koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Gdy muzyka była młodsza

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 721 wyświetleń od 7 kwietnia 2008

Łódź » ul. Zielona 13(wejście od Wólczańskiej) » NA MAPIE

  • 14 kwietnia 2008, poniedziałek
    » 19:30

W stronę Wersalu - muzyka klawesynowa i skrzypcowa

W ramach cyklu „Gdy muzyka była młodsza” dominikanie łódzcy zapraszają na koncert, zatytułowany „W stronę Wersalu – muzyka klawesynowa i skrzypcowa”, w wykonaniu Marty Czarny-Kaczmarskiej (klawesyn) i Zygmunta Kaczmarskiego (skrzypce barokowe).

Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej), 14 kwietnia 2008 r., w poniedziałek, o godz. 19.30.

Program

Louis COUPERIN Suite in F /Prelude, Courante, Sarabande, Branle de Basque/

Jacques Ch. CHAMBONNIERE /Chaconne/

Antoine DORNEL Sonate IV "La Forcroy" (La Forqueray) /Prelude, Chaconne/

Antoine FORQUERAY "La Leon.Sarabande", "La Portugaise"

Antoine DORNEL Sonate II "La Couperin" /Lentement, Gay, Affectueusement, Gigue/

Francois COUPERIN Septieme Concert (Les Gouts-Reunis) /Gravement, Allemande, Sarabande, Fuguete/

Joseph B.de BOISMORTIER "La Puce"

Louis FRANCOEUR Sonate II /Adagio, Allemande, Sarabande, Presto/

Marta Czarny-Kaczmarska Jest absolwentką PWSM w Krakowie, w klasie klawesynu J. Wysockiej-Ochlewskiej i Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli, w klasie prof. Ch. Koeniga (oba dyplomy z wyróżnieniem). Była też uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich klawesynowych i kameralnych (Alan Curtis, Jos v. Immerseel, Johan Sonnleitner). Od początku swojej działalności zawodowej była pierwszą w Polsce klawesynistką grającą na klawesynie historycznym i starała się intensywnie propagować ruch wykonawstwa muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Z jej inicjatywy sprowadzono do Polski kilka pierwszych klawesynów historycznych. Od 1978 roku była współzałożycielem i członkiem zespołu "Fiori Musicali", specjalizującego się w wykonawstwie muzyki baroku przy użyciu autentycznego instrumentarium, występującego w różnych składach instrumentalnych (od 2 do 15 osób). Z zespołem tym występowała na wszystkich większych estradach muzycznych w kraju i w wielu liczących się ośrodkach zagranicznych (Austria, Niemcy,Holandia,Hiszpania, Estonia,Rosja, Francja i in.). Przy obsadach orkiestrowych dyryguje od klawesynu, wykonując równocześnie partie koncertowe lub basso continuo. W ten sposób zrealizowała kilka ważnych projektów, m.in. Koncerty Brandenburskie i Kantaty J. S. Bacha, operę J. F. Rameau "Hipolit i Arycja", oratorium J. J. Fuxa "La donna forte". Dokonała wielu nagrań zarówno solowych jak i kameralnych dla PR i TVP (m.in. cykl utworów klawesynistów francuskich, utwory J. S. Bacha, muzykę angielską i polską), a także dla zagranicznych firm fonograficznych i rozgłośni radiowych. W swoich programach koncertowych stara się łączyć pozycje solowe i kameralne, pokazując muzykę klawesynową w jej różnorodnych aspektach, co wiąże się z jej szczególnym zainteresowaniem problemami stylowej realizacji improwizowanego basso continuo, umiejętności niezwykle ważnej dla pełnego rozwoju dojrzałego klawesynisty. Jako kameralistka występowała również w duetach z tak wybitnymi muzykami jak Kazimierz Wiłkomirski, Jadwiga Rappe, Elżbieta Stefańska, Iwan Monighetti, Miriam Nastasi, Margret Bogner, Max Cencić i in. Współpracowała z wieloma orkiestrami kameralnymi - przez kilka lat z "Capellą Bydgostiensis", z którą koncertowała jako solistka i kameralistka, oraz dokonała wielu nagrań płytowych i telewizyjnych; z Orkiestrą A. Duczmal, z którą nagrała operę J. F. Haendla "Sosarme"; z Operą Krakowską, gdzie przygotowywała barokowe opery kameralne i z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie przygotowała z pierwodruku wczesnobarokową operę G. Gagliano "Dafne" i kilka koncertów z udziałem solistów Teatru. Koncertowała również z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena. Była członkiem jury Krakowskiego Konkursu Klawesynowego i wielu przesłuchań uczniów klas klawesynu w Polsce. Przez kilka lat sprawowała funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej, a także, na zlecenie Ministerstwa Kultury, była konsultantem do spraw szkolnictwa artystycznego I i II stopnia. Pisze artykuły na temat klawesynu i muzyki dawnej oraz recenzje z koncertów ("Canor", "Ruch Muzyczny", kwartalnik PTMD). Wraz z Iwanem Monighettim z Bazylei opracowała z rękopisu i przygotowała do druku, wydane przez PWM 3 Sonaty L. Boccheriniego. Jest profesorem nadzwyczajnym tytularnym i na tym stanowisku jest zatrudniona w Akademiach Muzycznych w Krakowie i we Wrocławiu, gdzie ponadto jest kierownikiem Zakładu Klawesynu i Organów, członkiem Rady Wydziału Instrumentalnego oraz Senackiej komisji ds. naukowo-dydaktycznych. Jest promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i przewodów kwalifikacyjnych na obu Uczelniach.

Zygmunt Kaczmarski Ukończył studia w PWSM w Krakowie w klasie skrzypiec doc. Ewy Jargoń. Po studiach, interesując się problemami wykonawstwa muzyki dawnej na skrzypcach barokowych, rozpoczął specjalizację w tej dziedzinie w Belgii i Holandii, studiując pod kierunkiem Sigiswalda Kuijkena oraz uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich skrzypcowych i kameralnych (m.in. L. van Dael, J. van Imeersel, J. Sonnleitner). W roku 1978 założył, wraz z żoną, klawesynistką, zespół muzyki dawnej "Fiori Musicali", który przez wiele lat był pierwszym w Polsce zespołem, propagującym wykonawstwo muzyki baroku przy użyciu historycznego instrumentarium i z zachowaniem praktyki wykonawczej epoki. Z zespołem tym, jako solista i kierownik artystyczny, występował na znaczących estradach muzycznych kraju (Filharmonia Narodowa, Krakowska, Gdańska, Bydgoska, Wrocławska), na ważnych festiwalach krajowych ("Wratislavia Cantans", "Festiwal w Łańcucie", "Muzyka w Dawnym Krakowie", "Musica Antiqua Europae Orientalis", "Festiwal w Starym Sączu", "Warszawskie Spotkania Muzyczne" i in.) oraz zagranicą (festiwale muzyczne w Bonn, Tallinie, Amsterdamie, Moskwie, Madrycie, Graz, Norymberdze, Saarbrucken i in.). Przez wiele lat współpracował z Krajowym Biurem Koncertowym, koncertując w mniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Współpracował z wielu wybitnymi muzykami (m.in. Iwanem Monighettim, Jadwigą Rappe, Piotrem Kusiewiczem, Elżbietą Stefańską, Maxem v. Egmont, Johanem Rotmanem). Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia (kilkadziesiąt minut), a także dla rozgłośni zagranicznych (Radio Hilversuum, Kolnische Rundfunk, Osterreichische Rundfunk, B.R.D. i in.). W jego dorobku jest płyta "J. S. Bach, F. Haendel" (wyd."Mitra"), CD "Mielczewski, Jarzębski, Farina, Haendel" (wyd. "Polmusic") oraz szereg audycji dla Telewizji Polskiej i Hiszpańskiej. Bardzo zaszczytne było dla niego zaproszenie do wystąpienia w Warszawie przed królową holenderską Beatrix i Prezydentem RP. Kilkakrotnie był zapraszany do współpracy z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena, z którą koncerotwał w całej Europie. Współpracował również z Operą Krakowską i Teatrem Wielkim w Warszawie, przy realizacji barokowych oper i koncertów kameralnych. Interesuje się także problemami budowy i rekonstrukcji smyczkowych i klawiszowych instrumentów historycznych i związanych z tym specjalistycznych problemów akustycznych. Owocem wieloletnich studiów w tej dziedzinie i kontaktów z wybitnymi światowymi specjalistami, było zbudowanie przez niego wielu kopii klawesynów historycznych i pomoc polskim instytucjom muzycznym w sprowadzeniu i budowie dobrych klawesynów. Jest ekspertem Ministerstwa Kultury w dziedzinie historycznych instrumentów klawiszowych. Przez wiele lat pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej. W Akademii Muzycznej w Krakowie prowadzi klasę skrzypiec barokowych jako przedmiotu głównego studiów dziennych, Mistrzowskich Studiów Podyplomowych a także jest wykładowcą kursów Akademii Letniej organizowanych przez Akademię. Jego studenci występują w wielu prestiżowych koncertach poza Uczelnią a wielu absolwentów prowadzi aktywną działalność koncertową (m.in. A. Rychlik, T. Piech, L. Firek, A. Śliwa, Z. Pilch) Jest jedynym w Polsce samodzielnym pracownikiem naukowym w tej specjalności.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ