Gdy muzyka była młodsza
Marta Czarny-Kaczmarska
- 14 kwietnia 2008, poniedziałek» 19:30
W stronę Wersalu - muzyka klawesynowa i skrzypcowa
W ramach cyklu „Gdy muzyka była młodsza” dominikanie łódzcy zapraszają na koncert, zatytułowany „W stronę Wersalu – muzyka klawesynowa i skrzypcowa”, w wykonaniu Marty Czarny-Kaczmarskiej (klawesyn) i Zygmunta Kaczmarskiego (skrzypce barokowe).
Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej), 14 kwietnia 2008 r., w poniedziałek, o godz. 19.30.
Program
Louis COUPERIN Suite in F /Prelude, Courante, Sarabande, Branle de Basque/
Jacques Ch. CHAMBONNIERE /Chaconne/
Antoine DORNEL Sonate IV "La Forcroy" (La Forqueray) /Prelude, Chaconne/
Antoine FORQUERAY "La Leon.Sarabande", "La Portugaise"
Antoine DORNEL Sonate II "La Couperin" /Lentement, Gay, Affectueusement, Gigue/
Francois COUPERIN Septieme Concert (Les Gouts-Reunis) /Gravement, Allemande, Sarabande, Fuguete/
Joseph B.de BOISMORTIER "La Puce"
Louis FRANCOEUR Sonate II /Adagio, Allemande, Sarabande, Presto/
Marta Czarny-Kaczmarska Jest absolwentką PWSM w Krakowie, w klasie klawesynu J. Wysockiej-Ochlewskiej i Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Brukseli, w klasie prof. Ch. Koeniga (oba dyplomy z wyróżnieniem). Była też uczestnikiem wielu kursów mistrzowskich klawesynowych i kameralnych (Alan Curtis, Jos v. Immerseel, Johan Sonnleitner). Od początku swojej działalności zawodowej była pierwszą w Polsce klawesynistką grającą na klawesynie historycznym i starała się intensywnie propagować ruch wykonawstwa muzyki dawnej na instrumentach historycznych. Z jej inicjatywy sprowadzono do Polski kilka pierwszych klawesynów historycznych. Od 1978 roku była współzałożycielem i członkiem zespołu "Fiori Musicali", specjalizującego się w wykonawstwie muzyki baroku przy użyciu autentycznego instrumentarium, występującego w różnych składach instrumentalnych (od 2 do 15 osób). Z zespołem tym występowała na wszystkich większych estradach muzycznych w kraju i w wielu liczących się ośrodkach zagranicznych (Austria, Niemcy,Holandia,Hiszpania, Estonia,Rosja, Francja i in.). Przy obsadach orkiestrowych dyryguje od klawesynu, wykonując równocześnie partie koncertowe lub basso continuo. W ten sposób zrealizowała kilka ważnych projektów, m.in. Koncerty Brandenburskie i Kantaty J. S. Bacha, operę J. F. Rameau "Hipolit i Arycja", oratorium J. J. Fuxa "La donna forte". Dokonała wielu nagrań zarówno solowych jak i kameralnych dla PR i TVP (m.in. cykl utworów klawesynistów francuskich, utwory J. S. Bacha, muzykę angielską i polską), a także dla zagranicznych firm fonograficznych i rozgłośni radiowych. W swoich programach koncertowych stara się łączyć pozycje solowe i kameralne, pokazując muzykę klawesynową w jej różnorodnych aspektach, co wiąże się z jej szczególnym zainteresowaniem problemami stylowej realizacji improwizowanego basso continuo, umiejętności niezwykle ważnej dla pełnego rozwoju dojrzałego klawesynisty. Jako kameralistka występowała również w duetach z tak wybitnymi muzykami jak Kazimierz Wiłkomirski, Jadwiga Rappe, Elżbieta Stefańska, Iwan Monighetti, Miriam Nastasi, Margret Bogner, Max Cencić i in. Współpracowała z wieloma orkiestrami kameralnymi - przez kilka lat z "Capellą Bydgostiensis", z którą koncertowała jako solistka i kameralistka, oraz dokonała wielu nagrań płytowych i telewizyjnych; z Orkiestrą A. Duczmal, z którą nagrała operę J. F. Haendla "Sosarme"; z Operą Krakowską, gdzie przygotowywała barokowe opery kameralne i z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie przygotowała z pierwodruku wczesnobarokową operę G. Gagliano "Dafne" i kilka koncertów z udziałem solistów Teatru. Koncertowała również z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena. Była członkiem jury Krakowskiego Konkursu Klawesynowego i wielu przesłuchań uczniów klas klawesynu w Polsce. Przez kilka lat sprawowała funkcję wiceprezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej, a także, na zlecenie Ministerstwa Kultury, była konsultantem do spraw szkolnictwa artystycznego I i II stopnia. Pisze artykuły na temat klawesynu i muzyki dawnej oraz recenzje z koncertów ("Canor", "Ruch Muzyczny", kwartalnik PTMD). Wraz z Iwanem Monighettim z Bazylei opracowała z rękopisu i przygotowała do druku, wydane przez PWM 3 Sonaty L. Boccheriniego. Jest profesorem nadzwyczajnym tytularnym i na tym stanowisku jest zatrudniona w Akademiach Muzycznych w Krakowie i we Wrocławiu, gdzie ponadto jest kierownikiem Zakładu Klawesynu i Organów, członkiem Rady Wydziału Instrumentalnego oraz Senackiej komisji ds. naukowo-dydaktycznych. Jest promotorem i recenzentem wielu prac magisterskich i przewodów kwalifikacyjnych na obu Uczelniach.
Zygmunt Kaczmarski Ukończył studia w PWSM w Krakowie w klasie skrzypiec doc. Ewy Jargoń. Po studiach, interesując się problemami wykonawstwa muzyki dawnej na skrzypcach barokowych, rozpoczął specjalizację w tej dziedzinie w Belgii i Holandii, studiując pod kierunkiem Sigiswalda Kuijkena oraz uczestnicząc w wielu kursach mistrzowskich skrzypcowych i kameralnych (m.in. L. van Dael, J. van Imeersel, J. Sonnleitner). W roku 1978 założył, wraz z żoną, klawesynistką, zespół muzyki dawnej "Fiori Musicali", który przez wiele lat był pierwszym w Polsce zespołem, propagującym wykonawstwo muzyki baroku przy użyciu historycznego instrumentarium i z zachowaniem praktyki wykonawczej epoki. Z zespołem tym, jako solista i kierownik artystyczny, występował na znaczących estradach muzycznych kraju (Filharmonia Narodowa, Krakowska, Gdańska, Bydgoska, Wrocławska), na ważnych festiwalach krajowych ("Wratislavia Cantans", "Festiwal w Łańcucie", "Muzyka w Dawnym Krakowie", "Musica Antiqua Europae Orientalis", "Festiwal w Starym Sączu", "Warszawskie Spotkania Muzyczne" i in.) oraz zagranicą (festiwale muzyczne w Bonn, Tallinie, Amsterdamie, Moskwie, Madrycie, Graz, Norymberdze, Saarbrucken i in.). Przez wiele lat współpracował z Krajowym Biurem Koncertowym, koncertując w mniejszych ośrodkach muzycznych kraju. Współpracował z wielu wybitnymi muzykami (m.in. Iwanem Monighettim, Jadwigą Rappe, Piotrem Kusiewiczem, Elżbietą Stefańską, Maxem v. Egmont, Johanem Rotmanem). Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia (kilkadziesiąt minut), a także dla rozgłośni zagranicznych (Radio Hilversuum, Kolnische Rundfunk, Osterreichische Rundfunk, B.R.D. i in.). W jego dorobku jest płyta "J. S. Bach, F. Haendel" (wyd."Mitra"), CD "Mielczewski, Jarzębski, Farina, Haendel" (wyd. "Polmusic") oraz szereg audycji dla Telewizji Polskiej i Hiszpańskiej. Bardzo zaszczytne było dla niego zaproszenie do wystąpienia w Warszawie przed królową holenderską Beatrix i Prezydentem RP. Kilkakrotnie był zapraszany do współpracy z Europejską Orkiestrą Barokową "Collegium Europae" pod dyr. Wielanda Kuijkena, z którą koncerotwał w całej Europie. Współpracował również z Operą Krakowską i Teatrem Wielkim w Warszawie, przy realizacji barokowych oper i koncertów kameralnych. Interesuje się także problemami budowy i rekonstrukcji smyczkowych i klawiszowych instrumentów historycznych i związanych z tym specjalistycznych problemów akustycznych. Owocem wieloletnich studiów w tej dziedzinie i kontaktów z wybitnymi światowymi specjalistami, było zbudowanie przez niego wielu kopii klawesynów historycznych i pomoc polskim instytucjom muzycznym w sprowadzeniu i budowie dobrych klawesynów. Jest ekspertem Ministerstwa Kultury w dziedzinie historycznych instrumentów klawiszowych. Przez wiele lat pełnił funkcję prezesa Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej. W Akademii Muzycznej w Krakowie prowadzi klasę skrzypiec barokowych jako przedmiotu głównego studiów dziennych, Mistrzowskich Studiów Podyplomowych a także jest wykładowcą kursów Akademii Letniej organizowanych przez Akademię. Jego studenci występują w wielu prestiżowych koncertach poza Uczelnią a wielu absolwentów prowadzi aktywną działalność koncertową (m.in. A. Rychlik, T. Piech, L. Firek, A. Śliwa, Z. Pilch) Jest jedynym w Polsce samodzielnym pracownikiem naukowym w tej specjalności.
bilety:
wstęp wolny
Zygmunt Kaczmarski
nagłówek cyklu
Sorry Boys
16 lutego 2024 - 20:00
Klub Wytwórnia
ul. Łąkowa 29 Łódź
4 719muzyka
Koncert symfoniczny - 16.02.2024
16 lutego 2024 - 19:00
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódź
4 840muzyka
artystyczni
16 lutego 2024 - 17:30jest więcej terminów
ArtKombinat Scena Monopolis
ul. Kopcińskiego 62a Łódź
1 717 521teatr
Faceci z Marsa w Tawernie Keja
15 lutego 2024 - 19:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
3 015muzyka
ABBA I INNI symfonicznie
15 lutego 2024 - 19:00jest więcej terminów
Filharmonia Łódzka
Prezydenta Gabriela Narutowicza 20/22 Łódźjest więcej miejsc
831 427teatr
Koncert Walentynkowy - Oblicza Miłości - 14.02.2024
14 lutego 2024 - 19:00
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódź
4 862muzyka
Spektakl Walentynkowy
14 lutego 2024 - 18:00
ArtKombinat Scena Monopolis
ul. Kopcińskiego 62a Łódź
37 579teatr
Łódź! Ryszard Mazur - "Włoski Gruzin"
13 lutego 2024 - 20:00
Restauracja Ramki
ul. Piotrkowska 144 Łódź
6 633teatr
Śladami gospel, bluesa i flamenco... czyli Hard Times w Tawernie Keja
11 lutego 2024 - 18:00
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
5 856teatr
Cykl koncertów familijnych - ORKIESTROWE ABC - flety, obój i fagot
11 lutego 2024 - 12:00
Teatr Wielki w Łodzi
pl. Dąbrowskiego Łódź
5 426muzyka
NAJPIĘKNIEJSZE POLSKIE GŁOSY, BALET I PIERWSZA NA ŚWIECIE ORKIESTRA KSIĘŻNICZEK TOMCZYK ART
11 lutego 2024 - 17:00jest więcej terminów
Filharmonia Łódzka
Prezydenta Gabriela Narutowicza 20/22 Łódź
734 944teatr
Rossini Gala - 09.02.2024
9 lutego 2024 - 19:00
Filharmonia Łódzka - Sala Koncertowa
Narutowicza 20/22 Łódź
4 689muzyka
Agnieszka Greinert
9 lutego 2024 - 19:00
ArtKombinat Scena Monopolis
ul. Kopcińskiego 62a Łódź
9 390teatr
Akustyczny Solo Act
9 lutego 2024 - 20:00
Dom Literatury w Łodzi
Roosevelta 17 Łódź
82 726teatr
Burleska w klubie KIJ
9 lutego 2024 - 21:00jest więcej terminów
KIJ
ul. Jaracza 45 Łódź
16 026teatr
Walentynki Grubych, Smutnych i Samotnych - SMKKPM + Ranko Ukulele
9 lutego 2024 - 20:00
Obiecana Cafe
ul. Piotrkowska 295A Łódź
12 821muzyka
Zagrali i poszli w Tawernie Keja
9 lutego 2024 - 20:00jest więcej terminów
Pub Keja
Kopernika 46 Łódź
6 297muzyka