koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

„Banan, rozporek i inne okładki płytowe”

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 781 wyświetleń od 4 czerwca 2019
  • od: 14 czerwca 2019, piątek
    do: 14 lipca 2019, niedziela

Kolorowa Marilyn Monroe, puszka Coca-Coli, zupa pomidorowa Campbell. Wszyscy znamy te wizerunki spopularyzowane przez amerykańską ikonę sztuki pop-artu – Andy’ego Warhola. Mało kto jednak wie, że przedstawienia amerykańskich produktów konsumpcyjnych czy wizerunki gwiazd rozrywki wykorzystywał do projektowania okładek płytowych. Już 14 czerwca będzie wyjątkowa okazja do obejrzenia niezwykle rzadko udostępnianej, prywatnej kolekcji Piotra Metza, zawierającej okładki płytowe projektu mistrza pop-artu.

Projektowanie okładek płytowych, choć dziś jest to mniej znany fakt z twórczości artysty, było jego pierwszym płatnym zajęciem rozpoczętym jeszcze w roku 1949 i kontynuowanym aż do śmierci artysty. Łącznie przypisuje mu się od 70 do ponad 100 projektów, w tym tak słynne, jak debiut „Velvet Underground” z legendarnym bananem i podpisem Warhola, za to bez nazwy zespołu, czy „Sticky Fingers” The Rolling Stones, w oryginale z wszytym autentycznym zamkiem błyskawicznym.

Osobnym epizodem była seria charakterystycznych portretów wykonywanych na zamówienie muzyków, wykorzystywanych potem na okładkach płyt.

W ten sposób uwiecznieni zostali m.in. Paul Anka, Aretha Franklin czy Diana Ross. Milionowe nakłady płyt były z pewnością dla Warhola idealnym medium do ideologii masowego dzieła sztuki, którego każdy egzemplarz był oryginałem.

Płyta winylowa była idealną paletą dla artysty, choć oczywiście jego projekty trafiały na inne, często egzotyczne dźwiękowe nośniki. Wśród nich były m.in. taśma szpulowa czy kaseta typu „8-track”, które zaprezentujemy na wystawie obok mało znanych muzycznych epizodów Warhola, takich jak reklamy sprzętu audio z jego udziałem i kolejne odsłony projektu „Imagine” Johna Lennona z wykorzystaniem polaroidu Warhola, do niedawna przypisywanego Yoko Ono.

Wszystkie eksponaty pochodzą z prywatnej kolekcji Piotra Metza, i są niezwykle rzadko udostępniane szerokiej publiczności.

WERNISAŻ: 14 czerwca 2019 godz. 19:00

Galeria Andel’s Art – Vienna House Andel’s Łódź przy ulicy Ogrodowej 17

„Banan, rozporek i inne okładki płytowe” / „Banana, strut and other album covers”

Artysta: Andy Warhol

Kurator: Piotr Metz

Wystawę oglądać można do 14 lipca 2019 r. w godz. 08:00 – 22:00.

ZAPRASZAMY!

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ