koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Święto wiosny – wiosna modernizmu europejskiego Ogólnopolska Konferencja Naukowa

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 783 wyświetleń od 4 maja 2013
  • od: 8 maja 2013, środa
    do: 9 maja 2013, czwartek

Dwa dni wokół Święta wiosny Konferencja w 100-lecie powstania słynnego dzieła Igora Strawińskiego!

W dniach 8-9 maja 2013 roku zapraszamy do Łodzi na ogólnopolską konferencję zorganizowaną w 100-lecie powstania „Święta wiosny” Igora Strawińskiego, dzieła uznawanego za „nowy testament” muzyki współczesnej. W maju 1913 roku w Paryżu miała miejsce baletowa premiera „Święta wiosny” w wykonaniu słynnych Baletów Rosyjskich Sergiusza Diagilewa. Premiera dzieła, określonego przez kompozytora jako „obrazy z życia pogańskiej Rusi”, przeszła do historii jako jeden z najsłynniejszych skandali teatralnych minionego wieku. Sprzeciw budziły i muzyka Igora Strawińskiego, i choreografia Wacława Niżyńskiego. Jedni protestowali, inni – jak Ravel czy Debussy – entuzjazmowali się. W ciągu wieku grono entuzjastów „Święta wiosny” powiększało się o muzyków, dyrygentów, tancerzy, choreografów, muzykologów, krytyków i badaczy modernizmu europejskiego.

Na dwudniową konferencję pt. „Święto wiosny – wiosna modernizmu europejskiego” w Łodzi składają się referaty poświęcone modernizmowi w ujęciu kulturoznawczym (8 maja) i muzykologicznym (9 maja). Pierwszego dnia dopełnieniem obrad będą projekcje DVD ze słynnymi realizacjami „Święta wiosny” w choreografii Wacława Niżyńskiego i Piny Bausch. W referatach pojawią się również inne interpretacje „Święta wiosny”, m.in. Maurice'a Béjarta i Emanuela Gata, a także wideo-instalacja Katarzyny Kozyry (1999-2002). Zobaczymy również projekt Rytm to jest to! Simona Rattle’a i Filharmoników Berlińskich.

Drugiego dnia w programie konferencji znajdują się referaty poświęcone muzyce około 1913 roku (Zeitpunkt 1913), w tym m.in. dziełom Claude'a Debussy'ego, Erika Satie, Karola Szymanowskiego, Antona Weberna i Richarda Straussa. Na zakończenie Tomasz Rodowicz ze Stowarzyszenia Teatralnego Chorea opowie o Oratorium Dance Project, inspirowanym działaniami S. Rattle’a z dorosłymi amatorami i z dziećmi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Organizatorami konferencji są: Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi, Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Instytut Muzyki i Tańca (Warszawa). Obrady pierwszego dnia konferencji odbędą się w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ (ul. Franciszkańska 1/5, Sala kolebkowa), drugiego – w Akademii Muzycznej w Łodzi (ul. Gdańska 32, Sala 31). Wstęp wolny!

Szczegóły w programie poniżej.

Ogólnopolska konferencja naukowa Święto wiosny – wiosna modernizmu europejskiego Łódź, 8–9 maja 2013

Organizatorzy: Katedra Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Instytut Kultury Współczesnej, Uniwersytet Łódzki Instytut Muzyki i Tańca, Warszawa

Program konferencji

8 maja 2013 Miejsce obrad: Instytut Kultury Współczesnej UŁ, ul Franciszkańska 1/5 Pałac Biedermanna, Sala Kolebkowa

9.30 – otwarcie konferencji Prorektor AM, prof. AM Elżbieta Aleksandrowicz Dyrektor IKW UŁ, prof. UŁ dr hab. Małgorzata Leyko

9.45 – KEY LECTURE – Alicja Jarzębska (UJ Kraków) Rola i znaczenie „Święta wiosny” I. Strawińskiego w kulturze muzycznej

SESJA 1. KONTEKSTY – PERSPEKTYWA KULTUROZNAWCZA prowadzenie: Alicja Jarzębska

10.45 – Święto wiosny Wacława Niżyńskiego (projekcja DVD) 11.30 – przerwa 12.00 – Joanna Szymajda (IMiT Warszawa) Niżyński, Gat, Béjart 12.30 – Małgorzata Leyko (IKW UŁ) „Frühlingsopfer” Piny Bausch 13.00 – Frühlingsopfer Piny Bausch (projekcja DVD) 14.00 –16.00 – przerwa

SESJA 2. KONTEKSTY – PERSPEKTYWA KULTUROZNAWCZA prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek

16.00 – Bogdan Banasiak (IKW UŁ) Georges Bataille – człowiek jako nadmiar energii (święta wiosna) 16.30 – Jacek Szerszenowicz (AM, Łódź) „Święto wiosny” jako fenomen twórczości wizjonerskiej 17.00 – Dariusz Leśnikowski (IKW UŁ) „Święto wiosny” Katarzyny Kozyry (wideo-instalacja 1999-2002) 17.30 – przerwa 18.00 – Rytm to jest to! Projekt S. Rattle’a i Filharmoników Berlińskich (Święto wiosny) – prezentacja DVD

9 maja 2013 Miejsce obrad: Akademia Muzyczna, Gdańska 32, sala 31

SESJA 3. „ZEITPUNKT 1913” – PERSPEKTYWA MUZYKOLOGICZNA prowadzenie: Małgorzata Leyko

9.30 – Marcin Trzęsiok (AM Katowice) Zapiski na marginesach „Święta wiosny” – „Trzy liryki japońskie” Igora Strawińskiego 10.00 – Ryszard Daniel Golianek (UAM Poznań, AM Łódź) Biblia, Veronese, la belle époque: „Josephslegende” Richarda Straussa i estetyka dzieła spóźnionego 10.30 – Małgorzata Janicka-Słysz (AM Kraków) W poetyce ekspresjonizmu: „Hagith” Karola Szymanowskiego 11.00 – przerwa 11.30 – Ewa Kowalska-Zając (AM Łódź) „Fünf Stücke” op. 10 Antona Weberna – rewolucyjny wymiar twórczej ewolucji 12.00 – Jolanta Szulakowska-Kulawik (AM Katowice) Zeitpunkt 1913 w alegorycznej restytucji Alberta Roussela: „Le Festin de l’Araignée” 12.30 – Kamila Stępień-Kutera (AM Łódź) Muzyka w ruchu. „Jeux” Claude’a Debussy’ego 13.00 – Marcin Gmys (UAM Poznań) W kręgu muzycznej „böcklinomanii” początku XX stulecia: „Vier Tondichtungen nach Böcklin” (1913) Maxa Regera 13.30 –15.30 – przerwa

SESJA 4. „ZEITPUNKT 1913” – PERSPEKTYWA MUZYKOLOGICZNA prowadzenie: Jacek Szerszenowicz

15.30 – Katarzyna Naliwajek-Mazurek (UW Warszawa) Rok 1913 i protodadaistyczny fortepian Erika Satie 16.00 – Marta Szoka (AM Łódź) Paryż 1913 – rok tangomanii 16.30 – przerwa 17.00 – Anna Kuligowska-Korzeniewska (AT im. A. Zelwerowicza, Warszawa) Jak tańczyć dzisiaj „Święto wiosny”? 17.30 – Tomasz Rodowicz (Stowarzyszenie Teatralne Chorea, Łódź) Taniec, ryt, wspólnota. Wokół Oratorium Dance Project (projekt inspirowany działaniami S. Rattle’a z dorosłymi amatorami i z dziećmi ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym) 18.00 – zamknięcie konferencji

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ