koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Powidoki

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 25 736 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 2 stycznia 2006, poniedziałek
    do: 28 lutego 2006, wtorek
  • od: 6 listopada 2005, niedziela
    do: 31 grudnia 2005, sobota

Władysław Strzemiński

Powidoki, słynny cykl powojennych obrazów Władysława Strzemińskiego znajdujących się w kolekcji Muzeum Sztuki, stanowią motyw przewodni wystawy zorganizowanej z okazji 60. lecia Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, która nosi imię tego wielkiego artysty. Strzemiński był współinicjatorem tej uczelni, powstałej jesienią 1945 roku oraz jej wykładowcą do czasu, gdy decyzją ówczesnego ministra kultury Włodzimierza Sokorskiego został z niej w trybie pilnym usunięty ze względu na dobro służby, a faktycznie chodziło o stanowcze odrzucenie przez Strzemińskiego kanonów socrealizmu. Był to styczeń 1950 roku. W tym samym roku pozbawiono go członkowska ZPPAP, zamalowano zaprojektowaną przez artystę Salę Neoplastyczną w Muzeum Sztuki i zamknięto ekspozycję sztuki nowoczesnej. A pamiętać należy, że to Strzemińskiemu zawdzięcza łódzkie muzeum zainicjowanie cennej międzynarodowej kolekcji sztuki XX wieku, która do dziś budzi podziw. Dlatego - poprzez obrazy twórcy kolekcji i prekursora awangardy - tworzymy w aktualnej perspektywie nowe związki dzieł i artystów w rozmaitych konstelacjach. Na wystawie spotkają się więc różne generacje i osobowości, które jednoznacznie kojarzone są z uczelnią (Fijałkowski, Krygier, Kunka, Starczewski, Wegner) jak i artyści, którzy byli tam krócej i w różnych rolach (Mikołajczyk, Opałka, Robakowski).Ten przekrój – od nestorów do najmłodszych - absolwentów ostatnich lat, powinien na nowo określić współczesny rys sztuki po Strzemińskim. Zarówno element tożsamości, jak i dynamika odstępstwa, realizują się niezależnie od czasu czy rodzaju techniki (obrazy, fotografie i DVD).

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ