koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

KONCERT Postmoderna per violino

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 906 wyświetleń od 17 listopada 2017

Postmoderna per violino

Podczas koncertu w wykonaniu skrzypaczki Anny Ceglińskiej i pianistki Sylwii Michalik-Bednarczyk zabrzmią kompozycje rosyjskiego postmodernistycznego twórcy Alfreda Schnittke. Artysta łączył w swojej muzyce tradycję muzyki Zachodu z nowatorskimi rozwiązaniami kompozytorskimi II połowy XX wieku. W programie pojawią się utwory Rosjanina na skrzypce i fortepian: Suita w starym stylu i I Sonata oraz A Paganini na skrzypce solo. Te i kilka innych kompozycji Schnittkego znalazło się na zrealizowanym niedawno przez artystki albumie płytowym „Postmoderna per violino”. Koncert prezentujący materiał z płyty odbędzie się 28 listopada (wtorek) o godzinie 18.00, w Sali 12 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi, przy ul. Gdańskiej 32. Wstęp wolny.

Niezwykle interesujący charakter twórczości Alfreda Schnittke wynika z zestawiania przez niego klasycznych form z nowoczesnymi technikami kompozytorskimi, łączenia skrajności – np. powagi z pastiszem, stosowania cytatów z dzieł innych kompozytorów oraz doświadczeń w pisaniu muzyki filmowej. Kompozycje nagrane i prezentowane podczas koncertu przez Annę Ceglińską i Sylwię Michalik-Bednarczyk, stanowią przykład obecności wpływów postmodernistycznych, w pisanej na skrzypce muzyce Alfreda Schnittke. I Sonata na skrzypce i fortepian (1963) jest, jak mawiał Schnittke, „tonalną podróżą po atonalnych drogach” i stanowi punkt kulminacyjny wczesnej fazy twórczości kompozytora. Okoliczności powstania Suity w starym stylu (1971) są ściśle związane z muzyką filmową. Fragmenty, które się na nią składają stanowiły początkowo podkład muzyczny do czarnej komedii Elema Klimowa Przygody dentysty. A Paganini (1982) to utwór na skrzypce solo, będący hołdem wielkiemu wirtuozowi i artyście – Niccolo Paganiniemu. Schnittke swobodnie nawiązał do wirtuozowskiego i niekiedy diabolicznego charakteru jego muzyki.

Skrzypaczka Anna Ceglińska we wrześniu 2017 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a tematem prowadzonych przez nią badań był Postmodernizm w muzyce Alfreda Schnittke na przykładzie wybranych utworów skrzypcowych. Artystka jest czynnie koncertującą solistką i kameralistką, brała udział w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych oraz kameralnych. Zawodowo związana jest z Akademią Muzyczną w Łodzi, jako asystentka w klasie skrzypiec prof. Michała Grabarczyka. Pianistka Sylwia Michalik-Bednarczyk jest laureatką wielu konkursów solowych i kameralnych, m.in.: w Wiedniu (Austria), Kromieryżu (Czechy) i Rzymie (Włochy). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi, gdzie obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej. Przed wakacjami ukazała się płyta „Postmoderna per violino”, którą artystki nagrały z udziałem skrzypka Kamila Zawadzkiego.

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ