koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Na deskach Teatru Wielkiego wybrzmi "Va, pensiero"…

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 697 wyświetleń od 16 października 2015
  • 4 listopada 2015, środa
    » 18:30

Niewiele brakowało, by po umiarkowanych sukcesach swoich pierwszych utworów, Giuseppe Verdi zarzucił karierę kompozytora operowego. Szczęśliwie w 1841 twórca "Traviaty", "Trubadura" i "Aidy" otrzymał propozycję skomponowania muzyki do libretta na temat początków niewoli babilońskiej Żydów. "Nabucco", które wówczas stworzył, natychmiast zyskało oszołamiającą popularność i do dziś utrzymuje się w czołówce najchętniej wystawianych oper na świecie.

Swój sukces "Nabucco" zawdzięcza uniwersalnej tematyce i porywającej muzyce, która znakomicie wpisała się w sens libretta. Monumentalne obrazy potęgi Babilonu i poruszające sceny upokorzenia Izraelitów przenoszą widzów w starożytność. Starotestamentową historią podboju Jerozolimy Verdi nawiązał jednak wyraźnie do czasów mu współczesnych, w których naród włoski podjął wysiłek wyzwolenia spod austriackiej dominacji. Dlatego "Va, pensiero", podniosła pieśń unisono, wykonywana w spektaklu przez chór żydowskich niewolników, szybko stała się nieformalnym hymnem Włoch.

Przepiękne "Va, pensiero" pozostało jednym z najsłynniejszych, najbardziej rozpoznawalnych utworów operowych. Libretto "Nabucca" zaś, odkrywające złożoność ludzkich relacji w świecie pełnym brutalności i intryg, nadal stanowi pretekst do dyskusji o szeroko rozumianej wolności.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ