SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI
- 8 marca 2006, środa» 19:45
Reżyseria: Marc Rothemund
MŁODE KINO NIEMIECKIE
9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005
Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale. W tym roku w marcu odbędzie się 9. przegląd z tego cyklu, który z racji obecnie obchodzonego Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 będzie miał wyjątkowy charakter. Tym razem przegląd pokaże nie tylko najnowsze filmy z ubiegłorocznego Festiwalu w Berlinie, ale podsumuje także kondycję niemieckiej kinematografii z okresu ostatniej dekady. Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej.
Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom. Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim. Przegląd został przygotowany we współpracy z Goethe-Zentrum Lublin/Dethloff Deutschschule/Partner Goethe-Institut.
SOPHIE SCHOLL – OSTATNIE DNI Sophie Scholl - Die letzten Tage, Niemcy 2005, 117 min.
Reżyseria: Marc Rothemund Scenariusz: Fred Breinersdorfer Zdjęcia: Martin Langer Muzyka: Reinhold Heil, Johnny Klimek Montaż: Hans Funck Scenografia: Jana Karen Brey Kostiumy: Natascha Curtius-Noss Dżwięk: Daniel Dietenberger, Alexander Saal Producenci: Fred Breinersdorfer, Sven Burgemeister, Christoph Müller, Marc Rothemund
Występują: Julia Jentsch (Sophie Magdalena Scholl), Fabian Hinrichs (Hans Scholl), Gerald Alexander Held (Robert Mohr), Johanna Gastdorf (Else Gebel), André Hennicke (sędzia dr Roland Freisler), Florian Stetter (Christoph Probst), Johannes Suhm (Alexander Schmorell), Maximilian Brückner (Willi Graf), Jörg Hube (Robert Scholl), Petra Kelling (Magdalena Scholl), Franz Staber (Werner Scholl), Lilli Jung (Gisela Schertling
Nagrody i wyróżnienia:
- Oscary 2006: nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego; _ MFF Berlinale 2005: Srebrny Niedźwiedź dla najlepszej aktorki Julii Jentsch oraz najlepszego reżysera Marka Rothemunda, Nagroda Jury Ekumenicznego, nominacja do Złotego Niedźwiedzia; _ Bawarskie Nagrody Filmowe 2006: nagroda dla producentów; _ Europejskie Nagrody Filmowe 2005: Felix dla najlepszej aktorki Julii Jentsch, Nagroda Publiczności w kategoriach: najlepsza aktorka, najlepszy reżyser; _ Niemieckie Nagrody Filmowe: Złota Lola dla najlepszej aktorki Julii Jentsch oraz Srebrna Lola dla najlepszego filmu, Nagroda Publiczności dla najlepszego niemieckiego filmu roku, nominacje do Złotej Loli za zdjęcia, scenariusz i dla najlepszego filmu.
Sophie Scholl oraz jej brat Hans w czasie wojny należeli do tych nielicznych, którzy dostrzegli bezsens krwawej rzezi rozpętanej przez Hitlera i mieli odwagę wystąpić przeciw reżimowi w imię chrześcijańskich i humanistycznych wartości.
Broniąc tych wartości zapłacili najwyższą cenę, zostali męczennikami
antyhitlerowskiego ruchu oporu. Schollowie aktywnie działali w studenckiej
grupie résistance Biała Róża, jej członkowie drukowali nielegalne ulotki,
które wysyłali pocztą, zostawiali w budkach telefonicznych lub innych
miejscach publicznych. Historia Białej Róży jako jedna z najpiękniejszych
kart historii Niemiec doczekała się już wcześniej dwóch ekranizacji. Lena
Stolze zagrała Sophie Scholl w 1983 r. w obu produkcjach – pierwszej 'Die
weiße Rose' w reżyserii Michaela Verhoevena (nominacja do Oskara w kategorii
najlepszy film zagraniczny) i drugiej, p.t. Fünf letzte Tage
w reżyserii
Percy’ego Adlona. Film Rothemunda opowiada o ostatniej akcji rodzeństwa
Schollów - rozprowadzaniu ulotek na uniwersytecie w Monachium 18 lutego 1943 r. i jej tragicznych skutkach. Rodzeństwo przyłapane przez woźnego Jakoba
Schmida, członka SA, po kilkugodzinnym przesłuchaniu przez syndyka
uniwersyteckiego i rektora, zostało wraz z Christophem Probstem, innym
członkiem Białej Róży, zadenuncjowane Gestapo i aresztowane.
Najbardziej przejmujące sceny filmu to te pokazujące przesłuchanie Sophie Scholl prowadzone przez gestapowca Roberta Mohra (dialogi tej dwójki napisane przez Freda Breinersdorfa zostały oparte na listach i dziennikach Sophie Scholl oraz oryginalnych protokołach z przesłuchania).
Mohr, policjant z prowincji, parweniusz, który tylko Hitlerowi zawdzięczał możliwość awansu i większy prestiż społeczny, i dlatego bezkrytycznie wyznawał nazistowską ideologię, początkowo czuje się bardzo pewnie w swojej roli, przekonany, że szybko uda mu się złamać dziewczynę i śledztwo będzie zakończone, jak tyle innych przedtem.
Tymczasem siła ducha Sophie i jej przekonanie o wyższości własnych przekonań poraża go do tego stopnia, że proponuje jej zmianę treści zeznań na bardziej korzystne. Nieugięta dziewczyna nie poddaje się jednak, woli umrzeć niż wyrzec się swoich ideałów. Cztery dni później, 22 lutego, została skazana na karę śmierci przez Volksgerichtshof w Monachium, obradujący pod przewodnictwem przybyłego z Berlina sędziego Rolanda Kreislera, cieszącego się wyjątkowo złą opinią.
Przesłuchania przez sądem i końcowe przemówienia oskarżonych to również mocne punkty tego filmu. Sugestywnie budowana i narastająca groza stronniczego sądu, w którym jedyną publiczność stanowią wehrmachtowscy notable, a z drugiej strony lęk i odwaga oskarżonych - wszystko to silnie oddziałuje na widza i pozostaje w pamięci. Film urzeka nie tylko dramaturgią i lapidarnością użytych środków, lecz także autentycznością, tym bardziej, że nakręcono go na podstawie oryginalnych protokołów przesłuchań, które do czasu upadku muru berlińskiego znajdowały się w archiwach Stasi i zostały udostępnione historykom dopiero w 1990 r.
Film pokazuje jak w Trzeciej Rzeszy traktowano Niemców, którzy myśleli inaczej niż nakazywała oficjalna ideologia.
MARC ROTHEMUND, ur. w 1968 r. Reżyser i scenarzysta, aktor. Rothemund
zaczynał karierę zawodową jako asystent Helmuta Dietla (przy Rossinim
),
Bernda Eichingera (przy 'Das Mädchen Rosemarie'), Dominika Grafa (przy
Sperling
) oraz Gerarda Corbiau (przy Farinellim
). W 1998 r. otrzymał
Bawarską Nagrodę Filmową dla najlepszego młodego reżysera za swoją
pierwszą fabułę 'Das Merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter
zur Paarungszeit'. Marc Rothemund już od wielu lat współpracuje ze scenarzystą Fredem Breinersdorferem, tak było również przy Sophie
Scholl
. Ta owocna współpraca trwa od 1997 r., kiedy obaj pracowali nad dwoma odcinkami serialu dla ZDF Anwalt Abel
(za oba dostali nagrodę
Telestar), a prawdziwym przełomem okazał się film telewizyjny Die Hoffnung
stirbt zuletzt
(2002), nagrodzony m.in. Złotą Kamerę dla najlepszego
niemieckiego filmu telewizyjnego oraz Nagrodę Adolfa Grimme’a. Sophie
Scholl – Ostatnie dni
ma szansę odnieść sukces nie tylko wśród
niemieckiej publiczności, ale i w skali międzynarodowej. Film zyskał
nominację do Oscara.
FILMOGRAFIA REŻYSERA _ Sophie Scholl – ostatnie dni (2005) _ Das Duo - Der Liebhaber (2003) (TV) _ Die Hoffnung stirbt zuletzt (2002) (TV) _ Harte Jungs (2000) * Das Merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter zur Paarungszeit (1998) _ Anwalt Abel - Todesurteil für eine Dirne (1998) (TV) _ Anwalt Abel - Die Spur des Mädchenmörders (1998) (TV)
Filmowe Poranki: Baranek Shaun, cz. 4 w kinie Helios Łódź
17 listopada 2024 - 10:00
Kino Helios Łódź
Al.Politechniki 1 Łódź
479kino
Zestaw 1 Maraton Halloween 2024
31 października 2024 - 23:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 686kino
Wybraniec
od: 18 października 2024 do: 31 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 799kino
Zestaw 1 Maraton Halloween 2024
25 października 2024 - 23:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 712kino
Joker: Folie a Deux
od: 4 października 2024 do: 25 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 871kino
Chłopi - Kultura Dostępna
24 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 976kino
Andy Warhol. Amerykański sen w Helios na Scenie
23 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 958kino
Lee. Na własne oczy - Kino Konesera
21 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 561kino
Filmowe Poranki: Barbapapa, cz. 4
20 października 2024 - 10:30
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
3 581kino
Kobieta z ... - Kultura Dostępna
10 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 338kino
André Rieu: Potęga miłości w Helios na Scenie
9 października 2024 - 15:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 822kino
Tatami - Kino Konesera
7 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 586kino
Kulej. Dwie strony medalu
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 339kino
Dziki robot - przedpremierowe seanse z konkursami w kinie Helios Łódź
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Kino Helios Łódź
Al.Politechniki 1 Łódź
2 164kino
André Rieu: Potęga miłości w Helios na Scenie
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 151kino
Dziki robot - przedpremierowe seanse z konkursami
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 080kino