koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Lekcja w Teatrze Małym w Manufakturze

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 398 wyświetleń od 27 lutego 2012
  • 2 marca 2012, piątek
    » 19:15

LEKCJA - EUGENE IONESCO

ABSURD - jest to pojęcie, ktore stoi w sprzeczności z prawami logiki (od łac. obs ordine - poza porządkiem).

TEATR ABSURDU wtargnął na sceny światowe w latach pięćdziesiątych XX w. Wowczas to grono dramaturgow osiadłych i pracujących w Paryżu (A. Adamow, S. Becket, J. Genet i E. Ionesco; poźniej też H. Pinter) zaproponowało inne spojrzenie na otaczającą ich rzeczywistość, tworząc nowy "język", ktory burzył dotychczasowe konwencje teatralne. Opisując najistotniejsze problemy wspołczesności sięgali do groteski, parodii i ABSURDU. Ich bohaterowie działali wbrew zasadom logiki oraz teorii psychologicznych i byli uwikłani w pozornie bezsensowne sytuacje, będące pretekstem do ironicznego spojrzenia na obowiązujący świat wartości. Cechą charakterystyczną TEATRU ABSURDU są odwrocone relacje międzygatunkowe - komizm jest tu nośnikiem rozwiązań tragicznych, zaś tragizm komicznych. ABSURD jest obecny w literaturze światowej od schyłku XIX w. (A. Jarry, F. Kafka, M. Gogol czy B. Schulz) oraz w dramatach polskich autorow (Witkacy, T. Rożewicz, S. Mrożek).

_ _

LEKCJA - Do domu (mieszkającego gdzieś na francuskiej prowincji) profesora, ktory udziela prywatnych lekcji przyjeżdża nastoletnia uczennica. Jest świeżo upieczoną maturzystką (matura "humanistyczna" i "przyrodnicza") i pragnie przygotować się do "egzaminow doktorskich", by czym prędzej uzyskać "pełny doktorat". Lekcja owa niepostrzeżenie zamienia się w konfrontację z profesorem i światem jego wartości, co prowadzi do nieoczekiwanego zakończenia. Uczennica jest w tej rozgrywce na "z gory" przegranej pozycji. Widzimy tu bezbronną jednostkę wplątaną w tryby "machiny", ktora zmiele wszystko, co stanie jej na drodze. Obywatel (uczennica) staje tu w obliczu "totalnego państwa" (profesor i służąca), nie tolerującego najmniejszych nawet odstępstw od stworzonego przez siebie systemu norm, traktując każdego ze swoich "poddanych" jak przedmiot, ktory w każdej chwili można przestawić na dowolne miejsce lub po prostu ZNISZCZYĆ. Skąd my to znamy?...

*Występują: *

  • Marek Kołaczkowski
  • Loretta Cichowicz
  • Maria Gudejko

*Reżyseria i scenografia: *

Marcin Ehrlich

*Kostiumy: *

Monika Olszewska-Sulejewicz

bilety:

normalne: 40 zł., emeryci i renciści: 30 zł., studenci: 20 zł.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ