koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Weekend z cyfrowym PLANETE DOC REVIEW

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 920 wyświetleń od 5 maja 2009
  • 10 maja 2009, niedziela
    » 20:00
  • 8 maja 2009, piątek
    » 18:00

Weekend z cyfrowym

PLANETE DOC REVIEW

8 - 10 maja 2009

Kino Pod Baranami


Festiwal Filmowy PLANETE DOC REVIEW to prezentacja najwybitniejszych filmow dokumentalnych ostatnich dwoch lat, laureatow nagrod na najważniejszych festiwalach na świecie oraz polskich premier.

W tym roku festiwal filmowy odbywać się będzie nie tylko w Warszawie. Pokazy festiwalowe będą miały miejsce rownolegle w kilkunastu miastach! Dzięki wspołpracy z Siecią Kin Studyjnych oraz kinem internetowym iplex.pl, 10 wybranych filmow z programu festiwalu zostanie pokazanych w ramach *WEEKENDU Z CYFROWYM PLANETE DOC REVIEW *w 20 miastach w dniach 8-10 maja.

*
W programie:
*


piątek, 8 maja, godz. 18.00

ZRÓBMY JESZCZE WIĘCEJ | LET`S MAKE MONEY

reż. Erwin Wagenhoffer, Austria 2008, 107`

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, gdzie dokładnie znajdują się nasze pieniądze. Możemy być jednak pewni, że nie ma ich w bankach. Wspołczesny świat, jak nigdy dotąd, to układ naczyń połączonych. Kryzys na jednym rynku osłabia pozostałe. W błyskotliwym dokumencie Erwin Wagenhofer przygląda się funkcjonowaniu światowego systemu finansowego. Najlepiej kupować, gdy krew jest na ulicach - tłumaczy inwestor rezydujący w Singapurze. - Wtedy zarabia się najwięcej. Zamknięte środowisko doradcow finansowych i bankierow na naszych oczach tworzy rzeczywistość dynamicznego wzrostu i błyskawicznych profitow. Przykładem może być Costa del Sol, gdzie w ciągu kilkunastu lat postawiono ponad milion domow - zbyt drogich, żeby je sprzedać. Inwestycje budowlane to jednak ciągle dochodowa gałąź rynku, dlatego w Hiszpanii rosną kolejne osiedla widma.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2009 - Sundance Film Festival - Nagroda Głowna Jury Kina Światowego dla filmu dokumentalnego Grand Jury Prize for World Cinema - Documentary; nomination /nominacja; Berlinale, Berlin International Film Festival_

piątek, 8 maja, godz. 20.00

KULTURA REMIXU | A REMIX MANIFESTO

reż. Bret Gaylor, Kanada 2008, 87`

Ten film mowi o wojnie. Polem batalii jest internet - zapowiada Brett Gaylor, reżyser i aktywista internetu. Stronami w tej walce są wszyscy, podzieleni jednak na dwie grupy: popierających przestrzeganie praw autorskich (copyright) oraz ich nie uznających. Ci drudzy wyznają zasadę copyleft, swobodnego udostępniania treści intelektualnych. Tylko w ten sposob - ich zdaniem - poprzez dostęp do dorobku przeszłości i możliwość przetwarzania go, może powstawać wspołczesna kultura. Sztandarowym reprezentantem takiego działania jest Girl Talk, muzyk miksujący i przerabiający całą klasykę muzyki rozrywkowej. Girl Talk wyjmuje z utworow krotkie kawałki i miesza je w nową całość. Wirtuozeria, z jaką to robi, błyskawicznie uczyniła z niego gwiazdę klubowego podziemia. Reżyser zastanawia się, czy ta metoda odzwierciedla postawę całego pokolenia wychowanego na internecie, czy Girl Talk jest po prostu bardzo zdolnym i zdeterminowanym, ale odosobnionym w swoim postępowaniu piratem.

_ _

_Wybrane festiwale i nagrody /Selected awards and festivals:

2008 - IDFA, International Documentary Film Festival Amsterdam - Nagroda publiczności /Audience Award_

sobota, 9 maja, godz. 14.00

BIG JOHN- ZAPAŚNIK PO NORWESKU | BIG JOHN

reż. Havard Bustnes, Norwegia 2008, 85`

Boks ma siłę ujawniania. Kiedy stoisz na ringu, odsłaniasz swoje prawdziwe ja. Sekrety, jakich sam o sobie nie wiedziałeś - tak rozpoczyna swoją opowieść głowny bohater filmu, „Big John" Klemetsen. Tym samym zapowiada na wstępie, że jej tematem nie będzie tylko boks, lecz także poszukiwanie własnej tożsamości. Będzie to opowieść o ojcu i synu, o zawodowym bokserze i jego trenerze, o 25 latach wspolnie spędzonych na ringach całego świata - latach walki, bolu, niepokornych wyborow, ciągłych wyrzeczeń, ale rownież chwały. I tak jak boks odsłania prawdę o człowieku, tak ten film ujawnia kolejne strony niezwykłej relacji ojca i syna. Także wzajemne sekrety. John od dzieciństwa trenował swojego syna Olego na zawodowego boksera. Syn boksował, a John dbał o wszystko - o sponsorow, opiekę zdrowotną, podroże, hotele, a nawet pranie. W przerwach między walkami wspolnie przygrywali na gitarach. Dopoki Ole wygrywał, dopoty gazety rozpisywały się o niepokonanym „Złotym Wikingu" i jego świetnym trenerze. Jednak gdy następowały porażki, media przedstawiały Johna jako ambitnego i fanatycznego ojca, ktory pcha swojego młodziutkiego syna do walki z najgroźniejszymi zawodnikami świata.

My tymczasem poznajemy Johna jako bardzo świadomego i wrażliwego człowieka, rozdartego pomiędzy miłością do syna a chęcią kontroli nad jego życiem. A zarazem chodzącego własnymi ścieżkami muzyka o cygańskiej duszy i - jak się poźniej okaże - rownież cygańskich korzeniach. Być może wraz z genami odziedziczył siłę fizyczną, siłę charakteru i jedyną słabość - do muzyki. Poznajemy Johna w momencie, gdy wspolna wędrowka drużyny Klemetsen dobiega kresu, a wraz ze spojrzeniem wstecz nadchodzi refleksja: Czy podejmowałem słuszne wybory? Czy zwycięstwa warte były tych wszystkich kosztow? Czy dziś postąpiłbym inaczej?

To film nie tylko o walce na ringu, lecz także o ciosach, nokautach i przeciwnikach spotykanych w życiu. To film rownież dla tych, ktorzy boksu nie lubią.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2009 - Visions du Reel International Film Festival, Nyon

2008 - Nordisk Panorama, Malmo - Nagroda za Najlepszy Dokument /Best Documentary Award; Norwegian Short Film Festival, Grimstad_

sobota, 9 maja, godz. *16.00*

7915 KM | 7915 KM__

reż. Nikolaus Geyrhalter, Austria 2008, 106`

7915 km to odległość, jaką pokonują kierowcy samochodow i motocykli, uczestniczący w rajdzie Dakar (poprzednio funkcjonującym pod nazwą Paryż - Dakar). To także tytuł kolejnego filmu Nikolausa Geyrhaltera. Miłośnicy motoryzacji nie zobaczą w tym filmie jednak ani jednego ryczącego automobilu, za ktorym unosiłyby się chmury piasku i pyłu. Jedynym dowodem na to, że wszystkie miejsca, do ktorych dotarł dokumentalista, poruszając się tą samą trasą co rajd, faktycznie przez chwilę stały się świadkami gigantycznego spektaklu o wątpliwym sensie, są ślady koł, głębokie koleiny przecinające afrykański krajobraz. Geyrhalter pokazuje miejsca, ktore kierowcy rajdu minęli w pędzie, nie przypuszczając nawet, kim są ludzie, ktorzy w nich żyją, i z jakimi problemami muszą borykać się na co dzień. Z pędem niewidocznych w kadrze, ale obecnych w świadomości widzow samochodow kontrastuje spokoj kamery Geyrhaltera. I znow - nie ogranicza się ona do barwnych ciekawostek z dalekich, obcych miejsc. Bo tak pokazują trasę rajdu kamery telewizyjne transmitujące wydarzenie. Rajd trwa dwa tygodnie, austriacki dokumentalista potrzebował 4 miesięcy, aby pokonać tę samą odległość. Dla Geyrhaltera stosunek Europejczykow do Afryki cechuje nadal postawa kolonialna. Jednym z jej przejawow jest organizowanie kosztującego wiele milionow euro rajdu na terenie krajow, ktore borykają się z zaspokojeniem podstawowych potrzeb mieszkańcow. Europejczycy traktują Afrykę tylko jako spektakularną scenografię dla medialnego wydarzenia. Jednocześnie boją się jej - angażują ogromne środki finansowe w systemy ochrony wybrzeży, aby nie dopuścić do nielegalnej emigracji afrykańskich uchodźcow. Tymczasem dzięki filmowi Geyrhaltera na krotkim w skali kontynentu odcinku 7915 km poznajemy wyjątkowych ludzi, ktorzy walczą o godność osobistą i starają się podejmować życiowe decyzje w zgodzie ze swoją tożsamością.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2009 - Nagroda Austriackiego Związku Operatorow AAC - Najlepsze Zdjęcia w Filmie Dokumentalnym /Austrian Association of Cinematographers AAC Prize: Best Cinematography Documentary Film; Diagonale, The Festival of Austrian Films, Graz_

sobota, 9 maja, godz. 18.00

WIEK GŁUPOTY | THE AGE OF STUPID

reż. Fanny Armstrong, Wielka Brytania 2008, 89`

Jak będzie wyglądać Ziemia za 50 lat? W jakim miejscu znajdzie się człowiek? Czy spełni się katastroficzna wizja przyszłości: wody z roztopionych lodowcow zaleją świat, oszalałe słońce wypali żyzne grunty, zapanuje wielki głod, a gatunki zaczną po kolei wymierać? Wiek głupoty to ambitnie zrealizowana proba przepowiedzenia naszej nieodległej przyszłości. Po kataklizmie ostatni z ludzi budują schron, w ktorym jak w biblijnej Arce przechowywane są ostatnie okazy zwierząt, owadow i roślinności. Postać kustosza tego przedziwnego miejsca tworzy brytyjski aktor Pete Postlethwaite (znany polskiej widowni z Orkiestry i W imię ojca). Jest rok 2055, mężczyzna przegląda archiwalne materiały z przeszłości i stawia pytanie, dlaczego nie powstrzymaliśmy zmian klimatycznych na Ziemi, kiedy jeszcze było to możliwe. Odpowiedzi szuka w całym stylu życia wspołczesnego człowieka, szczegolnie zaś - nastawionego na konsumpcję człowieka Zachodu. W filmie znajdziemy wiele pomysłowo i niekiedy dowcipnie zrealizowanych animacji, ktore pokazują ewolucję gatunku ludzkiego, historię wojen o surowce, proporcje zużycia energii przez mieszkańcow USA, Europy i krajow Trzeciego Świata. Przygnębiającą wymowę swego filmu autorzy przełamują kilkoma portretami wspołczesnych Don Kichotow: Guya Piersa walczącego o budowę wiatrakow (sic!) na terenie jednego ze szkockich hrabstw czy Fernanda Pareau, wieloletniego przewodnika gorskiego z Chamonix, ktory sprzeciwia się rozbudowie tuneli pod Alpami. Film Franny Armstrong to kino powstałe ze szlachetnych pobudek, zaangażowane w dzieło odbudowy naszej zbiorowej świadomości. Nie unika demagogii, ale wydaje się ona w pełni usprawiedliwiona aktualnością stawianego problemu.

_Wybrane festiwale /Selected festivals:

2008 - IDFA, International Film Festival Amsterdam_

sobota, 9 maja, godz. 19.45

Polityka natury - Debata Krytyki Politycznej


Krytyka Polityczna oraz tygodnik Polityka zapraszają na debatę o związkach polityki i ekologii. Pretekstem do rozmowy będzie film WIEK GŁUPOTY Franny Armstrong oraz książka Bruno Latoura Polityka natury.

_ _

Udział biorą: Adam Ostolski (socjolog, Zieloni 2004, Krytyka Polityczna), Michał Olszewski (pisarz, Tygodnik Powszechny), Jakub Majmurek (politolog, Krytyka Polityczna).

Prowadzenie: Sebastian Liszka

niedziela, 10 maja, godz. 16.00

NAWIEDZENIE | IVETKA AND THE MOUNTAIN

reż. Vit Janeček, Republika Czeska 2008, 84`

Wieś Litmanowa, zagubiona w gorach gdzieś we wschodniej Słowacji. W 1990 roku dwom 12-letnim dziewczynkom, Ivetce i Katce, ukazała się tu Matka Boska. Dziewczynki doznawały objawień przez pięć następnych lat. Ich doznania nie były rownomierne - obie mogły doświadczać jej obecności, ale tylko Ivetka mogła z nią rozmawiać i przekazywać ludziom jej przesłanie.

Po tych kilku niezwykłych latach losy dziewczynek się rozeszły - Katka wyszła za mąż i wiedzie przykładne życie wiejskiej gospodyni, podczas gdy Ivetka, będąc posłuszna przykazaniom Matki Boskiej, wstąpiła do klasztoru, gdzie spędziła 9 lat. Po opuszczeniu jego murow zamieszkała na gorze niedaleko Litmanowej, gdzie po raz pierwszy rozmawiała z Matką Boską. Dziś miejsce to jest popularnym celem pielgrzymek dla milionow wiernych, ktorzy są spragnieni kontaktu z Ivetką. Zgodnie z tradycją ludowej religijności przypisuje się jej magiczne moce, np. uzdrawianie dotykiem. Film jest poruszającą relacją o osobistym spotkaniu z sacrum i o transcendencji przenikającej ludową wiarę, ktora swą siłę czerpie z powtarzalnego od setek lat rytuału. To także czuła opowieść o ludowych obrzędach, wiejskich księżach wierzących w cuda, drewnianych chatach i chłopakach popisujących się starymi motorami.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2008 -The Jihlava International Documentary Film Festival - Najlepszy Czeski Film Dokumentalny /Best Czech Documentary; Eastsilver - Central and East European Film Market_

niedziela, 10 maja, godz. 18.00

YES- MENI NAPRAWIAJĄ ŚWIAT | THE YES MEN FIX THE WORLD

reż. Andy Bichlbaum, Mike Bonanno, Francja/USA 2008, 90`

Kiedy mężczyzna reprezentujący koncern Dow Chemical ogłosił na antenie BBC, że jego firma wypłaci odszkodowanie ofiarom spowodowanej przez siebie katastrofy ekologicznej, prowadzący program dziennikarz oniemiał ze zdumienia. Zrobimy to, co powinniśmy byli zrobić już dawno temu - zapewniał przedstawiciel koncernu. Po dwudziestu latach już mało kto liczył na to, że chemiczny gigant ukaże ludzkie oblicze. Euforia trwała jednak bardzo krotko. Firma szybko zdementowała informację, a BBC poprosiło o wyjaśnienia na antenie. Okazało się, że mężczyzna, ktory składał zaskakujące obietnice, nie ma z koncernem nic wspolnego. Chcieliśmy w ten sposob przypomnieć, że nikt dziś nie liczy się z ofiarami - wyjaśnił.

„Czy można naprawić świat?" - proste, wręcz naiwne pytanie stało się kołem zamachowym działań dwoch alterglobalistow: Andy'ego Bichlbauma i Mike'a Bonanna. Duet wygłasza na przykład prowokacyjne przemowienie na konferencji firm naftowych, oferując nowy produkt - paliwo z… ludzkiego mięsa. Jako rzekomi przedstawiciele rządu USA, Yes-Meni obiecują oszukanym przez deweloperow mieszkańcom Nowego Orleanu uczciwe inwestycje. Zdemaskowani - wykorzystują zainteresowanie mediow do swoich celow. „Dokąd chciwość zaprowadzi ludzi?" - pytają. Po części dokument, po części mocumentary (fabularyzowany film dokumentalny) w stylu Michaela Moore'a, pełen humoru obraz ujmuje widza prostotą przekazu. Autorzy poruszają w nim najbardziej palące problemy wspołczesności: globalny kryzys, niesprawiedliwość społeczną, zagadnienia ochrony środowiska.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2009 - Berlinale, Berlin International Film Festival - Nagroda Publiczności /Audience Award

2008 - Sundance Film Festival_

niedziela, 10 maja, godz. 20.00

ŚLEPY LOS | BLINDSIGHT

reż. Lucy Walker, Wielka Brytania 2006, 104`

Erik Weihenmeyer był niewidomy od 15. roku życia. Zanim został alpinistą i pierwszym niewidomym, ktory zdobył Mount Everest, musiał zmierzyć się ze swoimi ograniczeniami. Jego droga do samoakceptacji przebiegała w sprzyjających warunkach: pod opieką braci i czuwającego nad wszystkim ojca. Teraz Erik zdecydował się pomoc innym. Wybrał Tybet, bo tu niewidomi żyją jak wyrzutkowie, na marginesie społecznym. W powszechnym mniemaniu ślepota jest karą za grzechy w poprzednim życiu lub dowodem opętania. Normalne życie staje się przez to niemal niemożliwe. Sabryie Tenberken, niewidoma Niemka, postanowiła założyć organizację Braille bez Granic i pierwszą szkołę dla niewidomych w Lhasie. To do niej zwraca się Erik z propozycją zorganizowania profesjonalnej wyprawy w Himalaje. Grupę stworzyli uczestnicy wielu gorskich wspinaczek i dzieci ze szkoły Sabryie. W miarę zbliżania się do szczytu, cel wyprawy staje się przedmiotem dyskusji i polem gry ambicji himalaistow. Czy ktoś w tych krytycznych warunkach zachowa rozsądek?

Dokument Lucy Walker łączy rożne elementy. Reżyserka z uwagą obserwuje uczestnikow ekspedycji oraz jej burzliwy przebieg. Przygląda się też wpływowi wyprawy na psychikę dzieci i dorosłych. Dla niektorych wspinaczka staje się szansą na przemianę, na ktorej zależało organizatorom. Inni na nowo przeżywają przeszłość i wracają do bolesnych wspomnień. Choć Ślepy los w naturalny sposob staje się opowieścią o gorskiej ekspedycji, autorka nawet na chwilę nie traci z pola widzenia celu swojego dzieła.

_Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:

2007 - Palm Springs International Film Festival - Nagroda Publiczności /Audience Award; Berlinale International Film Festival Nagroda Publiczności /Panorama Audience Award

2006 - Los Angeles Film Festival - Nagroda Publiczności /Audience Award; British Independent Film Awards - Nominacja /Nomination; Toronto International Film Festival_

Szczegoły na stronach: www.kinopodbaranami.plwww.docreview.pl/2009/


*
BILETY:
*

normalne: 15 zł

ulgowe:* 12 zł*



Kino Pod Baranami

Rynek Głowny 27

31-010 Krakow

tel. (012) 423 07 68


bilety:

12 i 15

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ