koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu

EDUKATORZY

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 59 889 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Łódź » ul. Piotrkowska 203/205 » NA MAPIE

  • 7 marca 2006, wtorek
    » 17:20

Reżyseria: Hans Weingartner

MŁODE KINO NIEMIECKIE

9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005

Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.

W tym roku w marcu odbędzie się 9. przegląd z tego cyklu, który z racji obecnie obchodzonego Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 będzie miał wyjątkowy charakter. Tym razem przegląd pokaże nie tylko najnowsze filmy z ubiegłorocznego Festiwalu w Berlinie, ale podsumuje także kondycję niemieckiej kinematografii z okresu ostatniej dekady. Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej.

Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom. Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych.

Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim. Przegląd został przygotowany we współpracy z Goethe-Zentrum Lublin/Dethloff Deutschschule/Partner Goethe-Institut.

EDUKATORZY Die fetten Jahre sind vorbei, Niemcy 2004, 124 min.

Reżyseria: Hans Weingartner Scenariusz: Katharine Held, Hans Weingartner Zdjęcia: Matthias Schellenberg, Daniela Knapp Muzyka: Andreas Wodraschke Montaż: Dirk Oetelshoven, Andreas Wodraschke Scenografia: Christian M. Goldbeck Kostiumy: Silvia Pernegger Producenci: Hans Weingartner, Antonin Svoboda

Występują: Daniel Brühl (Jan), Julia Jentsch (Jule), Stipe Erceg (Peter), Burghart Klaußner (Hardenberg), Laura Schmidt (córka), Sebastian Butz (syn), Claudio Caiolo (Paolo)

Nagrody i wyróżnienia:

  • Europejskie Nagrody Filmowe 2004: nominacja dla najlepszego aktora – Daniela Brühla; _ MFF w Cannes 2004: nominacja do Złotej Palmy; _ Bawarska nagroda Filmowa 2005: w kategorii najlepsza aktorka – Julia Jentsch; _ Niemieckie Nagrody Filmowe 2005: Złota Lola w kategorii najlepszy aktor w roli drugoplanowej - Burghart Klaussner; Srebrna Lola w kategorii najlepszy film, 2 nominacje do Złotej Loli w kategorii najlepszy film I reżyser; _ Nagrody Niemieckiego Stowarzyszenia krytyków Filmowych 2005: dla najlepszej aktorki – Julii Jentsch i najlepszego filmu.

Jan (Daniel Brühl) i Peter (Stipe Erceg), a później i Jule (Julia Jentsch), są kontestatorami nowej generacji, antykapitalistycznymi, pewnie alterglobalistycznymi, przeciwnikami mieszczańskich gustów i etyki, własności i porządku, władzy i prawa, wszelkiego przymusu i powinności.

Swoje rewolucyjne przekonania wprowadzają w życie, odwiedzając nocami prywatne rezydencje i psocąc tam. Tak, bo ich działalność ma charakter psot, niewiele szkodzących, ale bardzo denerwujących lokatorów rezydencji, które stały się obiektami ataków. Przestawiają meble, kosztowne bibeloty etc. Niczego nie kradną i trwale nie niszczą. Mają tylko edukować, zmieniać mentalność burżujów poprzez pouczające psoty, mają nadwątlić ich pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa. Ot, młodzieńcze dowcipy podbudowane ideologią ni to lewacką, ni anarchistyczną, ni punkowską, zresztą za wiele się nad tym nie zastanawiają, lubią ryzyko swoich nocnych eskapad. Peter chodzi z Jule, w której kocha się również Jan, a to zwykle jest źródłem kłopotów. I to przez Jule sztubacka rewolucja edukatorów przekształca się w działanie już zdecydowanie kryminalne, choć na początku porwanie pana Hardenberga wydaje się kolejną niewinną zabawą. Zabierają biznesmena w góry do opuszczonej daczy, tam zastanowią się, co dalej robić, żeby nie ponieść kary za swoją działalność. Hardenberg okazuje się przy tym byłym hipisem i kontestatorem z lat 70., któremu działania edukatorów może niespecjalnie się podobają, bo dotyczą jego samego i jego dóbr, ale który ma sentyment do wszelkich tego typu postaw. Rodzi się nawet nić sympatii pomiędzy nim, a porywaczami, którzy godzą się w końcu go uwolnić, omamieni przyrzeczeniem, że biznesmen nie zawiadomi policji i porwanie będzie uznane za dobrowolną wycieczkę w góry. Czy edukatorzy uwierzą w dobrą wolę byłego hipisa, obecnie wyposażonego w najnowszego mercedesa, luksusową willę i jacht?

HANS WEINGARTNER, ur. 1970 r. w Feldkirch w Austrii. Studiował neurologię na Uniwersytecie Wiedeńskim, a następnie specjalizował się w dziedzinie neurochirurgii w Klinice Steglitza w Berlinie. Podczas studiów medycznych zrobił dyplom jako asystent operatora, został członkiem Austriackiego Związku Operatorów Filmowych i podjął pracę w tym zawodzie. W 1997 r. podjął studia na Akademii Sztuk Medialnych (KHM) w Kolonii. W 2002 r. zadebiutował filmem fabularnym Das weisse Rauschen, który został uznany przez Niemieckie Stowarzyszenie Krytyków Filmowych za najlepszy debiut roku. Edukatorzy to jak dotąd jego największe osiągnięcie artystyczne.

FILMOGRAFIA REŻYSERA

  • Edukatorzy (2004) _ Das Weisse Rauschen 2000) _ Frank (1999) film krótki _ Split Brain (1997) film krótki _ Der Dreifachstecker (1994) film krótki
zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ