koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

WATCH DOCS

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 657 wyświetleń od 12 czerwca 2018
  • 20 czerwca 2018, środa
    » 16:00

Jak co roku jesteśmy na trasie objazdowego festiwalu filmów dokumentalnych Watch Docs. Wstęp na wszystkie projekcje jest wolny.Głównym organizatorem przeglądu jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka.

20 czerwca 2018

POLONEZ – Polska 2016 r. (17 min.), reż. A. Elbanowska - konkurs na największego patriotę w Aleksandrowie Kujawskim.

Dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Aleksandrowie Kujawskim ogłosił konkurs na prezentację postaw patriotycznych „Pokażę swój patriotyzm”. W jury konkursu, którego finał odbywa się 11 listopada, poza dyrektorem zasiadają również dziennikarka-poetka, proboszcz parafii rzymsko-katolickiej oraz burmistrz. Nad sceną wisi białoczerwona flaga, pomieszczenie wypełnił sztuczny dym znany z dyskotek, nagrodą jest 22-calowy telewizor LED. Który z uczestników przekona jury, że najszczerzej zaprezentował swoje rozkochanie w ojczyźnie? (Maciej Nowicki)

LENINOPAD – Ukraina 2017 r. (11 min.), reż. S. Shymko – upadek kultu Lenina na Ukrainie.

Swietłana Szymko łączy archiwalia ukazujące uroczyste odsłonięcia pomników Lenina w czasach ZSRR ze współczesnymi ujęciami ich destrukcji, symbolicznie kończącej okres radzieckiej i rosyjskiej dominacji na Ukrainie. Przeszłość, przyszłość i teraźniejszość łączy zadziwiająca archiwalna scena seansu spirytystycznego z udziałem ducha Lenina. (Konrad Wirkowski)

GRUBA - Polska 2017 r. (65 min.), reż. M. Zmarz- Koczanowicz – film o robotnikach w kopalni w najlepszym duchu polskiej szkoły dokumentu.

Swój piękny portret trzech kobiet pracujących na płuczce kopalni Rydułtowy-Anna Maria Zmarz-Koczanowicz zadedykowała Irenie Kamieńskiej. Hołd to nie tylko powierzchowny i nie do tematycznego jedynie podobieństwa do „Robotnic” czy „Dnia za dniem” Kamieńskiej sprowadza się tu inspiracja klasycznymi osiągnięciami polskiej szkoły dokumentu. Obserwacyjny styl, zbliżanie się do prawdy o człowieku poprzez uważną rejestrację szczegółów życia, szczerość i niekłamana empatia, wreszcie świetne zdjęcia Marcina Ścieglińskiego i bezbłędny montaż Agnieszki Kowalczyk pozwoliły Zmarz-Koczanowicz zrealizować jeden z najwybitniejszych polskich dokumentów ostatnich lat. W roli wymownego szczegółu w „Grubie” występuje walka o... osobny toi-toi dla kobiet. Na szczęście bohaterki Zmarz-Koczanowicz to silne osoby, a klimat emocjonalny „Gruby” jest znacznie bogatszy od ciężkiej atmosfery „Dnia za dniem”: jest tu też miejsce na humor, dosadne śląskie przekleństwa i imponujące poczucie godności.(Maciej Nowicki)

PIENIĄDZE – Finlandia 2017 r. (18 min.), reż. Jan Ijas – jak wyprać pieniądze w Zimbabwe

W 2008 roku Zimambwe pod rządami Roberta Mugabego pobiło światowy rekord inflacji, osiągając poziom 231,000,000%. Banknot opiewający na sto bilionów zimbabweńskich dolarów nosił najwyższy w historii nominał, ale nawet bilet autobusowy kosztował więcej. Lokalna waluta poniewiera się więc na ulicy, a w powszechnym użyciu są dolary amerykańskie, głównie bardzo zużyte 1, 2 i 5-dolarówki. Noszone przy ciele nabierają brzydkiego zapachu, konieczne i powszechne jest więc tu pranie pieniędzy. Najlepiej – jak zgodnie twierdzą bohaterowie filmu Ijäsa - w proszku OMO. (Maciej Nowicki)

21 czerwca 2018

WIEM, ŻE TAM JESTEŚ - Belgia, Holandia 2017 r. (92 min.), reż. T. M. Vander Beken – Quetntin od 10 lat jest w śpiączce. Film o jego rodzinie, lekarzach i ich trudnych decyzjach.

Po 10 latach od wypadku samochodowego 27-letni Quentin jest nadal pogrążony w śpiączce, a życie jego rodziców i rodzeństwa zogniskowane jest wokół niezwykle wymagającej opieki nad nim. Kamera towarzyszy Quentinowi i jego matce Anne podczas kolejnego pobytu w klinice w Liège, gdzie pod kierownictwem prof. Stevena Laureysa pracuje Coma Science Group, znakomity zespół naukowców zajmujących się wybudzaniem ze śpiączki. Szereg testów, badań i zabiegów ma pomóc w określeniu, czy stan chorego poprawia się i daje nadzieję na wybudzenie, czy raczej należy rozważyć podjęcie opieki paliatywnej. Choć w filmie ani razu nie pada słowo „eutanazja”, w rozmowach rodziny oraz w konsultacjach z lekarzami jak echo powraca pytanie o to, kto może lub powinien decydować o kontynuacji leczenia, czy należy podejmować wysiłek podtrzymywania życia za wszelką cenę i czy można określić mianem „życia” stan permanentnego cierpienia. Film Thoma V. Vander Bekena to nie tylko poruszający dokument o życiu osób w śpiączce, ale i intymny, pięknie sfotografowany portret niezwykłej rodziny.(Józefina Bartyzel)

DWIE WYSPY– Finlandia 2013 r. (6 min.), reż. J. Ijas - dwie nowojorskie wyspy – wysypisko śmieci i cmentarz dla bezdomnych.

Tytułowe dwie wyspy to nowojorskie Staten Island i Hart Island. Pierwsza była w swoim czasie największym wysypiskiem śmieci na świecie. Druga to czynne do dziś publiczne miejsce pochówku dla bezdomnych, nierozpoznanych, opuszczonych i wszystkich tych, których nie stać na prywatny pogrzeb. (Maciej Nowicki)

22 czerwca ARTYKUŁ 18 – Polska 2017 r. ( 75 min.), reż. B. Staszewski - batalia o ustawę o związkach partnerskich w Polsce.

Artykuł 18 polskiej Konstytucji mówi o ochronie małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny. Stał się w naszym kraju orężem przeciwników formalizacji związków jednopłciowych. Nie tylko małżeństw osób tej samej płci, ale w ogóle jakiejkolwiek regulacji związków partnerskich nie doczekaliśmy się przez ćwierć wieku polskiej wolności. W swoim filmie Bartosz Staszewski próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie dlaczego. Oddaje głos aktywistom i ekspertom, ale też portretuje pary gejów i lesbijek, uświadamiając szerokiej publiczności, jak bardzo niewydumane problemy stwarza im taka systemowa dyskryminacja. Jak gruntownie neguje ich prawo do godnego i bezpiecznego życia. I jak wiele mówi o współczesnej Polsce. Pierwsza filmowa kronika debaty o związkach jednopłciowych w Polsce powstała dzięki obywatelskim składkom i jest zupełnie wolna od politycznych kalkulacji, boleśnie obnaża natomiast niemerytoryczny charakter polskiej polityki. (Maciej Nowicki)

PANEL DYSKUSYJNY PODSUMOWUJĄCY FESTIWAL

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ