koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - Marzec 2019 - nr 301KAMERALIŚCI_WIOSENNA_ZMIANA
zmodyfikowano  2 miesiące temu

WIELKIE KWARTETY XX WIEKU KONCERT KAMERALNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 701 wyświetleń od 22 września 2018
  • 15 marca 2019, piątek
    » 19:00

Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego:
Maciej Grygiel / skrzypce
Łukasz Jaros / skrzypce
Mikołaj Sobolewski / altówka
Piotr Więcław / wiolonczela

PROGRAM:
KAROL SZYMANOWSKI (1882-1937)
Kwartet smyczkowy nr 2 op.56

WITOLD LUTOSŁAWSKI (1913-1994)
Kwartet smyczkowy

Kameralne spotkanie z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego to okazja, by przypomnieć ich mistrzowskie kwartety smyczkowe. Sam gatunek aż do wieku XX nie należał do najpopularniejszych w muzyce polskiej i próżno doszukiwać się większych dokonań na tym polu w poprzednich stuleciach. Karol Szymanowski był pierwszym kompozytorem, który wniósł do kwartetu smyczkowego twórcze i oryginalne wartości. Za jego sprawą forma ta stała się też podatnym gruntem do twórczych poszukiwań dla innych wybitnych polskich kompozytorów.
II kwartet smyczkowy (1927) Szymanowskiego jest jedną z najbardziej „nowoczesnych” jego kompozycji. Przenikają się w nim elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu i romantycznej uczuciowości. Indywidualne cechy stylu kompozytora znajdziemy m.in. w nawiązaniu do góralskiego folkloru. Twórca Harnasiów wykorzystał tu jedną z najbardziej znanych zbójnickich piosenek podhalańskich – Pociez, chłopcy, są też akordy stylizowane na grę zakopiańskich kapel ludowych.
Kwartet smyczkowy (1964) Witolda Lutosławskiego jest odbiciem okresu „burzy i naporu” w twórczości kompozytora. Wyróżnia go awangardowe, nieco agresywne brzmienie. Jego źródło leży jednak nie w ówczesnej modzie na muzyczne eksperymenty, lecz w potrzebie zastosowania własnych pomysłów. Kompozytor pozwala muzykom m.in. na pewną swobodę w wykonaniu swoich partii. Nowością jest również dwuczęściowa forma Kwartetu – z pierwszym ogniwem opartym na luźnych epizodach oraz drugim – utrzymującym słuchacza w napięciu aż do momentu głównej kulminacji.

zmodyfikowano  2 miesiące temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ