Łgarz - Il bugiardo
Łgarz - Il bugiardo - fot.A.Wierdak
Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego
Zielona Góra » Al. Niepodległości 3/5 » NA MAPIE
- 11 lutego 2006, sobota» 20:00
- 17 września 2005, sobota» 18:00
- 10 września 2005, sobota» 19:00
- 28 sierpnia 2005, niedziela» 20:00
- 26 sierpnia 2005, piątek» 20:30
- 20 sierpnia 2005, sobota» 20:00
Carlo Goldoni
- Przekład: Joanna Walter
- Reżyseria: Jerzy Bończak
- Projekty kostiumów: Ewa Borowik
- Opracowanie muzyczne: Małgorzata Małaszko-Stasiewicz
- Scenografia: Marek Chowaniec
- Inspicjent: Dobrosława Trębacz
OBSADA:
- DR BALANZONI - bolończyk, lekarz - TOMASZ KARASIŃSKI
- BEATRICE - córka - ANNA ZDANOWICZ
- ROZAURA - córka - IWONA KUCHARZAK-DZIUDA / JULIA KOŁAKOWSKA (gościnnie)
- COLOMBINA - ich pokojówka - HANNA KLEPACKA
- OTTAVIO - kawaler z Padwy, zakochany w BEATRICE - JACEK ZIENKIEWICZ
- FLORINDO - zakochany w ROZAURZE - WOJCIECH BRAWER
- BRIGHELLA - jego powiernik - ANDRZEJ NOWAK
- PANTALONE – ojciec Lelia - JERZY KACZMAROWSKI
- LELIO - łgarz - WOJCIECH CZARNOTA
- ARLEKIN - jego sługa - MARCIN WIŚNIEWSKI
- KOBIETA KTÓRA ŚPIEWA – ANNA OZNER (gościnnie) BEATA SOBICKA-KUPCZYK
Komedia dell’arte. W połowie XVI wieku powstała we Włoszech commedia dell’arte. Jej rodowód sięga tradycji antycznego mima, rzymskiej pantomimy i błazeńskich popisów średniowiecznych histrionów. Komedia, w której niezwykle ważną rolę odgrywała plastyka - stanowiła nieodłączną część tego zabawnego przedsięwzięcia. Powtarzalność postaci scenicznych w każdym scenariuszu doprowadziła do utrwalenia się pewnych komicznych typów, o charakterystycznym wyglądzie i zachowaniu, zwanych maskami i w maskach często występujących.
Rozwijająca się równolegle, choć w opozycji, do elitarnego dramatu humanistycznego, a szczególnie do komedii zwanej erudita (uczona), commedia dell’arte opierała się w dużej mierze na zasadzie improwizacji. Aktorzy, biorąc sobie za kanwę szkicowy scenariusz, swobodnie improwizowali, wymyślali teksty stosowane do sytuacji, tworzyli zabawne gagi, zwane wówczas lazze, popisywali się sztuczkami zręcznościowymi. Nowością było dopuszczenie na scenę kobiet. Najważniejsze typowe postacie to: dwóch starców – Pantalone i Dottore, dwóch służących - Arlekin i Brighella, pokojówka Kolombina. Commedia przez długie lata była rozrywką szerokich rzesz, wypełniał ją beztroski śmiech i ludowa kpina z możnych i uprzywilejowanych. Ale z biegiem czasu formy wyrazu zaczęły kostnieć i trywializować się.
W połowie XVIII wieku komedia dell’arte spotkała się z gwałtowną
krytyką. Zarzucano jej, że doszła do ostatecznego upadku
i że 'wypełniają ją jedynie nędzne arlekinady, gorszące awantury miłosne i szpetne żarty
. Autorem tych gniewnych słów był Carlo Goldoni.
Carlo Goldoni urodził się w 1707 roku w Wenecji. Z zawodu był prawnikiem, z powołania zaś komediopisarzem. Na zmianę profesji zdecydował się dopiero około 40. roku życia. Porzucił prawo i zajął się pisaniem sztuk, głównie dla weneckiego zespołu teatralnego Compagnia a Sant’Angelo, który prowadził Gerolamo Medebach. Niezmiernie płodny i pracowity, gdy zaszła tego potrzeba, był w stanie w ciągu jednego sezonu stworzyć 17 nowych sztuk. Postanowił zreformować dotychczasowy stan rzeczy, farsę zastąpić
komedią, zerwać maski z twarzy aktorów i zmusić ich do pokazania ludzkiego oblicza, dotychczasowej błazenady i popisy akrobatyczne zamienić na obrazy życia i obyczaje swojej ukochanej Wenecji.
Był typowym przedstawicielem epoki Oświecenia; kładł duży nacisk na treści dydaktyczne, wyrażał interesy dochodzącego do głosu postępowego mieszczaństwa. W 1762 roku – zmęczony kłótniami z innym weneckim pisarzem, Carlo Gozzim - Goldoni wyjechał do Paryża, by prowadzić Komedię Włoską (Commédie Italienne). Był nauczycielem córek króla Ludwika XV.
Zmarł w Paryżu w 1793 roku, kiedy szalała Rewolucja. Dzień wcześniej zubożałemu autorowi przyznano niewielką rentę.
Goldoni napisał około 200 popularnych komedii, które cechuje zręczna
intryga, prosty język i wartkość akcji Przeciwstawił się schyłkowej
commedia dell’arte oraz zmanierowanej już w tym okresie improwizacji - w zakresie słowa i gestu; tekstowi literackiemu przywrócił jego prawa na scenie, wprowadził charaktery w miejsce umownych typów. Najbardziej znane
tytuły to - Sługa dwóch panów
, Sprytna wdówka
, Mirandolina
,
Zakochani
, Awantura w Chioggi
, Gbury
, Wachlarz
, Bliźniaki z Wenecji
.
Łgarz to sztuka uznana za jedno z arcydzieł, jej akcja toczy się w scenerii weneckich uliczek, przy dźwiękach serenad, a komiczna intryga obraca się wokół spraw miłosnych. Słynny wenecjanin był też autorem pamiętników oraz librett operowych; wpłynął na rozwój włoskiej opery komicznej.
Oglądając komedie Goldoniego możemy się bawić również dzisiaj, odnajdując w zabawnych, czasem i przesadnie splątanych nitkach intrygi zwierciadło współczesnych grzeszków. Rzecz w tym, że u Goldoniego są one ukazane w nadmiarze i dlatego śmieszą.
Czas trwania: 90 minut
Łgarz
Spektakl był prezentowany podczas IX Festiwalu Komedii Talia w Tarnowie w październiku 2005r.
Śmiech w gondoli
(…) Jesteśmy w Wenecji. Dokąd główny bohater, Lelio (w tej roli Wojciech Czarnota) wraca po nieobecności tak długiej, że może go nie rozpoznać nawet własny ojciec (Jerzy Kaczmarowski). Jak na porządnego ojca przystało, Pantalone przed powrotem syna przygotuje matrymonialny plan... To zaczątek miłosnej intrygi, która zostanie urozmaicona przez niezliczone kłamstwa tytułowego łgarza.
W rok po premierze współczesnej "Prywatnej kliniki" Jerzy Bończak wraca do roli reżysera. I do komediowej klasyki, którą przenosi na scenę z wyczuciem jej nieco już przebrzmiałej urody. Miłosna intryga toczy się w scenerii weneckich uliczek (trochę zbyt dosłownie potraktowanych przez scenografa) i karnawałowej zabawy. Żywiołowy taniec zamaskowanych postaci - w zbiorowych scenach występuje młodzież z grupy teatralnej Lubuskiego Teatru - nadaje spektaklowi wyrazisty, podkreślony muzyką rytm.
Atutem spektaklu jest kilka ról. Warto było odkurzyć Goldoniego dla Wojciecha Brawera, który pod postacią Florinda, nieśmiałego zakochanego medyka, odkrywa przed widzem talent komiczny, dotąd chyba nie doceniony.
Ciekawie wypada Colombina Hanny Klepackiej - rozedrgana, rozdarta między budzącą się miłością swoją i swojej pani. Aktorka rysuje postać na wpół tanecznym ruchem i gestem, wymykając się utrwalonej scenicznej konwencji.
Warto zauważyć także Tomasza Karasińskiego w roli doktora Balanzoni. Część widzów z początku nie rozpoznała dobrze znanego sobie aktora. Trudno o lepszą recenzję.
Tytułowy łgarz Wojciecha Czarnoty balansuje między lowelasem a rozkapryszonym wyrośniętym dzieckiem. Mam wrażenie, że postać mogłaby zyskać na zmianie proporcji pomiędzy nonszalancką pewnością siebie a lekkością i czarem na osłodę łgarstw, jakimi sypie z rękawa.
Pięknie śpiewa Anna Ozner, która przypływa na scenę najprawdziwszą gondolą.
Przedstawienie, w którym zabrakło może odrobiny szaleństwa, z czystym sercem można polecić widzom, którzy po codziennej dawce stresów chcą spędzić pogodny wieczór w teatrze.
Danuta Piekarska Gazeta Lubuska nr 105/7.05
Jutro będzie futro
17 listopada 2024 - 15:30/18
Filharmonia Zielonogórska
Plac Powstańców Wielkopolskich 10 Zielona Góra
47 951teatr
Zobacz na żywo połączenie technologii wizualnych i teatru
12 listopada 2024 - 12:00/19
Filharmonia Zielonogórska
Plac Powstańców Wielkopolskich 10 Zielona Góra
244 983teatr
Łóżko pełne cudzoziemców
12 listopada 2024 - 18:00
Lubuski Teatr
al. Niepodległości 3/5 Zielona Góra
103 049teatr
Królewski Balet Klasyczny - Jezioro Łabędzie
10 listopada 2024 - 19:00
Uniwersytet Zielonogórski - Aula
ul. Podgórna 50 Zielona Góra
101 775teatr
Interaktywny koncert familijny - Dźwiękoludki
9 listopada 2024 - 15:00
Zielonogórski Ośrodek Kultury
ul. Festiwalowa 3 Zielona Góra
1 661teatr
Koncert Wiedeński "W Krainie Czardasza"
9 listopada 2024 - 18:00
Uniwersytet Zielonogórski - Aula
ul. Podgórna 50 Zielona Góra
63 334teatr
Nowy program ZŁOTE MYŚLI
7 listopada 2024 - 19:00
Uniwersytet Zielonogórski - Aula
ul. Podgórna 50 Zielona Góra
260 344teatr
Triathlon Story - Chłopaki z Żelaza
3 listopada 2024 - 15:30/18
Filharmonia Zielonogórska
Plac Powstańców Wielkopolskich 10 Zielona Góra
46 530teatr
Triathlon Story czyli Chłopaki z Żelaza
3 listopada 2024 - 15:30/18jest więcej terminów
Filharmonia Zielonogórska - im. Tadeusza Bairda
pl. Powstańców Wlkp. 10 Zielona Górajest więcej miejsc
1 339 614teatr
Stand-up "Zresztą nieważne"
29 października 2024 - 20:00
Lubuski Teatr
al. Niepodległości 3/5 Zielona Góra
81 928teatr
Nowy program: Tradycje Polskie
26 października 2024 - 20:00
Hala CRS
ul. Sulechowska 41 Zielona Góra
86 764teatr
Nowy program: Tradycje Polskie
26 października 2024 - 20:00jest więcej terminów
Hala CRS
ul. Sulechowska 41 Zielona Góra
975 052teatr
Program "Mój pierwszy program" | II termin
24 października 2024 - 19:00
Piwnica Artystyczna KAWON
Zamkowa 5 Zielona Góra
4 922teatr
Poczuj energię muzyki etnicznej
23 października 2024 - 19:30
Filharmonia Zielonogórska
Plac Powstańców Wielkopolskich 10 Zielona Góra
9 382teatr
Balet Jezioro Łabędzie
23 października 2024 - 19:00
Hala CRS
ul. Sulechowska 41 Zielona Góra
28 686teatr
Sławek Uniatowski - THE BEST OF II - Ciechowski - Wodecki - Zaucha - Sinatra
20 października 2024 - 18:00
Uniwersytet Zielonogórski - Aula
ul. Podgórna 50 Zielona Góra
36 383teatr
Alibi od zaraz
20 października 2024 - 15:30/18
Lubuski Teatr
al. Niepodległości 3/5 Zielona Góra
95 456teatr