NIETYKALNA
- 10 marca 2006, piątek» 19:50
reżyseria: Oskar Roehler
MŁODE KINO NIEMIECKIE
9. przegląd filmowy najlepsze filmy dekady 1995 - 2005
Przeglądy młodego kina niemieckiego organizowane przez Goethe-Institut w Warszawie we współpracy z Filmoteką Narodową mają swoją kilkuletnią tradycję. Co roku prezentowane są najnowsze produkcje niemieckie, wybrane z programu Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale.
W tym roku w marcu odbędzie się 9. przegląd z tego cyklu, który z racji obecnie obchodzonego Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 będzie miał wyjątkowy charakter. Tym razem przegląd pokaże nie tylko najnowsze filmy z ubiegłorocznego Festiwalu w Berlinie, ale podsumuje także kondycję niemieckiej kinematografii z okresu ostatniej dekady. Pokazanych zostanie dwadzieścia najlepszych filmów, zdobywców Oscarów, berlińskich Złotych Niedźwiedzi, Europejskiej Nagrody Filmowej lub Niemieckiej Nagrody Filmowej. Część filmów zostanie pokazana po raz pierwszy w Polsce, niektóre obrazy są znane, ponieważ trafiły na ekrany dzięki polskim dystrybutorom.
Przegląd przedstawia czołówkę nowej generacji niemieckich twórców filmowych: m.in. Caroline Link, Toma Tykwera, Christiana Petzolda, Hansa Christiana Schmida, Fatih Akina i wielu innych. Wyjątkowy program przeglądu daje polskiemu widzowi znakomitą możliwość wniknięcia w klimat współczesnego kina niemieckiego, będącego na dobrej drodze, by konkurować z francuskim czy angielskim. Przegląd został przygotowany we współpracy z Goethe-Zentrum Lublin/Dethloff Deutschschule/Partner Goethe-Institut.
NIETYKALNA Die Unberührbare, Niemcy 2000, 100 min.
Scenariusz i reżyseria: Oskar Roehler Zdjęcia: Hagen Bogdanski Muzyka: Martin Todsharow Montaż: Isabel Meier Producenci: Käte Ehrmann, Ulrich Caspar
Występują: Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Michael Gwisdek, Lars Rudolph, Nina Petri, Tonio Arango
Nagrody i wyróżnienia:
Niemieckie Nagrody Filmowe 2000: Złote Taśmy dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki - Hannelore Elsner oraz nominacja dla najlepszego aktora – Vadima Glowny;
MFF W Cannes 2000: film w programie Directors’ Fortnight; Oscary 2000: nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego;
MFF w Chicago 2000: Srebrny Hugo dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner; Cinequest San José Film Festiwal: nagroda dla najlepszego filmu;
MFF w Karlowych Warach 2000: nominacja do Kryształowego Globu i nagroda Don Kichota; Ourense Independent Film Festival 2000: Nagroda AEC za zdjęcia dla Hagena Bogdanskiego;
Bawarska Nagroda Filmowa 2001 dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner;
MFF w Istambule 2001: Złoty Tulipan dla najlepszego filmu oraz wyróżnienie specjalne dla najlepszej aktorki Hannelore Elsner;
Miami Film Festival 2001: Nagroda FIPRESCI oraz wyróżnienie dla Hannelore Elsner i Hagena Bogdanskiego za zdjęcia;
MFF w Rotterdamie 2001: Nagroda KNF.
Hanna Flanders jest sławną komunizującą pisarką niemiecką, mieszkającą w Monachium w eleganckim apartamencie i ubierającą się w najelegantszych salonach mody przy Maximilianstrasse. W Niemczech zachodnich ludzie kupowali jej książki, gdyż krytykowała w nich zawzięcie kapitalizm i burżujską mentalność sytych. Z upodobaniem wydawano ją też w NRD. To jej schlebiało i podbudowywało samopoczucie, zwłaszcza, że pisała coraz mniej i powoli zaczęto mówić o schyłku jej kariery literackiej.
Moment kryzysu nastąpił pod koniec 1989 roku, gdy Niemcy ogarnęła euforia burzenia muru i zjednoczenia. Dla Hanny był to moment przełomowy – jednak nie w sensie pozytywnym, lecz zdecydowanie negatywnym. To katastrofa: wyidealizowany kraj sprawiedliwości społecznej i prawdziwej demokracji robotników i chłopów zleje się w jedno z przeżartym zgnilizną burżujskim RFNem, którego dekadencki obraz od lat przedstawiała w swoich książkach.
Pisarka, wciąż popijająca dry martini i łykająca tabletki antydepresyjne, postanawia udać się do Berlina, by zobaczyć na własne oczy, co się dzieje. Likwiduje mieszkanie i wyjeżdża. Co ciekawe, nie do wschodniego, lecz do zachodniego Berlina, do eleganckiego hotelu, w którym niegdyś świętowała triumfy, o czym pamięta uczynny portier oraz barowy żigolak. Chciałaby poznać też NRD, więc umawia się w wielkim państwowym wydawnictwie, niegdyś publikującym jej książki. Dziś na korytarzach tego propagandowego molocha redaktorzy świętują zburzenie muru. Hanna jest oburzona ich postawą – w dodatku nikt nie chce z nią rozmawiać. Jest już przeszłością, a wszyscy patrzą z nadzieją w przyszłość. Na szczęście pewna skromna redaktorka postanawia się nią zająć i nawet załatwia jej służbowe mieszkanie w jednym z bloków na peryferiach.
Hanna ma swoje NRD. Nie wytrzymuje jednak w pustym mieszkaniu, idzie przez pole do osiedlowego baru. Tam też wszyscy świętują koniec komuny. W płaszczu od Chanel, ostro wymalowana chce pouczać świętujących robotników i urzędników. Nie powinni się cieszyć z końca najlepszego ze światów. To nie może dobrze się skończyć. Dochodzi niemal do awantury. Świat Hanny wali się jednak po cichu, bez hałasu. Spotka jeszcze byłego męża, z którym znowu nic jej nie wyjdzie i pojedzie do rodziców, burżujów z Hamburga, z którymi znów nie uda jej się porozumieć. Wróci do Monachium, do pustego mieszkania. Hanna nie ma dokąd pójść.
Podczas spotkania z Roehlerem w Berlinie w 2000 r., tuż przed jego wyjazdem do Cannes, odniosłem wrażenie, że ten wrażliwy i niezwykle skromny młody człowiek bardziej przypomina polskich twórców kina niepokoju moralnego z lat 70., niż niemieckich młodych reżyserów pokolenia X, buńczucznych i pewnych siebie, którzy wierząc w kino środka podbijają przede wszystkim serca szerokiej publiczności.
Dla Roehlera ważny jest przede wszystkim przekaz, przesłanie filmu. To przesłanie musi być ważne i aktualne. Może niekoniecznie chodzi mu o zmianę rzeczywistości, czego zdawali się chcieć zaniepokojeni moralnie Polacy, lecz o poruszenie najistotniejszych, najboleśniejszych problemów codzienności.
A co jest najbardziej ważkim problemem aktualnie w Niemczech? Oczywiście sytuacja kraju po zjednoczeniu – trudny i często bardzo bolesny proces łączenia się dwóch światów, dwóch mentalności, dwóch systemów wartości w ramach jednego narodu.
Owszem, nie pierwszy Roehler porusza ten temat, jednak tak dojrzałej i mądrej wypowiedzi dotąd w kinie niemieckim nie było. A jej wartość dodatkowo zwiększa fakt, że jest to wypowiedź uniwersalna – zrozumiała i przejmująca nie tylko dla Niemców (nieważne czy z dawnego RFN, czy NRD).
Siła tego filmu tkwi jeszcze w jednym – jest to dzieło bardzo osobiste. Mówił o tym Roehler na spotkaniu w Berlinie, podkreślał, że zrobił ten film dla swego ojca i w hołdzie dla matki, pisarki Giseli Elsner, dla dwojga wspaniałych ludzi wiernych ideałom lewicowym przez całe życie. Ojciec zmarł zanim młodemu reżyserowi udało się ukończyć film, znał jednak scenariusz i pomagał przy jego pisaniu. I to się czuje oglądając film, czuje się, że opowiadana historia jest autentyczna, choć pozornie abstrakcyjna, zmyślona. Bo przecież, komu mogłoby nie podobać się zburzenie muru berlińskiego?
Chłopi - Kultura Dostępna
24 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 955kino
Andy Warhol. Amerykański sen w Helios na Scenie
23 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 949kino
Lee. Na własne oczy - Kino Konesera
21 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 547kino
Filmowe Poranki: Barbapapa, cz. 4
20 października 2024 - 10:30
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
5 579kino
Kobieta z ... - Kultura Dostępna
10 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
4 466kino
André Rieu: Potęga miłości w Helios na Scenie
9 października 2024 - 15:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 950kino
Tatami - Kino Konesera
7 października 2024 - 18:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 713kino
Kulej. Dwie strony medalu
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 474kino
Dziki robot - przedpremierowe seanse z konkursami w kinie Helios Łódź
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Kino Helios Łódź
Al.Politechniki 1 Łódź
2 305kino
André Rieu: Potęga miłości w Helios na Scenie
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 282kino
Dziki robot - przedpremierowe seanse z konkursami
od: 5 października 2024 do: 6 października 2024
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
2 208kino
Dziki robot
4 października 2024 - 17:15
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
1 532kino
JOKER Mini Maraton
4 października 2024 - 21:30
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
1 247kino
Maraton Anime
17 maja 2024 - 23:00
Helios Łódź
al. Politechniki 1 Łódź
10 804kino
spektakl Teatru Komedii Impro w Łodzi
3 marca 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 80złjest więcej terminów
Teatr Komedii Impro w Łodzi scena OFF Piotrkowska
ul. Piotrkowska 138/140 Łódźjest więcej miejsc
160 180teatr
Mazowsze Świątecznie
16 stycznia 2024 - 20:00 | KUP-BILET | 159.00/99.00zł
Teatr Muzyczny
ul. Północna 47/51 Łódź
355 569teatr
FILMOWE OBLICZA MODY. FASHION FILM FESTIVAL JUŻ W CZWARTEK
16 listopada 2023 - 18:00
Akademickie Centrum Designu
Księży Młyn 13/15 Łódź
19 382kino