koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

KONFERENCJA: Elementy jazzu w kameralistyce fortepianowej XX i XXI wieku

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 403 wyświetleń od 17 listopada 2013
  • od: 18 listopada 2013, poniedziałek
    do: 22 listopada 2013, piątek

Gdzie klasyka, tam jazz…

Sześć koncertów kameralnych z muzyką m.in. George’a Gershwina, Samuela Barbera, Cole Portera, Aleksandra Tansmana, Andrzeja Kurylewicza i wielu innych kompozytorów czerpiących inspiracje z jazzu to jedna z propozycji Akademii Muzycznej w Łodzi na nadchodzący tydzień. Koncerty są częścią Ogólnopolskiej Konferencji Artystyczno-Naukowej „Elementy jazzu w kameralistyce fortepianowej XX i XXI wieku”, która rozpocznie się w poniedziałek 18 listopada.

Konferencję organizuje Katedra Kameralistyki łódzkiej uczelni. Zagrają przede wszystkim pedagodzy Akademii oraz goście z uczelni muzycznych z Gdańska i Warszawy. Koncerty będą odbywać się codziennie od poniedziałku do piątku (18-22 listopada) w godzinach wieczornych, pierwszy koncert w Sali przy ul. Żubardzkiej (godz. 18.00), pozostałe w Pałacu przy ul. Gdańskiej 32 (godz. 18.15, w środę również o 16.00). Ich program został tak skonstruowany, aby ukazać słuchaczom wielość repertuaru związanego z tematem konferencji. Wykonane zostaną m.in. „wiecznie młode” pieśni George'a Gershwina, pieśni Andrzeja Kurylewicza, Scaramouche Dariusa Milhauda na dwa fortepiany, kameralne utwory Samuela Barbera, Aleksandra Tansmana, Aarona Coplanda. Repertuar koncertów będzie oscylować pomiędzy muzyką jazzową z jej improwizacyjną swobodą, charakterystyczną harmonią i rytmami, a współczesną muzyką klasyczną z jej „uporządkowaniem”, umiarem i klasycznymi formami. – Konferencja jest cenną inicjatywą, ponieważ w świecie muzycznym jest coraz więcej projektów artystycznych łączących te dwie dziedziny muzyki – podkreśla dr Adam Manijak z Katedry Kameralistyki, jeden z uczestników konferencji, kompozytor i pianista, aktywny zarówno na polu jazzu, jak i klasyki. – A pytań jest wiele, na przykład w związku z interpretacją tej muzyki. Czy kompozytor, pisząc utwór inspirowany jazzem, chciałby go usłyszeć w interpretacji jazzowej, czy raczej klasycznej? Czy w Sonacie skrzypcowej Ravela część zatytułowaną „Blues” należy zagrać w duchu amerykańskiego bluesa lat 20. ubiegłego wieku, czy raczej w duchu neoklasycznego stylu muzyki poważnej z tamtego czasu?

Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą się w części naukowej konferencji. Referaty będą prezentowane 18 i 19 listopada, początek sesji każdego dnia o godz. 12.00. Pedagodzy łódzkiej Uczelni podzielą się swoją wiedzą na temat wzajemnych relacji muzyki jazzowej i klasycznej, ujętych z ogólnej perspektywy (m.in. Gdzie klasyka, tam jazz…, Krótki zarys historii muzyki amerykańskiej, Historia sonaty jazzowej). Poruszona zostanie również kwestia inspiracji jazzem w twórczości takich kompozytorów, jak: George Gershwin, Jerzy Bauer, Edison Denisow czy Nikolai Kapustin. Muzykę tego ukraińskiego kompozytora bada i wykonuje Radosław Stefański, asystent w Katedrze Kameralistyki. – Analizując muzykę Kapustina – opowiada pianista – nie sposób zgodzić się z wypowiedzią Igora Strawińskiego jakoby jazz, który szuka powiązań ze współczesną muzyką, muzyką komponowaną, tracił swoje wartości. Celem Kapustina jest budować. Kompozytor nie pozbawił wartości zarówno muzyki klasycznej, jak i jazzu. Wzajemne relacje obu gatunków stworzyły nową jakość estetyczną. Według mnie najwłaściwsze określenie powstałego stylu to ujazzowiona klasyka, ponieważ kompozytor w indywidualny sposób przeszczepił na grunt muzyki klasycznej elementy muzyki jazzowej, przede wszystkim rytmikę, harmonikę, artykulację oraz jakości perkusyjne. W ramach referatów o praktycznym wykorzystaniu umiejętności muzyka jazzowego w kameralistyce klasycznej opowie również Maciej Tubis, łodzianin, pianista grający jazz w różnych częściach świata.

We wtorek 19 listopada na konferencji wystąpi wyjątkowy gość – Leszek Kułakowski, znany pianista jazzowy, kompozytor, profesor Akademii Muzycznej w Gdańsku, który w referacie opowie o jazzowych inspiracjach w miniaturach Fryderyka Chopina, a na zakończenie koncertu tego dnia zagra swoje Jazzowe interpretacje Chopina czyli Chopin inaczej. Wstęp wolny. Zapraszamy! SKRÓTOWY PLAN KONFERENCJI

18 listopada, poniedziałek

Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32 (Sala 12) • godz. 12.00 Uroczyste otwarcie konferencji • godz. 12.15, godz. 14.00 Referaty

Sala koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a • godz. 18.00 Koncert inauguracyjny Konferencji / w programie: Nikolai Kapustin, Andrzej Kurylewicz, André Previn, Erwin Schulhoff

19 listopada, wtorek Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32 (Sala 12)

• godz. 12.00 Referaty

• godz. 18.15 Koncert / w programie: George Gershwin, Mike Mower, Phil Woods, Leszek Kołakowski - jazzowe interpretacje Chopina

20 listopada, środa Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32 (Sala 12)

• godz. 16.00 Koncert / w programie: Malcolm Arnold, Aaron Copland, Claude Debussy, George Gershwin, Wilhelm Grosz, Nikolai Kapustin

• godz. 18.15 Koncert / w programie: Malcolm Arnold, John Corigliano, Alec Wilder

21 listopada, czwartek Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32 (Sala 12)

• godz. 18.15 Koncert / w programie: Samuel Barber, George Gershwin, Darius Milhaud, Aleksander Tansman

22 listopada, piątek Akademia Muzyczna, ul. Gdańska 32 (Sala 12)

• godz. 18.15 Koncert / w programie: Jerzy Bauer, Edison Denisov, George Gershwin, Krzysztof Grzeszczak, Nikolai Kapustin, Cole Porter

Szczegółowy program: http://www.amuz.lodz.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=2669&Itemid=1

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ