koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

Nieuchwytne dźwięki z bliska

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 097 wyświetleń od 23 czerwca 2009
  • 29 lipca 2009, środa
    » 19:00
  • 22 lipca 2009, środa
    » 19:00
  • 15 lipca 2009, środa
    » 19:00
  • 8 lipca 2009, środa
    » 19:00

muzyka bałkańska i nie tylko

Nieuchwytne dźwięki z bliska

8, 15, 22, 29 lipca, zawsze w środę

Cztery lipcowe koncerty, ktore przybliżą instrumenty, brzmienia rzadziej obecne na naszej scenie. Zaprosiliśmy wirtuozow, pasjonatow, ktorzy potrafią stworzyć wyjątkową muzykę, będącą wynikiem inspiracji daną tradycją, nieraz bardzo odległą od naszej, i własnych poszukiwań muzycznych.


8 lipca, godz. 19:00

Karpaty Magiczne

Anna Nacher - głos, manipulacje soniczne, tampury, gitara

Marek Styczyński - tradycyjne instrumenty pasterskie Karpat, elektronicznie modyfikowane cymbały Santor i instrumenty perkusyjne.

Karpaty Magiczne od chwili powstania (1998) bazują na połączeniu brzmienia instrumentow tradycyjnych z kręgu eurazjatyckiej muzyki transowej i liturgicznej z zachodnimi technologiami modyfikacji dźwięku. Dzięki konsekwencji i przyjętej metodzie pracy, w ktorej istotną rolę odgrywają wyprawy studialne i nagrania terenowe, stworzyły własne, rozpoznawalne brzmienie. Anna Nacher i Marek Styczyński wspołpracują z artystami z kręgu muzyki medytacyjnej, jazzu, psychedeli, rave i techno. Dzięki swej aktywności, dorobili się dokumentacji kolejnych etapow pracy w postaci kilkunastu oficjalnych płyt wydanych w USA, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce. Brali też udział w wielu festiwalach (Terrastock - USA, SXSW - USA, SAJETA - Słowenia, Moonshake - Szwecja, Industrial Festiwal - Wrocław, Energia Dźwięku - Wrocław i inne). Koncerty w nowojorskich klubach: Knitting Factory i Tonic oraz dwie duże trasy koncertowe po USA (2001, 2006) oraz sesje nagraniowe w niezależnych rozgłośniach radiowych, przyniosły zespołowi stałe miejsce na scenie muzyki psychedelicznej i eksperymentalnej. Dla udokumentowania koncertow, dźwiękowych relacji z podroży (opisanych w książce pt. „Ucho Jaka - muzyczne podroże od Katmandu do Santa Fe" Krakow 2003) i eksperymentow sonicznych, zespoł stworzył własną dokumentację w formie serii artystycznych płyt „World Flag Records", ktora obejmuje już 25 tytułow.

W centrum zainteresowania autorow Projektu Karpaty Magiczne są: psychologia słyszenia, psychogeografia (pojęcie wywodzące się od sytuacjonistow Guy Deborda), oraz etnobotanika.

Zespoł prowadzi strony internetowe oraz blog: www.magiccarpathians.com, www.myspace.com/carpathians, www.worldflagrecords.blogspot.com

W Środmiejskim Ośrodku Kultury zespoł zaprezentuje program oparty o brzmienia tradycyjnych instrumentow pasterskich z Karpat: fujary detwiańskiej, fletow podwojnych i bezotworowych oraz gajdicy - prostego klarnetu ze Słowacji, a także indyjskiej lutni tampura: w wersji klasycznej i elektronicznej. Istotnym elementem będzie także głos oraz elektroakustyczne przetworzenia dźwięku.

Koncert będzie także okazją do zapoznania się z wydawnictwami „World Flag Records"


15 lipca, godz. 19:00

TAMTAMITUTUTU (Marcin Urzędowski z zespołem)

Koncert perkusyjny: „Rytmem malowane"

wodne bębny, deszczowe kije, djembe, cajon, perkusjonalia z całego świata

„Rytmem malowane" to autorska kompozycja perkusyjna, składająca się z dwoch części.

Pierwsza, pierwotna, zatopiona w etnicznej stylistyce, nawiązuje do dziecięcych, beztroskich zabaw w sadzie. Z tą rożnicą, że muzyk nie zrywa z drzew soczystych jabłek, a rożnorodne dźwięki. W dodatku dźwięki wydobywane jedynie z drewna i jego pochodnych. W sadzie tym są zatem fragmenty drzew, gałęzie, patyki, pniaki, chrust, a każdy z tych atrybutow jest wyjątkowym i niepowtarzalnym instrumentem. Jest papier zamiast syntetycznych membran, sklejka zamiast skory, a szelest perkusyjnych talerzy zastępują liście palm i rafia szurana o podłogę. To muzyka ziemi! Naturalny puls prastarych lasow.

Część druga to opowieść o wodzie, kroplach, deszczu, podwodnym, morskim, pełnym dziwnych tajemniczych stworzeń. Wodne bębny, deszczowe kije, szum wiatru podczas burzy, grzmoty, pioruny...

Instrumenty, takie jak gwoździofon, rynaklaps, i wiele innych, ktore zabrzmią podczas koncertu, wykonane są ręcznie wg autorskich projektow Marcina Urzędowskiego.

Marcin Urzędowski uprawia muzykę perkusyjną. Choć jego ulubionym nośnikiem kultury afrykańskiej jest djembe, to gra także na licznych instrumentach afro-kubańskich, brazylijskich, a także na skonstruowanych przez siebie instrumentach. Oprocz grania muzyki etnicznej, wdraża jej elementy w muzykę popularną; nietuzinkowe spojrzenie na muzykę powoduje rożne dziwne i eksperymentalne projekty łączące wiele stylow i technik grania. W swej pracy z muzyką, odwołuje się do tworczych poszukiwań z zakresu muzykoterapii, teatru, rożnorodnych działań plastycznych.


22 lipca, godz. 19:00

Balkan Sevdah Entertainment Trio (Marcin Zadronecki, Robert Lipka, Szczepan Hołyszewski)

tambura, tamburica, akordeon, darabuka, bendir, wokal

Balkan Sevdah Entertainment wykonuje muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi wywodzącymi się z rożnych regionow Połwyspu Bałkańskiego (Albania, Grecja, Turcja, Macedonia, Bułgaria, Bośnia, Serbia i Kosowo). Ostatnio najczęściej sięga po motywy muzyczne pochodzące z Epiru w Albanii i Pirinu w Bułgarii. Do tradycji podchodzi nieortodoksyjnie, nie stara się nikogo naśladować. Wręcz przeciwnie, probuje mieszać elementy rożnych kultur bałkańskich i połączyć je ze swoimi indywidualnymi doświadczeniami muzycznymi. Na Bałkanach muzyka tradycyjna jest bardzo popularna i wszechobecna, a dzięki temu kontakt między wykonawcami i odbiorcami jest dużo bliższy. Staramy się w trakcie koncertow wciągać publiczność do wspolnej zabawy - śpiew, nauka nietypowych rytmow. Marcin Zadronecki - założyciel grupy Balkan Sevdah jest laureatem wyrożnienia na festiwalu Mazovia Folk 2001 oraz wraz z Balkan Sevdah I nagrody na Mikołajkach Folkowych 2005, Robert Lipka - związany rownież z zespołami Swoją Drogą, Swoją Drogą Trio, Goście z Nizin, jest jednym z najbardziej cenionych akordeonistow folkowych w Polsce, Szczepan Hołyszewski - mistrz djembe i darabuki związany z warszawską „Strefą" - projektem afrykańskim, występował w wielu zespołach, m.in. Orkiestrze na Zdrowie Jacka Kleyffa.


29 lipca, godz. 19:00

Michał Czachowski i Janek Kubek

Sitar i tabla w części indyjskiej oraz gitara z cajonem po hiszpańsku

Michał Czachowski - gitarzysta, kompozytor, od urodzenia wychowywał się w otoczeniu muzyki flamenco. Solo lub z grupą nagrywał wiele programow dla stacji telewizyjnych i radiowych, brał udział w sesjach nagraniowych takich zespołow jak: Blue Cafe, Noche de Boleros, Lean Back, Beltaine i No Name Band. Wykonywał koncerty m. in. w Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Włoszech, Holandii, Luksemburgu, Belgii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Białorusi, Rumunii, Omanie, Meksyky i Indiach. W roku 2004 oraz 2005 został wybrany przez czytelnikow pisma „Gitara i Bas" najlepszym gitarzystą flamenco. Jego autorski album Indialucia został laureatem nagrod Wirualne Gęśle oraz Folkowy Fonogram Roku przyznawane przez Polskie Radio za najlepszą płytę 2005 roku oraz nominowany do nagrody Fryderyki 2006 w kategorii Album Roku - Folk/Etno.

Janek Kubek - multiinstrumentalista etnicznych instrumentow perkusyjnych, jedyny zawodowy tablista w Polsce. Gra z wieloma projektami i bardzo rożną muzykę, ale pozostaje zafascynowany sztuką Indii. Specjalista z zakresu gry i na innych tradycyjnych instrumentach perkusyjnych, takich jak: arabska darabuka i duff, zachodnioafrykańska djembe i dun-dun, hiszpańska cajon oraz latynoamerykańskie congi. Wspołpracuje z wieloma grupami wykonującymi rożnorodną muzykę w dużej mierze improwizowaną (Karpatami Magicznymi, Que Passa, Scaur, teatrem Biogrupa). Poza koncertami zajmuje się budową instrumentow i działalnością warsztatową. Jego pasją jest tabla, ktorej bogate możliwości wykorzystuje nie tylko w klasycznej muzyce indyjskiej.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ