JACEK ŚWIGULSKI /// POD RUCHOMYM NASKÓRKIEM ZIEMI
CODZIENNA LEKKOŚĆ BYTU
- od: 25 czerwca 2016, sobotado: 16 lipca 2016, sobota
WERNISAŻ: 25 CZERWCA 2016 (sobota), godz. 18.00
Emocje zapisane w malarstwie
Odnosząc się do poetów Arystoteles zauważył, że postępują oni tak samo jak malarze – przedstawiają swe postacie. W ciągu następnych wieków w teorii sztuki wielokrotnie pojawiała się dyskusja związana z określeniem hierarchii sztuk m.in. malarstwo porównywano z poezją, stawiano pytanie o relacje muzyki z malarstwem, szukano obszarów odpowiednich dla literatury i tych, dla których wyrażenia najodpowiedniejsze są sztuki plastyczne. W pracach Jacka Świgulskiego z cyklu Wszystko dookoła prezentowanych na wystawie Pod ruchomym naskórkiem ziemi zagadnienie możliwości dziedzin sztuki powraca. Tym razem widzimy wyraźne zbliżenie malarstwa i poezji. Podobieństwo opiera się tu nie tylko na ogromnej roli, jaką zajmuje w pracach artysty treść, ale także na stosowaniu przez Świgulskiego środków kojarzonych z poezją (przede wszystkim metafory). Do poezji zbliża obrazy artysty także niejednoznaczność treści. Odbiorcy, w zależności od osobistych doświadczeń i indywidualnej wrażliwości, mogą wypełniać je różnymi znaczeniami. Pomagają im w tym tytuły prac mające nakierować na ścieżkę interpretacji, którą szedł artysta. Są one jednak sformułowane w taki sposób, by otwierać widza również na inne możliwości odbioru.
Prace artysty wpisują się zdecydowanie w nurt sztuki figuratywnej. Dominujące znaczenie ma tu postać ludzka pokazana w sposób sylwetowy, uproszczony, lecz bez nadmiernej deformacji. Takie ujęcie figury sprzyja przekazywaniu metaforycznych treści. Człowiek w obrazach Świgulskiego jest tym elementem, który niesie ze sobą najbardziej komunikatywne, a jednocześnie symboliczne treści. Zestawienie ze sobą na jednym obrazie kilku sylwet, które znajdują się w relacjach do siebie i do świata zewnętrznego powoduje otwarcie w interpretacjach prac.
Świgulski rezygnuje z pojęcia mimetyczności w swoich pracach. Nie naśladuje rzeczywistości, natomiast koncentruje się na zwizualizowaniu duchowej strony naszego życia – pewnych emocji wynikających z wzajemnych relacji, uczuciowych reakcji na wydarzenia, refleksji po nich. Duchowość ku której kieruje nas artysta jest dojrzała i świadoma, bliższa kontemplacji niż namiętnym, nieopanowanym i pozbawionym kontroli emocjom. Nie znaczy to, że artysta nie mówi tu o wydarzeniach silnych i emocjonujących, jednak przy pomocy narzędzi malarskich studzi je nieco, sprawiając, że nie czujemy się intruzami podpatrującymi bezkarnie czyjeś życie.
Otoczenie postaci, świat w którym są osadzone, zbliżony jest do abstrakcji, w której można odnaleźć mocno uproszczony pejzaż. Zabieg ten z jednej strony zwraca uwagę na postacie jako nośnik treści, z drugiej zaś przypomina, że mamy do czynienia z malarstwem. Rozwiązywanie zagadnień malarskich jest dla Śmigielskiego bardzo istotne i odbywa się poza postaciami. W ten sposób w pracach artysty wydzielona zostaje strefa treści i strefa formy, chociaż żadna z nich nie może istnieć bez tej drugiej i obie funkcjonują jak żywy organizm.
Subtelność w relacjach figur oraz w doborze barw wskazuje na dużą wrażliwość artysty. Powoduje także pewne onieśmielenie w odczytywaniu pierwotnie zakodowanych treści. Mało kto ma w sobie tyle nieopanowanej ciekawości, by doszukiwać się w życiu artysty konkretnych sytuacji, w wyniku których powstały te prace. Z jednej strony Świgulski wpuszcza w pewien sposób obce osoby do swojego życia, podobnie jak czynią to poeci, z drugiej jednak ustawia się na dalszej pozycji, pozwalając odbiorcy dopasować obraz do własnego życia. W ten sposób, jak sam mówi, z osobistego doświadczenia czyni uniwersalną treść.
Karolina Jabłońska
JACEK ŚWIGULSKI. Urodzony w 1977 roku w Łodzi. Studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2006 roku obronił z wyróżnieniem dyplom z malarstwa i rysunku. W trakcie studiów otrzymał stypendium rządu duńskiego. W latach 1997-2001 studiował także filozofię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Dwukrotnie został wymieniony w Kompasie Młodej Sztuki – rankingu artystów opublikowanym na łamach Rzeczypospolitej. Jego malarstwo cechuje ekspresja wyrazu i można je przyporządkować do nurtu młodego figuratywizmu. Od roku 2000 regularnie wystawia prace w państwowych i prywatnych galeriach sztuki w całej Polsce. W swoim dorobku ma już ponad dwadzieścia wystaw indywidualnych, a w 2014 roku prezentował swoją sztukę na zbiorowej wystawie w Amsterdamie. Stale współpracuje z liczącymi się galeriami komercyjnymi w kraju, a jego prace znajdują się w prywatnych kolekcjach w Polsce, Anglii i Szwajcarii. Z powodzeniem od lat zajmuje się również edukacją plastyczną, prowadząc autorską pracownię plastyczną dla młodzieży i dorosłych oraz współpracuje z lokalnymi instytucjami oświatowo-kulturalnymi.
MODLITWA W ZIELENI
PRZEBUDZENIE
WSZYSTKO DOOKOŁA
POPOŁUDNIOWA POTYCZKA
ASPEKTY WIDZENIA /// EWA MARTYNISZYN / LINDA PARYS / AGATA SZUBA
od: 7 lutego 2015 do: 28 lutego 2015
Galeria FF - Łódzki Dom Kultury
Traugutta 18 Łódź
17 406sztuka
Ukraina w obiektywie Radosława Taflińskiego
28 lutego 2015 - jest więcej terminów
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego w Łodzi
Wólczańska 202 Łódź
16 160sztuka
Rysunek dla młodych
27 lutego 2015 - 18:00jest więcej terminów
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
45 035sztuka
Sztuka w praktyce - zajęcia artystyczne dla dzieci
27 lutego 2015 - 20:00jest więcej terminów
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
45 319sztuka
Plastyka po angielsku dla dzieci
26 lutego 2015 - 20:00jest więcej terminów
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
45 438sztuka
MONIKA CZARSKA /// WARTOŚĆ. awers-rewers
od: 6 lutego 2015 do: 25 lutego 2015
Galeria Imaginarium
ul. Traugutta 18 Łódź
16 817sztuka
55 plakatów na 55-lecie CMW
od: 30 stycznia 2015 do: 24 lutego 2015
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
16 329sztuka
Malarstwo dla młodych
24 lutego 2015 - 18:00jest więcej terminów
Pracownia OKO
Piotrkowska 138/140 Łódź
46 245sztuka
Andrzej Czarnacki: skłonność uparta
20 lutego 2015 - 18:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
15 211sztuka
Wystawa Prac Agnieszki Słowik-Kwiatkowskiej "Bieszczadem malowane"
7 lutego 2015 - 19:00
Przechowalnia
6-go Sierpnia 5 Łódź
15 118sztuka
Atlas nowoczesności – oprowadzanie kuratorskie Jarosława Suchana
1 lutego 2015 - 17:00
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms2
Ogrodowa 19 Łódź
15 649sztuka
Jaś i Małgosia
31 stycznia 2015 - 12:00jest więcej terminów
Przechowalnia
6-go Sierpnia 5 Łódź
34 007teatr
DOROTA SITNIK /// ALEGORIE TOŻSAMOŚCI
od: 9 stycznia 2015 do: 31 stycznia 2015
Galeria FF - Łódzki Dom Kultury
Traugutta 18 Łódź
20 351sztuka
POZDROWIENIA Z MUSZYNY! /// ZBIGNIEW ŁAGOCKI
od: 12 grudnia 2014 do: 17 stycznia 2015
Galeria Stara
Traugutta, 18 Łódź
21 509sztuka
"Jabłko. Introdukcja. (Ciągle i ciągle od nowa)"
od: 17 października 2014 do: 11 stycznia 2015 jest więcej terminów
Muzeum Sztuki w Łodzi - ms1
Więckowskiego 36 Łódź
21 344sztuka
W polskim stylu. 65 lat Cepelii
od: 29 października 2014 do: 4 stycznia 2015
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
20 016sztuka
Audiospacery po Księżym Młynie „Pobocze – historie z(a)deptane”, cz. 3 „Gazowe latarnie i karp w panierce!”
28 grudnia 2014 -
Muzeum Książki Artystycznej
Tymienieckiego 24 Łódź
16 227sztuka