koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  4 lata temu

MOZART I BEETHOVEN. SIŁA GENIUSZU KONCERT SYMFONICZNY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 807 wyświetleń od 19 lutego 2021
  • 26 lutego 2021, piątek
    » 19:00

Ludwig van Beethoven – cudowne dziecko z Bonn – od najmłodszych lat marzył o podróży do Wiednia i spotkaniu z największym żyjącym wówczas kompozytorem – Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem. Jego marzenie spełniło się w 1787 roku. Z listem polecającym od znajomego Mozarta – Maxa Franza – siedemnastoletni Beethoven dostał się do domu swego idola, gdzie podczas spotkania wykonał fragment własnej kompozycji. Utwierdzony, co do talentu młodego Beethovena Mozart zgodził się zostać jego nauczycielem. Niestety, splot nieszczęśliwych okoliczności związanych z chorobą matki sprawił, że Beethoven zmuszony był powrócić niedługo potem do Bonn. Gdy następnym razem – w listopadzie 1792 roku – przybył ponownie do Wiednia, Mozart już nie żył. Podziw Beethovena dla muzyki Mistrza pozostał jednak niezachwiany do końca jego dni, mimo że nie było im dane już więcej się spotkać.
 O sile geniuszu obu kompozytorów pisać można oczywiście nieskończenie wiele. Lecz gdzie jej szukać, jeśli nie w muzyce? Jak ją sławić, jeśli nie koncertem?  Na początek zatem – uroczysta w charakterze uwertura do opery Łaskawość Tytusa (La clemenza di Tito, 1791), w której Mozart, zarysowując muzycznie intrygę  i sens akcji scenicznej, mistrzowsko wprowadza w nastrój całego dzieła.  Następnie – III Koncert fortepianowy c-moll (1802) Beethovena – uznawany za jedno z pierwszych dzieł kompozytora, w których świadomie i nader dojrzale wypowiedział się za pomocą własnego muzycznego stylu i języka, wreszcie Mozart po raz drugi i jego Symfonia C‑dur „Linzka” KV 425 (1783), której na poły uroczysty, na poły serenadowy charakter oscyluje między beztroską wesołością a patetycznym rozmarzeniem.

WYKONAWCY:
Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Przemysław Fiugajski / dyrygent
Aleksandra Świgut / fortepian  

PROGRAM:
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791)
Uwertura z opery Łaskawość Tytusa

LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770-1827)
III koncert fortepianowy c-moll op. 37

WOLFGANG AMADEUS MOZART
Symfonia C-dur "Linzka" KV 425


Dyrekcja Filharmonii zastrzega sobie możliwość zmiany terminu, godziny i miejsca koncertu, wykonawców, programów oraz cen biletów.

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ