koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuar czerwiecDni Oławy 2024Wieczory w Arsenale 2024KRUPA | KAF Young Art Prize 2024!
zmodyfikowano  2 miesiące temu

Ballet de L’Opera de Lyon - Merce Cunnigham Forever

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 724 wyświetleń od 17 lutego 2024
  • 27 kwietnia 2024, sobota
    » 19:00
  • 26 kwietnia 2024, piątek
    » 19:00

26 i 27 kwietnia 2024 g.19:00
Ballet de L’Opéra de Lyon | Francja
Merce Cunnigham Forever
Beach Birds
muzyka: John Cage, FOUR3
choreografia: Merce Cunningham
kostiumy i dekoracje: Marsha Skinner

Cunningham o swojej choreografii do Beach Birds mówi: „w całości opiera się ona na indywidualnym fizycznym wyrazie. Tancerze nie muszą ściśle się siebie trzymać. Mogą tańczyć jak nagle odlatujące stado ptaków”. Przeznaczona dla jedenastu tancerzy choreografia Beach Birds, spośród innych dzieł Cunninghama wyróżnia się znacznie płynniejszym rytmem,
który sprawia, że sekcje różnią się od siebie długością w zależności od występu. John Cage skomponował muzykę, a malarka, Marsha Skinner, stworzyła kostiumy i dekorację. Tancerze ubrani byli w identyczne stroje składające się z gładkich, białych trykotów z czarnymi rękawicami. Kulisy w wersji Marshy Skinner były białą kurtyną oświetloną światłem zmieniającym kolor i intensywność w zależności od planu oświetlenia opracowanego
z wykorzystaniem metod losowych. Te stopniowe zmiany światła, które nie odzwierciedlały struktury tańca, są interpretowane jako naśladujące te, które mogą wystąpić od świtu do zmierzchu na plaży.
— David Vaughan

Beach Birds 2009 copyright Jean Pierre Maurin

BIPED
muzyka: Gavin Bryars, Biped
choreografia: Merce Cunningham
kostiumy: Suzanne Gallo
multimedia: Paul Kaiser & Shelley Eshkar
oświetlenie: Aaron Copp

Cunningham napisał: „Taniec przywołuje we mnie uczucie podobne do tego przy zmienianiu kanałów telewizyjnych… akcja waha się między wolnymi uroczystymi sekcjami a gwałtownymi rozłożonymi sekwencjami, które uniemożliwiają dostrzeżenie całej złożoności”. Wielu komentatorów dostrzegło elegijną naturę w finałowych momentach spektaklu. Scenografia BIPED jest zgłębieniem możliwości technologii motion-capture. Cunningham, pracując z dwoma tancerzami, ułożył choreografię składającą się z 70. fraz, które następnie zostały przekształcone
w obrazy cyfrowe we współpracy z artystami cyfrowymi – Paulem Kaiserem i Shelley Eshkar.
Te właśnie obrazy wraz z abstrakcyjnymi wzorami (m.in. pionowymi i poziomymi liniami, kropkami) są wyświetlane na kurtynie z przodu sceny, zza której widoczni są tancerze występujący na żywo. Cunningham użył również programu komputerowego DanceForms, w celu opracowania choreografii składającej się z wielu sekcji: solo, duetów, trio oraz występów zespołowych. Muzyka autorstwa Gavina Bryarsa, nazywana również Biped, jest częściowo nagrana a częściowo odgrywana na żywo na instrumentach akustycznych. Kostiumy Suzanne Gallo wykonane zostały z metalicznego materiału odbijającego światło. W pewnym momencie spektaklu mężczyźni ubrani
w prześwitujące stroje przypominające piżamy wnoszą ze sobą krótkie peleryny dla kobiet, wykonane z tego samego materiału. Aaron Copp zaprojektował oświetlenie, dzieląc scenę na kwadraty oświetlone w sposób wyglądający na przypadkową sekwencję, a także zasłaniane kabiny
z tyłu sceny, które pozwalają tancerzom pojawiać się i znikać.

— David Vaughan

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  2 miesiące temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ