Gdy muzyka była młodsza
zespół Sabionetta
- 7 stycznia 2008, poniedziałek» 19:30
Tęsknota i ekstaza w muzyce schyłku trecenta
W ramach cyklu "Gdy muzyka była młodsza" zapraszamy na koncert zespołu muzyki dawnej "Sabionetta", zatytułowany "Tęsknota i ekstaza w muzyce schyłku trecenta". Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej) w poniedziałek 7 stycznia 2008 o godz. 19.30. Wstęp wolny.
Program koncertu
Anonim, XIV w., Codex Vaticano Rossi, madrygał Su la rivera
Francesco Landini (1325/35 - 1397), ballata La bionda treçça
Anonim, XIV w., Codex Vaticano Rossi, balllata Amor mi fa cantar
Francesco Landini, virelai Adiu, adiu, dous dame
Anonim, XIV w., estampida Isabella
Lorenzo da Firenze (? - 1373), caccia A poste messe veltr' e gran mastini
Maestro Piero (ok. 1300 - 1350), caccia Cavalcando con un Giovane Accorto
Anonim, XIV w., ballata Non posso far bucato che non piova
Anonim, XIV w., Codex Vaticano Rossi, madrygał Dal bel chastel se parte de Peschiera
Anonim, XIV w., ballata Io son un pellegrin che vo cercando
Anonim, XIV w., estampida Tre Fontanne
Anonim, XIV w., Codex Vaticana Rossi, ballata Per tropo fede talor se perigola
Skład zespołu:
Agnieszka Obst - fidel, kierowniczka artystyczna
Marta Mularczyk- śpiew
Magdalena Tejchma - flety proste, szałamaja, cornamuse
Katarzyna Kalinowska - fidel
Maciej Kierzkowski - mandora
Wojciech Lubertowicz - bendir, darabuka
Zespół Sabionetta powstał w 2003 r. Tworzą go młodzi pasjonaci muzyki dawnej z Akademii Muzycznej i Wydziału Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Do realizacji niektórych zamierzeń artystycznych do zespołu włączają się zaprzyjaźnieni muzycy z całej Polski. Repertuar "Sabionetty" obejmuje utwory kompozytorów europejskich czasów średniowiecza i renesansu. Członkowie zespołu biorą udział w kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, pogłębiając wiedzę o wykonywanych dziełach, ich twórcach i praktykach wykonawczych dawnych czasów. Wielokrotnie brali udział w kursach muzyki dawnej w Sandomierzu oraz Starym Sączu. Współpracują z zespołami muzyki dawnej: Dekameron, Camerata Cracovia, Omnia Beneficia, Canor Anticus. Koncertują też z zespołami tańca dworskiego Pawanilia i Gratia Iuvenis. Muzycy grają na replikach dawnych instrumentów takich jak: cornamuse, krumhorn, rauschpfeife, flety proste, fidel, rebec, viola da gamba, mandora, ud, lira korbowa, bendir, tamburyn, darabuka. Podczas wykonywania utworów muzycy przywiązują szczególną uwagę do sposobu użycia instrumentów, zgodnego z zachowanymi traktatami, ikonografią i badaniami muzykologicznymi.
Członkini zespołu, Magdalena Tejchma, w tekście "Klucz do trecenta" tak opisuje muzykę, którą usłyszymy podczas koncertu, i czasy, w których powstała: "Włoskie Trecento jednym jawi się jako ostatnie tchnienie średniowiecza, innym jako wstęp do epoki mającej lada chwila porazić swoją intensywnością - jako wstęp do Odrodzenia. Nagle pojawia się ogromny repertuar polifonicznej muzyki świeckiej, wcześniej praktycznie niespotykany, a rozwój polifonii idzie ramię w ramię z rozwojem literatury - dolce stille nuovo. Duży impuls dla włoskiej muzyki przyszedł przede wszystkim z Francji - sztuka trubadurów i rozwój notacji menzuralnej. To nałożone zostało na rodzime włoskie tradycje muzyczne - przede wszystkim na silną tradycję laudesi (bractw religijnych wykonujących pieśni maryjne o charakterze prawie ludowym). Nie bez znaczenia jest również gwałtowny rozwój gospodarczy i kulturalny północnowłoskich miast.Dla muzyki skutkiem tego rozwoju jest liczniejsze niż w tym czasie we Francji grono kompozytorów i poetów oraz powstanie ośrodków artystycznych, z których najaktywniejsza była Florencja. Tam właśnie działał najwybitniejszy chyba z kompozytorów trecenta, niewidomy wirtuoz gry na organach Francesco Landino (zm.1397). Jak znaleźć klucz do Trecenta? Najwcześniejszym ważnym śladem są traktaty Marchettusa z Padwy: "Promerium in arte musicae mensuratae" z lat 1319-1326 i "Lucidarium in arte musicae planae". W pierwszym można odnaleźć opis włoskiej odmiany notacji menzuralnej, w drugim zaś świadectwo znajomości we Włoszech technik francuskich. Im dalej, tym coraz więcej ścieżek do celu. Mowa tu o kodeksach i rękopisach zawierających utwory z tamtego okresu: Codex Squarcialupi (354 kompozycje), Codex Reina (220 kompozycji), Codex Panciatichiano (około 180 kompozycji), rękopisy 568 i 29987 z Paryża i Londynu oraz sporządzony w latach około 1360-1365 Codex Rossi. Tam właśnie znajdujemy typowe, wyjątkowe formy trecenta - madrygały, ballaty i caccie. Madrygał - pole dla wirtuozerii wokalnej, caccia - dla wirtuozerii kompozytorskiej, zaś ballata - dla wirtuozerii poetycko-muzycznej.
Przy pracy nad utworami zrodziło się wiele pytań. Instrumenty, a głosy ludzkie? Odtworzenie, a wykonanie? Rekonstrukcja BRZMIENIA, a inspiracja BRZMIENIEM? Źródła tego okresu wskazują na dominację czysto wokalnych wykonań polifonii świeckiej. Jednak sięgając głębiej można napotkać wzmianki użyciu rozmaitych instrumentów. Giovanni Gherardi da Prato w "Paradiso degli Alberti" wymienia organetto, Simone Prodenzioni w "Saporetto" wspomina o minstrelu Solazzo występującym z towarzyszeniem "pijar sordi" (cichą szałamają) i "rubebe, rubechette e rubecone" (rodzaj rebecu). Inne jeszcze źródła wskazują na używanie lutni i innych instrumentów strunowych. Przy czym - co dla nas najistotniejsze - wszystkie te opisy dotyczą muzyki polifonicznej.Rozsądek każe nam twardo stąpać po ziemi, lecz duch idzie w stronę tej, do której zwraca się Giovanni da Firenze "chiara sciença mia musica". A wynik naszych poszukiwań niech pozostanie nadal pytaniem."
Kontakt i dalsze informacje Strona zespołu http://sabionetta.republika.pl/;
Agnieszka Obst - kierowniczka artystyczna zespołu, obst@op.pl;
Marcin Bornus-Szczyciński - dyrektor artystyczny cyklu, tel. 022 756 55 91
Wojciech Gołaski, dominikanin, opiekun przedsięwzięcia ze strony klasztoru, wojcieg@dominikanie.pl, tel. 602 719 884
bilety:
wstęp wolny
nagłówek cyklu
Paweł Samokhin i przyjaciele w Tawernie Keja. "50 urodziny Pawła"
27 stycznia 2024 - 20:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
2 942muzyka
SOBOTY KAMERALNE - BOGNABAND NA CZERWONYM DYWANIE
27 stycznia 2024 - 16:00
Teatr Wielki w Łodzi
pl. Dąbrowskiego Łódź
4 539muzyka
Koncert Odkrywców Muzyki - 27.01.2024
27 stycznia 2024 - 12:30
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódź
4 844muzyka
MET HD CARMEN 27.01.24
27 stycznia 2024 - 18:55
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódź
5 034muzyka
ANDRZEJ PONIEDZIELSKI - NOWA PŁYTA "BA"
27 stycznia 2024 - 19:00
Teatr im. Stefana Jaracza
ul. Jaracza 27 Łódź
64 592teatr
EKT Gdynia w Tawernie Keja. Koncert Noworoczny!!!
26 stycznia 2024 - 20:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
4 666teatr
Koncert symfoniczny specjalny - Hyuk Lee - 26.01.2024
26 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódźjest więcej miejsc
6 558muzyka
Kuba Sienkiewicz w Tawernie Keja
25 stycznia 2024 - 19:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
5 303muzyka
Stand-up "Zrozumiesz jak dorośniesz"
25 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Restauracja Ramki
ul. Piotrkowska 144 Łódźjest więcej miejsc
460 801teatr
Someone Like You - The Adele Songbook
25 stycznia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Klub Wytwórnia
ul. Łąkowa 29 Łódź
162 547teatr
Kabaret Smile "Nowy" program na 20-lecie
22 stycznia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki
Plac Dąbrowskiego Łódź
883 027teatr
Klimakterium 2, czyli menopauzy szał
22 stycznia 2024 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Muzyczny
ul. Północna 47/51 Łódź
198 712teatr
Klimakterium 2
22 stycznia 2024 - 18:30jest więcej terminów
Teatr Muzyczny
ul. Północna 47/51 Łódźjest więcej miejsc
3 967 909teatr
Wojtek Shakin Michalski & Kasia Jiruska "Nie bój się jutra"
21 stycznia 2024 - 18:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
2 147muzyka
Piosenki Agnieszki Osieckiej
21 stycznia 2024 - 18:00jest więcej terminów
ArtKombinat Scena Monopolis
ul. Kopcińskiego 62a Łódź
6 862muzyka
Cykl koncertów familijnych - BEMOLEK POZNAJE MUZYKĘ
21 stycznia 2024 - 12:00
Teatr Wielki w Łodzi
pl. Dąbrowskiego Łódź
5 653muzyka
Koncert organowy - 21.01.2024
21 stycznia 2024 - 17:00jest więcej terminów
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódźjest więcej miejsc
6 388muzyka