koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
Miesięcznik CO JEST GRANE Kwiecień 2021 ONLINE

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - czerwiec 2021 - nr 326
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Koncert tradycyjnej indonezyjskiej muzyki gamelanowej

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 703 wyświetleń od 19 października 2012

w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Czy cisza jest muzyką? W stulecie urodzin Johna Cage’a

25 października 2012 roku, czwartek, godz. 18.00

Akademia Muzyczna w Łodzi, ul. Gdańska 32, sala 12, wstęp wolny

wykonawcy

Warszawska Grupa Gamelanowa (Zespoł Instytutu Muzykologii UW i Ambasady Indonezji)

więcej informacji o zespole - kliknij

program

Ladrang Liwung (pelog barang) - utwor z repertuaru kratonu w Yogyakarcie należący do grupy gendhing soran - głośnych, dynamicznych kompozycji granych wyłącznie na „męskim" instrumentarium. Wykonywany jest on na początku rożnego rodzaju dworskich uroczystości.

Lancaran Kebogiro (pelog barang) - gendhing z repertuaru weselnego grany na początku jawajskiej ceremonii zaślubin podczas przyjazdu pary młodej.

*Gendhing Kodhok Ngorek (pelog/slendro) *- odświętny, rytualny utwor wykonywany na archaicznym, dwutonowym gamelanie Kodhok Ngorek. W tradycji kratonow w Yogyakarcie i Surakarcie towarzyszy on najważniejszym dworskim uroczystościom - zaślubinom członkow rodziny sułtana, urodzinom radży oraz procesjom garebeg. Gendhing ten można usłyszeć rownież poza kratonem, podczas ceremonii weselnych przeciętnych Jawajczykow. Wowczas grany jest on na zwykłym gamelanie pelog z towarzyszeniem metalofonu gender nastrojonego w skali slendro. Jest to jedyny przypadek łączenia obu skal w klasycznej muzyce gamelanowej.

Beksan Liwung (pelog nem, pelog barang) - suita złożona z dwoch gendhing soran - Ladrang Roning Tawang oraz Ladrang Bima Kurda przeplatanych tzw. gangsaran, towarzysząca tańcowi z włoczniami - Lawung wykonywanemu przez sułtańskich gwardzistow prajurit z kratonu w Yogyakarcie. Beksan Liwung odgrywany jest tam wyłącznie na gamelanie Kyai Kanjeng Guntur Sari, ktorego gongi i sztabki mają większe rozmiary niż w zwykłych gamelanach, dzięki czemu ten zestaw dysponuje potężniejszym brzmieniem. Ze względu na wojskowe konotacje tego tańca, do składu gamelanu włącza się czasami trąbki i werble.
*
Ladrang Wilujeng (pelog barang)
* - jeden z najpopularniejszych klasycznych utworow gamelanowych należący do grupy gendhing gerongan, kompozycji o bardziej stonowanym, wysublimowanym charakterze wykorzystujących instrumentarium „żeńskie" (panerusan) oraz śpiew choru gerong. Wilujeng oznacza „błogosławieństwo" a jego wykonanie podczas dworskiej lub rodzinnej uroczystości ma zapewnić przybyłym gościom pomyślność, zdrowie i dostatek.

Lancaran Manyar Sewu (pelog barang) - popularny utwor u strukturze lancaran i radosnym charakterze wykorzystywany często podczas spektakli teatru cieni wayang kulit. W jego najszybszej części (irama lancar) instrumentaliści grający na zestawach gongow horyzontalnych bonang wykonują tzw. imbal-imbalan rodzaj figuracji realizowanych techniką przypominającą hoket.

Swara Suling (pelog nem) - piosenka autorstwa słynnego dhalanga i kompozytora Ki Nartosabdho (1925-1985). W tej kompozycji bęben kendhang gra w popularnym stylu dangdut, ktory wykształcił się w Indonezji na przełomie lat 60-tych i 70-tych pod wpływem tanecznych hitow z bollywoodzkich produkcji filmowych Jego nazwa stanowi onomatopeję rytmu wygrywanego na tabli - dang-dut-dang-dang.

[

program konferencji - kliknij](http://www.amuz.lodz.pl/index.php?option=com_co ntent&task=view&id=2281&Itemid=1)

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ