Dobrze ułożony młodzieniec
- 2 marca 2025, niedziela» 18:00
- 5 stycznia 2025, niedziela» 18:00
- 4 stycznia 2025, sobota» 19:00

Inspirowany międzywojenną historią łodzianina Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza na wskroś współczesny temat nienormatywności płciowej i jej społecznego odbioru.
Jest opowieścią o próbie ucieczki z opresyjnego systemu społecznego, w którym role są określone sztywno i narzucone raz na zawsze; historią niezgody wobec bezradności, bierności i postępowania wbrew sobie; wyrazem buntu przeciwko życiu w roli kobiety, kiedy się kobietą nie jest; manifestem odwagi do życia na własnych warunkach – bez binarnych podziałów, kategorii i wlewania ciał w foremki.
Spektakl odwołuje się do wydarzeń towarzyszących toczącemu się w latach 1938-1939 przed sądem okręgowym w Łodzi procesowi „młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna”*.
Jak donosi „Ilustrowana Republika” z 6 stycznia 1939 roku: „kobieta udawała mężczyznę (…) nie tylko rzecby można — na optykę, ale również wobec władz stanu cywilnego. Ożeniła się (…), meldując się jako mężczyzna wobec kapłana, a ożeniwszy się — została nawet «ojcem» i zameldowała dziecko zrodzone z swej «żony» za swoje”.
W tym samym artykule z „Ilustrowanej Republiki” czytamy: „już na kilka lat wcześniej «Eugeniusz» Steinbart, desperat, który z wysokości trzeciego piętra jednego z domów przy ul. Nawrot rzucił się na bruk, odniósł złamanie kręgosłupa i dopiero w karetce pogotowia okazał się kobietą — zwrócił na siebie uwagę władz”.
„W jakim celu Sztajnbartówna przedzierzgnęła się w mężczyznę nie stwierdzono”. Wiadomo natomiast, że w momencie targnięcia się na swoje życie w roku 1935 mężczyzna ten był bezdomny, cieszył się opinią dobrze ułożonego młodzieńca, miał narzeczoną, a przyszłą żonę Czesławę Zaleśną poznał właśnie w szpitalnym oddziale kobiecym, w którym dochodził do zdrowia.
Eugeniusz Steinbart identyfikował się jako mężczyzna, jako narzeczony i mąż wchodził w relacje romantyczne, jako ojciec wychowywał córkę. Po załamaniu nerwowym i próbie samobójczej jeszcze się w swojej identyfikacji umocnił. W czasach, kiedy osoby transpłciowe nie miały kulturowej reprezentacji, a społeczność nie wypracowała jeszcze języka, który by tę reprezentację sankcjonował, Eugeniusz Steinbart w dokumentach i relacjach medialnych znajdował informacje o sobie sprzeczne z tym, kim był naprawdę. Jego męska tożsamość w świetle prawa i w oczach społeczeństwa była fałszerstwem, jego próby wyrażania siebie były karane.
Za posługiwanie się dowodem tożsamości swojego kuzyna i poświadczenie nieprawdy w styczniu 1939 roku został skazany na 8 miesięcy więzienia. We wrześniu 1939 roku wybuchła wojna.
Co działo się dalej z Eugeniuszem? W jakiej roli płciowej postanowił kontynuować życie? W jakim ciele odnalazłby się dziś? W jakim kraju? W jakim mieście? Czy w Łodzi?
To tutaj przy ulicy Częstochowskiej mieścił się zakład produkujący protezy prącia. To w Łodzi Anna Grodzka, kiedy była posłanką, chciała utworzyć centrum dla dzieci i młodzieży cierpiących z powodu dysforii płciowej, gdzie mogłyby otrzymać wsparcie lekarzy, psychiatrów, psychologów i seksuologów, uzyskać diagnozę i szybką pomoc. To łódzki szpital im. Barlickiego był w latach 90. jedynym w kraju i jednym z dwóch w Europie Wschodniej, gdzie przeprowadzano operacje uzgodnienia płci, a później – wykonywano ich najwięcej. Może to w Łodzi te procedury znowu będą całkowicie bezpłatne?
*cytaty pochodzą z międzywojennej prasy, zachowujemy oryginalną pisownię
Reżyseria: Wiktor Rubin
Tekst | dramaturgia: Jolanta Janiczak
Scenografia | video: Łukasz Surowiec
Kostiumy: Rafał Domagała
Muzyka: Krzysztof Kaliski
Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski
Asystent reżysera: Michał Kruk
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska
Prapremiera: 25 marca 2023 roku, Duża Scena
Występują:
Karolina Bednarek (Wiktoria Skempińska, narzeczona Eugeniusza)
Monika Buchowiec (Maria Zaleśna, teściowa Eugeniusza)
Maciej Kobiela (Oskar, brat Eugeniusza)
Michał Kruk (Prokurator Kłoczkowski)
Paweł Kos (Adwokat Szychwart)
Halszka Lehman (Elżbieta, córka Eugeniusza)
Paulina Walendziak (Czesława Zaleśna, żona Eugeniusza)
Edmund Krempiński (gościnnie | Eugeniusz Steinbart)
Sugerowany wiek widza: 16+
Czas trwania spektaklu: 1 godzina i 40 minut bez przerwy
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

Jaś i Małgosia
4 marca 2009 - 10:00
Teatr V6
Żeromskiego 74/76 Łódź
28 401teatr
Być jak Callas
28 lutego 2009 - 18:30
Łódzki Dom Kultury
Traugutta 18 Łódź
28 116teatr
Instytut Improwizowany w Fabryce Sztuki
24 lutego 2009 - 18:00
Fabryka Sztuki
Tymienieckiego 3 Łódź
27 879teatr
Longplay
22 lutego 2009 - 19:07
Teatr Studyjny
ul. Kopernika 8 Łódź
43 731teatr
Ptasznik z Tyrolu
22 lutego 2009 - 18:30
Muzeum Miasta Łodzi - Pałac Paznańskich
ul. Ogrodowa 15 Łódź
44 242teatr
All that jazz between us
20 lutego 2009 - 18:30
Teatr V6
Żeromskiego 74/76 Łódź
28 585teatr
ALL THAT JAZZ BETWEEN US
20 lutego 2009 - 18:30
Teatr V6
Żeromskiego 74/76 Łódź
44 170teatr
Longplay
19 lutego 2009 - 19:07, 20:37
Teatr Studyjny
ul. Kopernika 8 Łódź
28 210teatr
Smurfowisko, czyli Gargamel złapany
18 lutego 2009 - 10:00
Łódzki Dom Kultury
Traugutta 18 Łódź
28 182teatr
Letnisko
15 lutego 2009 - 19:07
Teatr Studyjny
ul. Kopernika 8 Łódź
28 185teatr
Księżniczka na opak wywrócona
15 lutego 2009 - 19:07
Teatr Studyjny
ul. Kopernika 8 Łódź
28 143teatr
Twoim jest serce me
14 lutego 2009 - 18:30
Teatr V6
Żeromskiego 74/76 Łódź
28 703teatr
Yentl
11 lutego 2009 - 18:30
Teatr Studyjny
ul. Kopernika 8 Łódź
28 109teatr
Broadway, róg Północnej
8 lutego 2009 - 17:00
Wytwórnia TOYA Studios
Łąkowa 29 Łódź
28 914teatr
Skrzypek na dachu
7 lutego 2009 - 18:30
Wytwórnia TOYA Studios
Łąkowa 29 Łódź
29 295teatr
Skrzypek na dachu
7 lutego 2009 - 18:30
Wytwórnia TOYA Studios
Łąkowa 29 Łódź
29 219teatr
SMURFOWISKO, CZYLI GARGAMEL ZŁAPANY
30 stycznia 2009 - 10:00
Teatr V6
Żeromskiego 74/76 Łódź
29 140teatr