koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Tramwaj nr 8.

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 869 wyświetleń od 8 marca 2018

Tramwaj nr 8. Inspiracje w ramach II Muzycznego Forum Młodych Artystów i Naukowców

17 marca 2018, sobota, godz. 12.10-14.00 Sala Kameralna Akademii Muzycznej w Łodzi, al. 1 Maja 4 wstęp wolny

Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki przygotowało wykład poświęcony muzyce współczesnej oraz – jako centralny punkt programu – studencki koncert kompozytorski w wykonaniu orkiestry symfonicznej Młodzi (nie)poważni pod batutą Michała Śmiechowicza. Program koncertu to kompozycja kolektywna Tramwaj nr 8 napisana przez siedmiu kompozytorów, zawierająca w sobie nawiązania do istotnych miejsc oraz wartości, które przez lata tworzyły tożsamość miasta Łodzi. Elementem formotwórczym całej kompozycji jest materiał łącznikowy (dźwięk „d” w partii kwintetu smyczkowego) oraz towarzysząca mu taśma, głównie opierająca się na odgłosach tytułowego tramwaju. Tematyka podjęta przez młodych twórców swobodnie nawiązuje do historycznego przebiegu linii tramwaju nr 8. Język muzyczny poszczególnych części nie jest spójny, aczkolwiek można dostrzec pewne analogie ideowe pomiędzy nimi. Każdy kompozytor starał się ująć w partyturze muzyczne wyobrażenie podjętej przez niego tematyki.

W kompozycjach Tomasza Gila oraz Rafała Bryły widoczne są nawiązania do kontrastów pojawiających się w łódzkiej architekturze. Zawarta jest w nich dychotomia pomiędzy starannie odnowionymi kamienicami, wtrąceniami modernistycznych dokonań Katarzyny Kobro oraz Władysława Strzemińskiego, a aktualnym stanem secesyjnych budynków, nierzadko popadających w ruinę. Pewne łuki ideowe są również dostrzegalne w utworach Macieja Michaluka oraz Michała Kaweckiego. Są to dwa kontrastujące obrazy ukazujące rozkwit kultury żydowskiej ówczesnej Łodzi oraz jej upadek związany z eksterminacją Żydów. Po części Radegast następuje zdeformowany fragment Mazurka a-moll op. 17 nr 4 Chopina w wykonaniu Artura Rubinsteina – jednego z najznamienitszych żydowskich artystów. W kompozycji Macieja Tobery zawarta jest ambientowa aura wytwarzana przez Park Staromiejski. Jakub Jung opisuje w swoim utworze metamorfozę Fabryki papierosów w nowoczesny kompleks architektoniczny. Wielowątkową narrację dopełnił Tymoteusz Karaś-Tęcza kompozycją Dworzec Łódź Kaliska.

Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki

opiekun – dr hab. Beata Stróżyńska

przewodniczący – Michał Kawecki

autor:
zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ