koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Gdy muzyka była młodsza

Łódź »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 031 wyświetleń od 6 maja 2008

Łódź » ul. Zielona 13(wejście od Wólczańskiej) » NA MAPIE

  • 12 maja 2008, poniedziałek
    » 19:30

W stronę Wersalu - muzyka na flet, violę da gamba, teorbę i lutnię

Klasztor dominikanów zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Gdy muzyka była młodsza", zatytułowany " W stronę Wersalu - muzyka na flet, violę da gamba, teorbę i lutnię".

Koncert odbędzie się w klasztorze dominikanów w Łodzi, przy ul. Zielonej 13 (wejście od Wólczańskiej), w poniedziałek 12 maja 2008, o godz. 19.30.

Wykonawcy: Małgorzata Wojciechowska - flet traverso, Mark Caudle - viola da gamba, Anton Birula - lutnia, teorba

Potęga Francji XVII i XVIII w. przeminęła. Tworzący ją władcy, Ludwik XIV i inni, zadbali jednak o coś, co przetrwa ich panowanie. Tym czymś, obok architektury, jest muzyka, grana do dziś. Właśnie tę muzykę będziemy mogli usłyszeć podczas koncertu 12 maja. Dotrze do nas w pierwotnym brzmieniu, dzięki użyciu, podobnie jak na dotychczasowych koncertach, kopii instrumentów z epoki. Mistrzowski poziom wykonawców gwarantuje wierne odczytanie i przekonujące wyrażenie piękna, zawartego w dziełach francuskich kompozytorów.

Program

Jacques Hotteterre le Romain - Prelude e-moll na traverso solo, „L’Art de Preluder…”, 1719

Michel de la Barre - VI I I Suitte e-moll na traverso i b.c., „Deuxieme Livre de pieces…“, 1710, Allemande - Rondeau - Gigue

Pierre Danican Philidor - Cinquieme Suitte na traverso i b.c. „…VI Suittes Dessus et Basse“, 1717-1718, Tres lentement - Allemande - Sarabande - Gigue

Francois Couperin - Prelude e-moll „Pieces de Violes…“,1728

Louis de Caix D’Hervelois - La Couperin „Pieces de Violes II Livre,“ 1719

Antoin Forqueray - La Couperin „ Pieces de Viole…“, 1747

Jacques Hotteterre le Romain - I Suitte g-moll na traverso i b.c. „II Livre de Pieces Pour la FluteTraversiere…“, 1715, Prelude - Caprice - Allemande - Sarabande - Gavotte - Gigue

Robert de Visée - Chaconne G-dur na teorbę solo

Robert de Visée - Suitte g-moll, „Pieces de Theorbe, Mises en Partition Dessus et Basse“, 1716, Allemande grave - Allemande gay - Courante - Sarabande - Gigue

Michel Pignolet de Monteclair - Deuxiéme Concert c-moll, „Concerts pour la flûte traversière…“,1724, Prelude - Allemande - Le Rémouleur - Plainte - Fugue

Małgorzata Wojciechowska studiowała flet współczesny w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz poprzeczny flet barokowy /traverso/ w Królewskim Konserwatorium w Hadze, gdzie specjalizowała się w interpretacji muzyki dawnej /klasa Wilberta Hazelzeta/. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich pracując pod kierunkiem m.in. Bartholda Kuijkena. W latach 1989 – 92 była członkiem barokowej orkiestry Collegium Europae prowadzonej przez Wielanda Kuijkena. Występuje jako solistka z czołowymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę baroku i klasycyzmu na instrumentach historycznych, biorąc udział w licznych koncertach /m.in. w Filharmonii Narodowej, na Festiwalu „Wratislavia Cantans”, na Zamku Królewskim w Warszawie, Studiu Koncertowym PR i innych /. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia oraz telewizji polskiej i holenderskiej, a także kilkakrotnie wystąpiła jako solistka w koncertach transmitowanych przez Program II Polskiego Radia do radiostacji europejskich w ramach Letniego Festiwalu Unii Radiowej EBU (wykonała min. koncerty fletowe W.A.Mozarta, J.J.Quantza, suitę h-moll J.S.Bacha) W roku 2000 wraz z Markiem Caudlem oraz Lilianną Stawarz nagrała dla firmy fonograficznej CD Accord płytę z sonatami fletowymi Michela Blaveta i Jean-Marie Leclaira. Od 1992 roku jest wykładowcą kursów mistrzowskich w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Jest adiunktem w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie od roku 1999 prowadzi klasę fletu traverso.

Mark Caudle, urodzony w 1953 r. obok Londynu. Mieszka w Łodzi. Od roku 1974 gra na wiolonczeli barokowej i violi da gamba, będąc ważnym uczestnikiem odnowy stylowego wykonawstwa muzyki dawnej w Anglii i ostatnio również w Polsce. Występował z większością zespołów muzyki dawnej działających w Londynie. Koncertował i nagrywał z The Consort of Musick, the Taverner Players, the English Baroque Soloists, The Academy of Ancient Music, the Orchestra of the Sixteen, the Parley of Instruments, the Brandenburg Consort, the Kings Consort, The Gabrieli Consort oraz St. James Baroque Players. Grał w zespołach viol, takich jak English Consort of Viols, The Consort of Musicke i Rose Consort. Uczestniczył w około 150 nagraniach ( ponad 50 nagrań dla "Hyperion"), w wielu tournee, festiwalach i nagraniach radiowych w różnych miejscach świata. Prowadził klasę wiolonczeli barokowej i violi da gamba w Royal College of Music w Londynie. Jego solowe nagranie wirtuozowskiej muzyki angielskiej na basową violę da gamba “The Noble Bass Viol” (Hyperion) zostało ciepło przyjęte przez międzynarodową krytykę muzyczną. W roku 2000, kiedy dokonane zostało nagranie płyty, został zaproszony jako pierwszy wiolonczelista do regularnej współpracy z kierowaną przez Larsa Ulrika Mortensena orkiestrą Concerto Copenhagen. W Polsce, gdzie spędza większość czasu, współpracuje z L'Arte dei Suonatori i Concerto Polacco i wykonuje recitale z klawesynistami, m.in. z Markiem Toporowskim, Ewą Piasecką, a także występuje solo. Często jest zapraszany do Anglii, gdzie gra z Gabrieli Consort, The Academy of Ancient Music, The Parley of Instruments, Canzona, English National Opera, a także dyryguje i gra koncerty solowe.

Anton Birula studiował lutnię w Królewskim konserwatorium w Hadze w klasie prof. Toyohiko Satoh i w Wyższej szkole Muzycznej w Kolonii w klasie Prof. Konrada Junghaenela. Od wielu lat Anton Birula prowadzi bogatą dzialalność artystyczną Gra na lutni oraz jej wszystkich odmianach, teorbie i gitarze barokowej. W repertuarze tego muzyka znajdują się utwory od wczesnego renesansu do poźnego baroku. Specjalizuje sie w muzyce lutniowej kompozytorów szkoły francuzkiej, takich jak: Gaultier, Moputon, Du Fault oraz kompozytorów niemieckich E. Reusnera, S.L Weissa i J.S. Bacha. Oryginalne transtrypcje J.S. Bacha, ktore częściowo znajdują się wśród utworów lutniowych tego kompozytora były powodem do opracowania przez Antona Birulę także innych dzieł Bacha na lutnię Barokową: „ Sonat i Partit” na skrzypce solo (BWV 1001 – 1006) i „Suit” na wiolonczele solo BWV (1007-1012). Razem z lutnistką Anną Kowalską tworzą duet. Początkiem tej współpracy był program „Baroque Lute Duets”, składający sie z duetów na lutnie barokowe kompozytorów Anglii Francji i Niemiec z drugiej połowy XVII-ego i I pol. XVIII wieku (Lawes, Hagen, Falkenhagen, Marais, Du Fault). Program ten zostal zarejestrowany na płycie CD i stanowi jedno z nielicznych nagrań tych rzadko wykonywanych utworow. Innym programem wykonywanym przez muzyków Antona Birulę i Annę Kowalską, także nagranych na na płytę, jest „Baroque Insight”, który składa się z duetów na gitarę barokową i teorbę kompozytorów hiszpanskich włoskich i francuzkich (Sanz, Kapsberger, de Visee, Couperin, Forqueray). Ostatnio w repertuarze duetu pojawił się program skladający sie z utworów J.S. Bacha oraz program na gitary historyczne, które są kopiami gitar słynnego XIX-wiecznego lutnika francuskiego, Rene Lacotta. Instrumenty te są wyposażone w struny jelitowe, co pozwala odtworzyć oryginalny kolor dzwięku charakterystyczny dla utworów takich kompozytorów jak: F. Sor, M. Guliani, F. Carulli. Ważną częścią tego programu jest opracowanie na dwie gitary cyklu „Preludium, Fugue & Variation” Cesara Franka. Anton Birula intensywnie zajmuje się kameralistyką. Razem z flecistką Marion Ferme i lutnistką Anną Kowalską tworzą trio „La Luth Enchantee” (flet prosty, gitara barokowa, lutnia/teorba). Długa współpraca łaczy go z zespolem MACV i Warszawską Operą Kameralną. Od lat uczęstniczy w przedstawieniach operowychi koncertach kameralnych. Stale bierze udzial w Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie. Od 2005 roku prowadzi klase lutni w szkole II stopnia im Frederyka Chopina w Warszawie Anton Birula takze wspolpracuje z wieloma zespolami muzyki dawnej i kameralnej: Musica Antiquae Collegium Varsoviense, Harmonia Sacra, I Virtuosi, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cocerto Polacco, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Kameralna, Capella Crakoviensis, Il Tempo, La Tempesta, Gdyńska Orkiestra Kameralna Występował z takimi wybitnymi solistami jak: Władysław Klosiewicz, Emma Kirkby, Nigel Kennedy, Olga Pasiecznik, Agata Sapiecha, Marek Toporowski. Wielokrotnie brał udzial w festiwalach muzyki dawnej i kameralnej: Utrecht Early Music Festival (Holandia), Riga Early Music Festival ( Łotwa), Festival der Laute (Dresden, Niemcy), Novosibirsk Early Music Festival (Federacja Rosyjska), Music and Architecture (Torun, Polska), International Festival of Chamber Music (Plovdiv, Bulgaria), The 7-th Art Salon (Sofia, Bulgaria), XII Early Music Festival (Krakow, Poland), Bach en Combrailles festival, (Francja), Lute day of the Dutch lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute day of the Belgian lute society (Brussel, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa).

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ