koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  4 lata temu  »  

Działy Otwarte. Działy Zamknięte

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 432 wyświetleń od 30 października 2020
  • 5 listopada 2020, czwartek
    » 12:00

Działy otwarte / działy zamknięte

Wystawa „Działy Otwarte. Działy Zamknięte” została przygotowana na 60-lecie działalności Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Ekspozycja zrywa z wizją muzeum jako formą instytucji zamkniętej, jedynie katalogującej i badającej przeszłość. Ukazuje je raczej jako strukturę otwartą na interpretacje, pole działań artystycznych. To swego rodzaju laboratorium, w którym trzech współczesnych twórców zainspirowanych bogatą kolekcją tkaniny artystycznej, przemysłowej i odzieży prowadzi trzy różne narracje. Tytuł projektu nawiązuje do koncepcji organizacyjnej muzeum jego pierwszej dyrektorki, Krystyny Kondratiuk opartej na działach otwartych i zamkniętych. Tytuł został potraktowany jednak szeroko, na wielu poziomach. Odnosi się do struktury, ale również skłania do refleksji nad zmieniającą się przez lata rolą instytucji czy też toczącą się obecnie międzynarodową debatą nad nową definicją muzeum. I tak magazyny i archiwa CMWŁ zostały otwarte, a bogate zbiory poddane współczesnym interpretacjom. Główna kuratorka muzeum, Marta Kowalewska, zaprosiła do współpracy artystki: Dominikę Krogulską-Czekalską i Małgorzatę Markiewicz oraz Marcina Różyca, kuratora, krytyka mody i pracownika CMWŁ, każde z nich z odrębną wizją postrzegania muzeum. Dominika Krogulska-Czekalska spojrzała na kolekcję z punktu historyczno-badawczego, który stanowi dla niej ważne źródło inspiracji oraz podstawę podjętej przez nią metody dydaktycznej w ramach prowadzonej Pracowni Tkaniny Dekoracyjnej na łódzkiej ASP. Małgorzata Markiewicz przyjrzała się historii instytucji z perspektywy własnej praktyki artystycznej. Włączyła w swoją opowieść idee, wokół których buduje i rozwija własną drogę artystyczną. Tworzenie opowieści o samej sobie, swoim własnym językiem na swoich własnych warunkach, stało się dla niej inspiracją do budowania narracji dotyczącej tkaniny artystycznej. Artystkę fascynuje opisywana w mitach czynność tkania interpretowana jako metafora kobiecej mowy, języka, kobiecej historii czy nawet protestu. Marcin Różyc potraktował kolekcję jako laboratorium. Eksperymentował, tworzył nowe wątki narracyjne, konfrontacje i interpretacje będące efektem fascynacji zbiorami muzeum. Wyboru dzieł dokonał, porzucając prymat podejścia naukowego i historycznego. Pierwszym impulsem był zachwyt, dopiero po nim wkroczyły narzędzia badawcze, dlatego zatarciu uległy podziały porządkujące kolekcje CMWŁ. Moda, odzież i stroje ludowe tworzą wspólne instalacje z tkaninami przemysłowym, tkaninami artystycznymi i sztuką współczesną. Zespół kuratorski pod kierunkiem Marty Kowalewskiej: Dominika Krogulska-Czekalska, Małgorzata Markiewicz, Marcin Różyc Asystentka zespołu kuratorskiego: Monika Kowalczyk Współpraca merytoryczna: Katarzyna Biłas, Aneta Dmochowska, Anna Grala Scenografia przestrzeni: Maja Pawlikowska Reżyseria światła: Artur Frątczak Producentka: Aleksandra Kmiecik

Więcej o wystawie: https://cmwl.pl/public/informacje/dzialy-otwarte-dzialy-zamkniete,187

zmodyfikowano  4 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ