koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AVATAR Nowe szaty królaSPOTKANIA Z GWIAZDAMI: FILIP ŁOBODZIŃSKICO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365SPOTKANIA Z GWIAZDAMI: MAGDALENA KORDELTP Repertuar 11.2024
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

ŁUKASZ FRANKOWSKI /// ODCIENIE ZIELENI

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 27 404 wyświetleń od 6 kwietnia 2016
  • od: 7 kwietnia 2016, czwartek
    do: 23 kwietnia 2016, sobota

WERNISAŻ: 7 KWIETNIA 2016, GODZ. 18.00

Odcienie zieleni w pejzażach Toskanii i Moraw Łukasza Frankowskiego

Sposób kadrowania na fotografiach Łukasza Frankowskiego jest szczególny: autor wybiera taki fragment pejzażu, którego centralnym motywem są uprawiane przez człowieka pola. Na wykonanych przez niego fotografiach widać łagodne pagórki, bezkresne pola, szerokie plany z ograniczoną ilością szczegółów. Takie syntetyczne traktowanie kompozycji powoduje, że realistyczne zdjęcia zbliżają się często do abstrakcyjnych kompozycji. W pejzażach Toskanii i Moraw nie zobaczymy żadnej postaci ludzkiej, chociaż autor kieruje obiektyw na tę część natury, w której widać rękę człowieka: zaoraną ziemię, wschodzące rośliny uprawne, ślady sprzętu służącego do pracy w polu, czasem fragmenty dróg dojazdowych. Na niewielu można dostrzec ławkę, kapliczkę, dom – wszystko ukryte w dominującej zieleni. Na fotografiach jednak niczego nie brakuje. Porządek wprowadzony przez człowieka do środowiska symbolicznie zaznacza jego fizyczną obecność, pozwalając zachować siłę natury.

Unikanie nadmiaru elementów i wykorzystanie szerokich planów, a przede wszystkim ogromna rola światła i koloru pozwala mówić o fotografiach Frankowskiego jak o malarstwie. Wrażenie to potęguje miękka, falista linia, która dominuje w większości prac. Niektóre z nich kojarzą się ze szkołą z Pont-Aven i malarstwem Paula Gaugina, inne z abstrakcją geometryczną. Niezależnie od tego, z jakim kierunkiem malarskim połączymy prace artysty, zawsze nasza uwaga skierowana zostanie na niezwykłą wrażliwość na kolor i jego odcienie oraz różnorodność faktur załamujących w różny sposób światło. Żaden malarz nie miał tak rozbudowanej palety barw jak natura – Frankowski ujawnia tu jej doskonałość.

W pracach prezentowanych na wystawie doskonałość natury zestawiona jest z działalnością człowieka, jednak w sferze wizualnej są to zjawiska współistniejące ze sobą bez szkody dla żadnego z nich. Jest w nich wiele spokoju, sprzyjają wyciszeniu i swoją dekoracyjnością sprawiają wiele przyjemności, zapewne nie tylko dlatego, że w naszej szerokości geograficznej tak bardzo brakuje nam słońca, lecz dlatego, że ich autor potrafi dostrzec to, czego brakuje nam współcześnie jeszcze bardziej – piękna.

Karolina Jabłońska

Łukasz Frankowski (ur.16 listopada 1978 roku) – absolwent Uniwersytetu i Politechniki Łódzkiej, właściciel firmy produkującej neony oraz inne reklamy świetlne. Fotograf amator, który po kilkuletnich poszukiwaniach skupia się głównie na fotografii krajobrazowej (nurt Kieleckiej Szkoły Krajobrazu), pozwalającej łączyć pasję utrwalania pejzaży i zamiłowania do wędrówek po górach, lasach i polach wyniesioną z czasów przynależności do harcerstwa. W swoich pracach stara się oddać piękno naturalnego krajobrazu zaklętego w magicznych chwilach wschodów i zachodów słońca oraz innych urzekających zjawiskach atmosferycznych.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ