Yumi Machiguchi
- od: 7 grudnia 2007, piątekdo: 21 grudnia 2007, piątek
Yumi Machiguchi, NATU
Czas-Przestrzeń-Ruch/ Time-Space-Movement
wernisaż: 07 grudnia 2007, godz. 18-20
Podczas wernisażu zostanie zaprezentowany performance.
Fotografia transmedialna Yumi Machiguchi (...) Zainteresowanie problematyką czasu, przestrzeni, tożsamości oraz duchowy wymiar postawy artystycznej (a więc cztery spośród sześciu wskazanych) są głęboko osadzone w jej pracach i to w roli ich fundamentalnych wyznaczników. One właśnie wspólnie tworzą – w kontekście paradygmatu różnorodności – charakter twórczości fotograficznej Yumi Machiguchi. Analizując tę twórczość im więc musimy przyjrzeć się w pierwszej kolejności.
Czas i przestrzeń są w fotografiach Machiguchi aspektami nacechowanymi w szczególny sposób. Cykl fotomontaży w kamerze: portrety i pejzaże, przybiera formę czasoprzestrzennych palimpsestów. Konstrukcja tych fotografii przypomina, że artystka we wczesnej fazie swojej twórczości zajmowała się także filmem, który do dnia dzisiejszego, choć w inny już sposób, jest niezmiennie obecny w jej życiu. Wyobraźnia Machiguchi przybrała więc w efekcie postać swoiście kinematograficzną. Obrazy nie następują tu jednak po sobie, nie układają się w porządki syntagmatyczne, lecz łączą ze sobą w wymiarze pozalinearnym. Czasy, które obrazy te sobą reprezentują, jak również te, które są przez nie konstruowane, rozwijają się więc jakby w głąb, nawarstwiając się i mieszając, tworząc fragmentaryczne, hybrydyczne, wielowymiarowe formy. Okruchy wydarzeń, fragmenty scen, niezdolne same z siebie przedstawić żadnej historii, stają się niekiedy swoistymi narracjami za sprawą widzów i ich gotowości do opowiadania. Opowieści, które nosimy w sobie, opowiadają się w fotografiach japońskiej artystki dyskretnie, cicho, niemal niezauważalnie.
Nie inaczej rzecz się ma z konstrukcją przestrzeni. Składana jest w podobne, jak w wypadku czasu, fragmentaryczne i heterogeniczne porządki, tworzące wieloprzestrzenny w istocie układ, w którym powtarzalność i przetworzenie określają składnię. Przestrzeń ulega tu temporalizacji w takim samym stopniu, jak czas ulega spacjalizacji, dowodząc, że nie wolno ich rozpatrywać inaczej, jak tylko we wspólnym, czasoprzestrzennym układzie.
Tytuł wystawy: „Czas – przestrzeń – ruch“, jak również dominacja ilościowa w niej prac z serii fotomontaży w kamerze informują wspólnie, że ta właśnie problematyka – czasu i przestrzeni, w bardzo różnych artykulacjach, wysuwa się w niej na pierwszy plan. Obecność w tytule trzeciego składnika – ruchu – podkreśla z kolei transmedialny charakter pokazywanych prac. Ruch w fotografii otwiera jej perspektywę w stronę kina, które dla wielu teoretyków znaczyło po prostu właśnie fotografię uzupełnioną o ruch. Hybrydyczność czasoprzestrzenną wraz z transmedialnością możemy więc uznać za podstawowe wyznaczniki prac pokazywanych na wystawie.
Hybrydyzacji podlega w tych fotografiach nie tylko czas i przestrzeń. Tożsamość osób i miejsc, jak również tożsamość samej fotografii, jako medium i jako rodzaju artystycznego, uzyskują tu nie mniej rozbudowany i zróżnicowany charakter. Wszystkie te składniki i aspekty fotografii Yumi Machiguchi tworzą wspólnie formę transgresyjną: transmedialną i transsubstancjalną, kolaż czasów, miejsc i ludzi. A więc możemy już teraz zaryzykować ogólniejszą hipotezę, że właśnie te dwa aspekty – hybrydyczność i transmedialność określają najpełniej postawę i twórczość fotograficzną Yumi Machiguchi.
Przekonania tego nie zmienia, a wręcz umacnia, refleksja nad dwoma pozostałymi, reprezentowanymi na wystawie seriami prac. Fotografie z cyklu Cztery pory roku pogłębiają jeszcze bardziej hybrydyczny i transmedialny charakter twórczości japońskiej artystki. Wprowadzają bowiem w grę kolejne składniki. Medium fotograficzne wiąże się tu z performance art, rodzajem superosobistym i intymnym, który w tym wypadku wprowadza również wymiar społeczny, gdyż zanurza nas zarazem w obcym kontekście kulturowym. Droga Herbaty, rytuał wywodzący się z XV wieku, jest zarazem stylem życia, wyznacza napięcie egzystencjalne i etyczny imperatyw (Wabi). Łączy w sobie w kunsztowny, wyrafinowany sposób perspektywę osobistą i społeczną. Transmedialność i hybrydyczność materiałowo-strukturalna, obserwowana już w pracach poprzednio omawianego cyklu i zachowana w obecnie dyskutowanej serii, zostaje w ten sposób uzupełniona o perspektywę transkulturową. Sama Machiguchi, od lat mieszkająca w Europie, buduje w swoim życiu podobną perspektywę, aczkolwiek zapewne z odmiennie skierowanymi wektorami.
To transkulturowe powiązanie rodzajowo-medialne – fotografia i performance – rozgrywa się ponadto w przestrzeni wyznaczanej przez kolejny rodzaj artystyczny – architekturę. Ta architektura posiada swoje imię – to dzieło amerykańskiego architekta Richarda Meiera. Gorący rytuał herbaciany spotyka się więc z zimną, abstrakcyjną architekturą modernistyczną, nie tylko pogłębiając hybrydyczny i transmedialny charakter twórczości Machiguchi, ale nadając mu jeszcze dodatkowo szczególną dramaturgię. (...).
Rytualny charakter fotografii należących do cyklu Cztery pory roku wprowadza w pole gry także i zagadnienia tożsamości. Zaznaczałem już uprzednio, przy fotomontażowych portretach, obecność tej problematyki w fotografiach japońskiej artystki. Droga Herbaty jest wyzwaniem dla podejmującego ją indywiduum, określa również jego czy jej relacje społeczne. Proponuje powiązanie w jednej wizji dwóch tożsamości: indywidualnej i kolektywnej. Bezkonfliktowe spotkanie ich obu można by określić jako kwintesencję wspominanego wcześniej imperatywu etycznego kryjącego się w Drodze Herbaty.
Problematyka tożsamości obecna jest też, ze zrozumiałych oczywistych względów, w trzecim, ostatnim z prezentowanych w ramach wystawy, cyklu fotograficznym: serii autoportretów z Sho, tradycyjnym japońskim instrumentem muzycznym.
Wszystkie cykle razem prezentują koherentną, aczkolwiek złożoną i wielowymiarową wizję sztuki, w której transmedialna postawa odsłania transkulturową wizję hybrydycznego świata. Centralne dla tej sztuki pytania, to, jak mówi sama Yumi Machiguchi: Kim jestem? Gdzie jestem? Skąd się tu wzięłam? To pytania jednostki skonfundowanej, pozbawionej pewności w kwestiach dla niej fundamentalnych, poszukującej wiedzy o sobie i świecie, w którym przyszło jej żyć.
Yumi Machiguchi. Urodzona w roku 1960 w Tokio. W latach 1978-1982 studiowała literaturę japońską na uniwersytecie w Kioto, a między 1980 a 1985 rokiem film i fotografię w Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1978 – 1985 uczęszczała na kursy ceremonii Perfum (Ko-Dô) i Herbaty (Sa-Dô); po roku 1979 podjęła także studia w dziedzinie kaligrafii. Początkowo zajmowała się filmem eksperymentalnym. W roku 1981 zrealizowała Cztery pory roku, a w 1982 Ma (Przerwa). Jeszcze na studiach zaczęła pracować w Cinema Club w Kioto, a już po uzyskaniu dyplomu, w 1988 i 1991 roku pracowała w firmie, zajmującej się dystrybucją filmów. Od roku 1991 pracuje w Europie – zajmuje się fotografią prasową i artystyczną; jest także kuratorką pokazów japońskich filmów artystycznych i realizacji wideo na europejskich festiwalach filmowych i w kinach studyjnych. W latach 1992 – 1995 prowadziła także zajęcia z kaligraf.
Od roku 1994 mieszka w Mainz. Pracuje w Cinémayence (niekomercyjnym kinie
artystycznym w Domu Sztuki), uczy kaligrafii i współpracuje z innymi
artystami.
Kalendarium twórczości (wybór):
- 1992 – 2006 - członkini jury selekcyjnego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Oberhausen;
- 1993 - kuratorka retrospektywmego przeglądu twórczości reżysera Shuji Terayamy na festiwalu European Media Art w Osnabrück;
- 1993 – wystawa fotografii Licht und Zeit – 1990 – 1992 (Mainz);
- 1994 – retrospektywny przegląd japońskich filmów krótkometrażowych w Instytucie Kurzfilmtage w Oberhausen;
- 1995 – 96 – wystawa fotograficzna Paperworks (16 artystów z Mainz), pokazywana w Louisville (USA), Dijon (Francja), Brukseli (Belgia) i Mainz (RFN);
- 1995 – wystawa kaligrafii artystycznej z lat 1993 – 1995 w Mainz i Bremie;
- 1996 – pomysł i organizacja programu „Bliskie spotkania z niemiecką sztuką wideo” (Miejskie Muzeum Fotografii w Tokio);
- 1996 – Ceremonia Herbaty na Fünf Stadte Projekt;
- 1998 – wystawa kolaży fotograficznych i PERFORMANCE DŁONI w Museum für Kunsthandwerk we Frankfurcie nad Menem (Muzeum Sztuki Stosowanej);
- 2003 – FLUXUS TEEWEG, performance i wystawa na Fluxus Freunde Wiesbaden;
- 2006 – 2007 – kuratorka przeglądu najlepszych filmów europejskich i retrospektywnego przeglądu japońskich filmów studenckich z lat 1992 – 2006 podczas studenckiego festiwalu filmowego w Kioto.
Ryszard W. Kluszczyński
(fragment tekstu do katalogu z wystawy)
Yumi Machiguchi, AKI
Yumi Machiguchi, FUYU
Spod igły - Szyjemy kosmetyczki
26 lutego 2023 - 14:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
9 683sztuka
3, 4, 5 w Muzeum się wkręć!: Nad morzem
26 lutego 2023 - 12:00jest więcej terminów
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
10 963sztuka
Rozdział 2: Pisarki. Panel dyskusyjny z udziałem Karoliny Kołodziej, Marty Madejskiej i Marty Sikorskiej
25 lutego 2023 - 16:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
6 004sztuka
Szarada – kolaże Elżbiety Łaciny
25 lutego 2023 - 17:00
Centrum Edukacji Kulturowej Na Żubardzkiej Miejska Strefa Kultury w Łodzi
Żubardzka 3 Łódź
8 184sztuka
Projekt: S jak Senior w Sztuce
23 lutego 2023 - 13:00jest więcej terminów
Centrum Animacji i Rewitalizacji RONDO Miejska Strefa Kultury w Łodzi
Limanowskiego 166 Łódź
9 674sztuka
Para/Doks'a/studio - pracownia sztuk
22 lutego 2023 - 18:00
Centrum Animacji i Rewitalizacji RONDO Miejska Strefa Kultury w Łodzi
Limanowskiego 166 Łódź
8 791sztuka
1, 2, 3 do Muzeum idziesz TY!: Karnawałowo
19 lutego 2023 - 12:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
9 156sztuka
INTERAKCJE + Krzemiński Reunion Project
19 lutego 2023 - 18:00
Klub Wytwórnia
ul. Łąkowa 29 Łódź
13 095sztuka
FORmy - POWIDOKI 2023 - WYSTAWA
od: 2 lutego 2023 do: 18 lutego 2023
Łódzki Dom Kultury
R. Traugutta 18 Łódź
8 170sztuka
„Dwa miasta dwa kraje”
17 lutego 2023 - 18:00
Centrum Animacji i Rewitalizacji RONDO Miejska Strefa Kultury w Łodzi
Limanowskiego 166 Łódź
7 075sztuka
sPLOTY – warsztaty tradycyjnych technik
17 lutego 2023 - 17:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
8 761sztuka
Karnawałowy świat na opak, czyli wszystko do góry nogami
16 lutego 2023 - 17:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
9 499sztuka
1, 2, 3 do Muzeum idziesz TY!: Karnawałowo
14 lutego 2023 - 11:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
8 224sztuka
A więc strajk! Od strajku łódzkich włókniarek do współczesnych protestów
12 lutego 2023 - 14:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
7 619sztuka
3, 4, 5 w Muzeum się wkręć! Miękkie i twarde
12 lutego 2023 - 12:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
7 703sztuka
Rozdział 1: Noblistki. Panel dyskusyjny z udziałem Janusza Noniewicza, Michała Rusinka i Teresy Walas
10 lutego 2023 - 16:00
Centralne Muzeum Włókiennictwa
ul. Piotrkowska 282 Łódź
4 643sztuka
Spotkanie z podróżnikiem "Kross The Record 2020 - rowerem na 6000 m (Chile)
7 lutego 2023 - 19:00
Keja Pub
Kopernika 46 Łódź
4 231sztuka