doświadczenia wizualnego. Filozofia tych

obrazow korzysta z malarskiej i fotograficznej koncepcji powidoku oraz autorskiej koncepcji dyfuzjonizmu, a ich plastyczna moc i

emocjonalne oddziaływanie to skutek przenikania się wizerunkow przedmiotow całkowicie wyzbytych podobieństwa. Z jednej

strony bowiem są to zużyte, zdegradowane, porzucone, zbędne obiekty pochodzenia antropogenicznego, z drugiej zaś struktury

naturalne - liście i rośliny. W wyniku tej swoistej syntezy przeciwieństw martwe, banalne w swej istocie obiekty zyskały cechy

indywidualne, zdystansowały się od codziennej rzeczywistości. Fotografie mają charakter kontemplacyjny, jednocześnie są

przykładem gry opartej na impresjach i paradoksalnych niekiedy skojarzeniach, wymagającej aktywizacji umysłu, emocji i

zmysłow.

Kolosalną mordę miasta i Obiekty banalne łączy Heideggerowskie doświadczenie skończoności implikujące metafizyczność i

transcendencję; wspolne jest w nich zdziwienie i sprzeciw stanowiące warunek świadomej egzystencji i rozwoju, oraz

przebudzenie, ktorego konsekwencją jest oderwanie się od pozoru i pospolitości, odkrywanie sensow, wolności i możliwości. W

obu cyklach pojawia się atmosfera smutku, odejścia, nostalgii i przypadkowości; elementy scenografii, rekwizyty, bohaterowie

znajdują się w stanie rozpadu, oczekują na koniec, na ostatni akt Theatrum prefunebris.

Tomasz Sobieraj - ur. 1 lipca 1964 roku w Łodzi. Pisarz, krytyk literacki, fotograf. Ukończył geografię (hydrologia i klimatologia) na

Uniwersytecie Łodzkim i program GIS w Instytucie Statystyki Informatycznej Uniwersytetu w Lizbonie. Fotografie wykonuje t echniką klasyczną,

całkowicie mechanicznymi aparatami, na tradycyjnych negatywowych materiałach światłoczułych, bez poźniejszych cyfrowych ingerencji.

Autor 25 indywidualnych i uczestnik 16 grupowych wystaw w Polsce, Czechach, Słowacji, Francji, Litwie, Serbii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Irlandii i

USA; pierwszy artysta z Polski zaproszony do udziału w prestiżowym FOTOSEPTIEMBRE USA - SAFOTO w 2011 roku, gdzie jego Obiekty banalne

  • Banal Objects znalazły się w dwunastce najważniejszych (Signature Exhibits) wystaw indywidualnych spośrod siedemdziesięciu biorących
    udział w festiwalu. Eseje, recenzje, felietony, utwory poetyckie, opowiadania i fotografie publikuje w licznych czasopismach kulturalnych (m.in.

„Krytyka Literacka", „Migotania", „Odra", „Fraza", „Exit", „Myśl Polska", „Akant", „Cegła", „Polis - Miasto Pana Cogito", „InterMosty", „Szafa");

wspołautor antologii Eroticon - drugi krąg piekła (poezja, proza, fotografia) oraz Wbrew naturze (opowiadania). Cykle fotograficzne: Kolosalna

morda miasta, Pożądam tylko twojego ciała, Krzyki, Enklawa - fotoliryki, Masy kompozycyjne, Ulica Krokodyli, Obiekty banalne. Książki: Gra

(poezja), Dom nadzoru (opowiadania, fotografie), Wojna kwiatow (poezja), Ogolna teoria jesieni (mikropowieść).

bilety:

1zł, środa - wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ