koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  4 lata temu

MENDELSSOHN I BRAHMS SPADKOBIERCY KLASYCYZMU

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 542 wyświetleń od 24 października 2020
  • 27 listopada 2020, piątek
    » 19:00

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jacek Kraszewski – dyrygent

FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1847)
Symfonia nr 8 D-dur na orkiestrę smyczkową

JOHANNES BRAHMS (1833-1897)
Serenada nr 2 A-dur op.16

Mendelssohn i Brahms. Wielcy niemieccy spadkobiercy klasycyzmu, ceniący ponad wszystko dyscyplinę formy oraz precyzję konstrukcji, a jednocześnie romantycy, których muzyka zachwyca sugestywnością przekazu i głęboką emocjonalnością.

Pierwszy z nich, okrzyknięty „cudownym dzieckiem”, choć żył krótko, znalazł się w gronie  najwybitniejszych i najbardziej znaczących kompozytorów XIX-wiecznej Europy. Do najważniejszych  dzieł w jego dorobku należą symfonie, wśród których osobną grupę zajmuje zbiór dwunastu krótkich symfonii na orkiestrę smyczkową nawiązujących stylistycznie do baroku i klasycyzmu. Pochodzącą z tego zbioru VIII Symfonię smyczkową D-dur (1822) przenika duch Mozartowski. Subtelnie budowany nastrój, cieniowana, oparta na kontrastach kolorystyka, dojrzała konstrukcja – oto jak pisał trzynastoletni Mendelssohn.   

Brahms, uznawany za następcę Bacha i Beethovena, przyjmował muzykę Mendelssohna z wielkim zainteresowaniem. Podziwiał zwłaszcza jego wielką dbałość o klarowność formy, której sam, jako piewca klasycystycznej tradycji, był wielkim orędownikiem. Przykładem tego są m.in. dwie Brahmsowskie serenady. O ile jednak pierwsza – D-dur op.11 swoją dekoratywnością  nawiązuje do muzyki wiedeńskich klasyków i XVIII-wiecznego stylu serenadowego, to już Serenadzie A-dur op. 16 (1858-60) ukazuje bardziej romantyczne oblicze kompozytora. Ciekawym rozwiązaniem w instrumentacji utworu jest pominięcie w obsadzie skrzypiec i powierzenie prowadzenia zespołu altówkom, przez co kompozycja zyskuje ciekawy koloryt i wyrazisty nastrój.

BILETY: normalny 45,00 zł; ulgowy 38,00 zł; balkon 32,00 zł

Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ