koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
PINOKIO wrzesień 2024KULTURA BIAŁORUSKACO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363KOMEDAWystawa ClimaxKLIMT Wrocław
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

POLSKA OCZYMA DUSZY - Anna Miszalska-Gąsiennica, Jerzy Miszalski

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 432 wyświetleń od 27 sierpnia 2013
  • od: 5 września 2013, czwartek
    do: 28 września 2013, sobota

Każde dzieło przyrody jest cudem (Arystoteles)

Nie chodzi tu wyłącznie o cuda świata na miarę Wielkiego Kanionu, czy Amazonii stanowiących atrakcję turystyczną. W stwierdzeniu tym mieszczą się również urozmaicone i sielankowe pejzaże naszego kraju – od wydmowych brzegów wzdłuż Bałtyku, po wielkie jeziora mazurskie, rozległe połacie nizin ozdobionych licznymi wstęgami rzek, aż po zróżnicowane krajobrazy górskie: Tatr – pięknych ponad inne piękna, bieszczadzkich połonin, niezwykłych kamiennych form Gór Stołowych, czy malowniczych Beskidów. Każdy z tych obszarów kryje w sobie wiele niepowtarzalnych, czasem dziewiczych zakątków o wyjątkowo dobrym klimacie do refleksji – urokliwych miejsc, na widok których śmieją się oczy i w duszy coś gra. Nic dziwnego, że polskie krajobrazy były w przeszłości i ciągle są, przedmiotem fascynacji, natchnienia i inspiracji twórczej zarówno poetów, jak i malarzy.

Realistyczne malarstwo krajobrazowe nie sprowadza się tylko do samego odwzorowania widzianej przestrzeni. Ważniejsze jest uchwycenie światła, wielości znaczeń i oddanie charakterystycznej atmosfery danego miejsca, pory roku, czy pory dnia. Duże znaczenie ma wyrażenie językiem obrazu, stosunku do natury, stanów emocjonalnych w obcowaniu z przyrodą. Dlatego, prawdziwie piękny pejzaż powstaje wówczas, gdy w jego tworzenie zaangażowany jest cały artystyczny kunszt i emocje twórcy. To one pozwalają wybrać motyw, nakreślić jego znaczenie, odszukać formę i wytyczyć taką metodę pracy, która w rezultacie odda prostotę, szczerość i harmonię przekazu. Za narzędzie służy głównie fizyczna para oczu i uwrażliwione „oczy duszy”, które subiektywnie połączą rozpościerające się pola i łąki, piaszczyste dróżki, skraj lasu, rozlewiska otoczone kępami traw w jedną całość, stanowiącą krajobraz.

Mówiąc o swojej pracy nad pejzażem autorzy często podkreślają, że kiedy stoją przy sztalugach, a przed sobą mają jak najbardziej realny widok, to i tak ostateczny efekt ich działania jest zawsze „wynikiem emanacji psychiki, wewnętrznych przeżyć, upodobań, wiedzy, doświadczenia oraz intuicji”.

Ich zdaniem, pewną „sferą tajemnicy jest sam proces malowania, a zwłaszcza, spontanicznego szkicowania w plenerze, którego nie zastąpi żaden inny rodzaj pracy nad obrazem w zaciszu domowym. Dokonuje się wtedy akt wyboru barwy i sposobu nakładania farb na płótno poddany wyłącznie działaniu intuicji i podświadomości – najbardziej prawdziwy, osobisty, intymny.

Ten aspekt ich pracy sprawia, że tak mocno wierzą w malarstwo rozumiane jako sposób autentycznej wypowiedzi, jako główną treść życia i oazę w hałaśliwym świecie sezonowych mód. Sama praca wydaje się im niekiedy ważniejsza od efektów, do jakich prowadzi. Stanowi bowiem pewną ostoję w nietrwałości życia. Jest drogą, która fascynuje bardziej, niż cele ukryte we mgle przyszłości”.

Rozważania o malarstwie pejzażowym skłaniają do zadania pytań: Czy widziane krajobrazy istnieją obiektywnie, czy też są w jakimś stopniu wytworem zadumy autorów nad przyrodą. Czy patrząc na ten sam wycinek pejzażu ograniczony ramami obrazu, widzimy to samo? Sprawdźmy to, podziwiając malownicze, pełne ciepła i spokoju zakątki polskiego pejzażu, widziane oczyma duszy autorów tej wystawy, a sami przekonamy się, że postrzeganie przyrody rządzi się prawem subiektywizmu.

Bożena Wardzyńska

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ