koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyBANKSYTpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  7 lat temu

CARMEN

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 26 605 wyświetleń od 29 lipca 2016
  • 26 listopada 2017, niedziela
    » 17:00
  • 24 listopada 2017, piątek
    » 18:30
  • 23 listopada 2017, czwartek
    » 18:30
  • 26 lutego 2017, niedziela
    » 17:00
  • 25 lutego 2017, sobota
    » 18:30

Opera w czterech aktach
Carmen, dziś jedna z najchętniej oglądanych oper na świecie, w czasach swojej prapremiery została przyjęta przez publiczność z ogromnym rozczarowaniem. Pierwotnie bowiem w spektaklu partie śpiewane przeplatane były dialogami (po śmierci Bizeta zamienionymi na recytatywy), więc -- zgodnie z ówczesnym obyczajem -- utwór nie trafił na scenę Wielkiej Opery paryskiej, lecz na deski Opery Komicznej. Tam całkowicie minął się z oczekiwaniami widzów, gustujących w lekkich komediach muzycznych. Realistyczna Carmen z tragicznym zakończeniem wzbudziła kontrowersje także pośród entuzjastów grand opéra. Bizet pokusił się bowiem o śmiałe nowatorstwo treści i zamiast, zgodnie z niepisana tradycją, zaczerpnąć temat z historii czy z życia wyższych sfer, wprowadził na scenę postaci na wskroś współczesne i zwyczajne -- przemytników, torreadorów, robotnice z fabryki cygar.
To, co początkowo zostało uznane za słabość Carmen, z czasem stało się powodem jej zawrotnego sukcesu. Publiczność pokochała utwór Bizeta za pełne temperamentu, wpadające w ucho melodie, malowniczy koloryt Hiszpanii, wyraziste postaci, a także znakomite libretto, w którym historia niebanalnej bohaterki -- kobiety ponad wszelkie wartości ceniącej własną niezależność -- splata się z refleksją na temat ludzkiej kondycji i przeznaczenia. Opowieść o ognistej Cygance Carmen do dziś rozpala umysły artystów i realizatorów, nie tylko opery - przeniosła się też do teatrów dramatycznych i na ekrany filmowe. Przede wszystkim jednak porywa kolejne pokolenia widzów jako utwór o wciąż aktualnym, uniwersalnym przesłaniu.

SPEKTAKL DOFINANSOWANY Z PROGRAMU OPERACYJNEGO MKiDN „PROMOCJA TWÓRCZOŚCI"
ZŁOTA MASKA dla MILANA DAVIDA za najlepszą scenografię sezonu 2006/2007 w spektaklu CARMEN

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ