WALLY PFISTER
- od: 14 września 2012, piątekdo: 29 września 2012, sobota
Fotografia/ Photography
Wally Pfister urodzony w Chicago w 1961. Światowej sławy amerykański operator filmowy, otrzymał Oscara za zdjęcia do filmu „Incepcja". Wcześniej trzykrotnie nominowany do tej nagrody. Laureat 21 innych nagrod i 16 nominacji. Wieloletni wspołpracownik Christophera Nolana. Autor zdjęć do filmow takich, jak m.in.: „Mroczny rycerz", „Bezsenność", „Batman - powrot", „Włoska robota" „Prestiż" i wielu innych - pełna lista to ponad 40 tytułow. Członek American Society of Cinematographers (ASC) i British Society of Cinematographers (BSC).
[…] Fotografia, dzięki swym możliwościom kopiowania świata, ma jednak swoje własne obszary wizualnych atrakcji wytworzonych obrazow. Poziom owych atrakcji jest wprost proporcjonalny do stopnia przekraczania ikonicznej zgodności obrazu z zestereotypizowanym, bo upowszechnionym, doświadczeniem wizualnym. Inny obraz świata to hasło, ktore w prosty sposob definiuje ten problem. Inny obraz, ale obraz świata - warto pamiętać tę maksymę, oglądając także fotografie Wally'ego Pfistera. Warto jednocześnie w jego przypadku zastanowić się nad obszarem, z ktorego generowana jest „autorska inność", pamiętając rownocześnie o wspomnianej wyżej odrębności kulturowej kontekstu, w jakim zdjęcia te oglądamy, względem tego wszystkiego, co (często nie do końca możliwe do uświadomienia) kryje się pod nazwą „Hollywood".
Skupiając się nad zdjęciami łatwo zauważyć w nich brak jakiejś szczegolnej spektakularności… Zwykłe i wydawałoby się całkowicie już wyeksploatowane struktury i faktury czy rownie oczywiste wizualne refleksje nad przedmiotem-śmieciem, czy też wreszcie temat nie tyle zawsze zdjęciowo uniwersalny, co prawie zawsze interesujący na czas poźny, jako dokument - słowem, temat: człowiek… Wszystkie te zdjęcia mają jednak zewnętrznie czytelne walory wizualne eksploatowane od zawsze w fotografii, walory wynikające z samego dostrzeżenia i sfotografowania… Uwagi te są uwagami określającymi sens fotografii i uzasadniającymi powody fotografowania, powinny być powszechnie znane, choć są - z pewnością - powszechnie zapomniane, gdyż dotyczą dawno wyeksploatowanej „estetyki fiapowskiej"… Rzeczywiście, oglądając te zdjęcia, można odbierać je jako staroświeckie, bo na obszarze wspołczesnej fotografii (cokolwiek to oznacza) trudno znaleźć przykłady tego typu aktywności. Tu interesujące jest to, że jest to aktywność oscarowego operatora, co staje się rodzajem differentia specifica tych zdjęć i paradoksalnie potwierdza ich uniwersalność. […]Cechą szczegolną pracy zawodowej operatora filmowego, zwłaszcza w filmie fabularnym, jest fotografowanie rzeczywistości przygotowanej i wybranej przez scenografa, producenta, reżysera, itd. Operator filmowy, tworząc obraz, musi uwzględnić wszystkie uwarunkowania wynikające z konieczności zapewnienia czytelności narracji, ciągłości montażowej, dominacji wizualnych cech gatunkowych, itp., musi więc dokonywać tego z pozycji „jak", a nie „co"! To jest częściowy klucz do obszarow tematycznych zdjęć Wally'ego Pfistera. Są one dokumentem odruchowej reakcji obiektywem na dostrzeżony fragment rzeczywistości, ktorego sfotografowanie nie jest do niczego zobowiązujące! Nie podlega żadnym zewnętrznym, wobec procesu fotografowania, uwarunkowaniom.
W prezentowanym zestawie są także inne zdjęcia. Inne od powyżej scharakteryzowanych, choć rownież łatwe do wartościowania według reguł estetyki zdjęcia pojedynczego. Są to fotografie nacechowane silną dominacją układow kontrastow światłocieniowych. Kontrasty te stają się właściwie głownym tematem zdjęcia, gdyż dominacja światłocienia jest agresywnie pierwszoplanowa, spychając tzw. treść przedstawioną na plan dalszy. Zdjęcia te są przykładem uwarunkowań zawodowego zachowywania się autora - owym „jak", czyli realizowaniem autorskiej ekspresji technologicznymi środkami wyrazu. Fascynacje możliwościami technologicznymi na tym obszarze deklaruje autor wręcz jako swe credo w wypowiedzi na stronie imdb: „Film has an enormous amount of exposure latitude and dynamic range, which gives us infinite creative ability in creating images. I can underexpose it by 3 stops and overexpose it by 5 stops within the same frame and see the entire spectrum on the screen". Ten podziw nad możliwością rejestracji tak szerokiego kontrastu jest kluczem do tego zestawu zdjęć. Kluczem, ktory w tym przypadku jest świadectwem fascynacji elementami tworzącymi ekspresję obrazu fotograficznego, fascynacji przefiltrowanej przez zawodowe zachowania autora.
Zarowno fotografie przywołane na początku tego tekstu, jak i te powyższe stanowią świadectwo wrażliwości wizualnej ich autora. Wrażliwości chciałoby się powiedzieć atawistycznej, bowiem zdjęcia te są na swoj sposob reporterskie, tj. nie obciążane intelektualnymi spekulacjami, jakby „odruchowo wykonywane". Wizualna wrażliwość atawistyczna jest przecież podstawą działania wszystkich artystow wszystkich rodzajow i gatunkow obrazow. Wszak academy award jest także jej świadectwem.
(fragment tekstu prof. Stefana Czyżewskiego do katalogu z wystawy)
Wystawę możemy oglądać dzięki uprzejmości Janusza Hetmana, reprezentującego Fundację EDM+ w Gdyni. Wcześniej była ona prezentowana w Miejskiej Galerii Sztuki w Bydgoszczy.
bilety:
1 zł, środa - wstęp wolny
„Bałuty po łódzku” - impreza plenerowa | 595. Urodziny Łodzi
29 lipca 2018 - 13:00
Park Julianowski
Jaworowa Łódź
11 610sztuka
Urodziny Łodzi w Widzewskich Domach Kultury
29 lipca 2018 - 15:00jest więcej terminów
WIDZEWSKIE DOMY KULTURY - DOM KULTURY "WIDOK"
Al. J. Piłsudskiego 133 Łódźjest więcej miejsc
20 557sztuka
60. Urodziny Bałuckiego Ośrodka Kultury na 595. Urodzinach Łodzi
28 lipca 2018 - 13:00
Park Julianowski
Jaworowa Łódź
11 598sztuka
Boombox – jak kiedyś słuchaliśmy muzyki?
od: 24 kwietnia 2018 do: 24 lipca 2018
Port Łódź
Pabianicka 245 Łódź
15 576sztuka
Barany. Islandzka opowieść
5 lipca 2018 - 12:00jest więcej terminów
Charlie
Piotrkowska 203/205 Łódźjest więcej miejsc
2 061 598kino
Ze sztuką na Ty
29 czerwca 2018 - 17:00
Galeria MEOK
Piotrkowska 46 Łódź
12 007sztuka
Niewypowiadalne
od: 12 czerwca 2018 do: 26 czerwca 2018
Galeria MEOK
Piotrkowska 46 Łódź
12 487sztuka
Sophie Haslinger (Kunst Haus Wien) i Rudolf Strobl (agencja Anzenberger) na Fotofestiwalu 2018 w Łodzi.
od: 21 czerwca 2018 do: 23 czerwca 2018
Fotofestiwal
Tymienieckiego 3 Łódź
12 085sztuka
Sophie Haslinger, kuratorka Kunst Haus Wien oraz Rudolf Strobl, fotograf na PHOTOMATCH 2018
od: 21 czerwca 2018 do: 23 czerwca 2018
Art_Inkubator
Tymienieckiego 3 Łódź
12 256sztuka
OBLICZA ŁODZI 2018 konkurs fotograficzny ZAPROSZENIE – WERNISAŻ - WYSTAWA POKONKURSOWA
22 czerwca 2018 - 19:00
Centrum Twórczości LUTNIA Miejska Strefa Kultury w Łodzi
Łanowa 14 Łódź
12 376sztuka
Fotofestiwal 2018 - Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
21 czerwca 2018 - 18:00
Art_Inkubator
Tymienieckiego 3 Łódź
12 239sztuka
Księży Młyn – performance spotkań: Performujące archiwum
19 czerwca 2018 - 20:00
Pustostan
Sienkiewicza 61 Łódź
19 182sztuka
Akademia Muzyczna w Starym Klasztorze w Łagiewnikach
17 czerwca 2018 - 15:00
Klasztor Ojców Franciszkanów w Łodzi - Łagiewnikach
Okólna 185 Łódź
34 803sztuka
Łyko - wystawa Tomka Rolniaka
15 czerwca 2018 - 20:20
Galeria Szklarnia
Targowa 61/63 Łódź
11 978sztuka
Impresje Prowansalskie - finisaż
8 czerwca 2018 - 18:00
Galeria MEOK
Piotrkowska 46 Łódź
12 052sztuka
Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce
8 czerwca 2018 - 18:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
12 088sztuka
Shelagh Stephenson – PAMIĘĆ WODY
7 czerwca 2018 - 16:00
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
ul. Gdańska 32 Łódź
34 313teatr