Pracował z Madonną i Björk, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie
- 13 września 2009, niedziela» 23:00
13.09.2009 - Chris Cunningham na 7. Sacrum Profanum Sensations
Pracował z Madonną i Bjork, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie
Geniusz efektow specjalnych, kultowa postać świata filmu, teledyskow i reklamy, oryginalny, a zarazem wyjątkowo kontrowersyjny Chris Cunnigham już 13 września zaprezentuje w Krakowie swoje audiowizualne show. Tworzony na żywo projekt reżysera przełomowych wideoklipow Madonny, Bjork, Portishead i Aphex Twina to miks niepublikowanych dotąd prac wideo wyświetlanych na trzech ekranach z autorskimi ścieżkami dźwiękowymi i remixami muzycznymi.
Niespełna 39-letni Brytyjczyk uważany jest za jednego z najbardziej kreatywnych tworcow XXI wieku. Bez jego niekonwencjonalnego, często wręcz szokującego stylu oscylującego na pograniczu horroru, science-fiction, medycznego thrillera, groteskowej komedii i mocnej erotyki, trudno wyobrazić sobie świat wspołczesnej sztuki. Swoją tworczością poraża, bulwersuje, a jednocześnie zachwyca. Jest bowiem jednym z tych nielicznych tworcow, ktorzy swoją sztukę potrafią doprowadzić do niebezpiecznego ekstremum. Świat z filmow Cunninghama jest jak „Matrix" odarty z wirtualnej rzeczywistości. Ten sam technologiczny chłod, ta sama kolorystyka operująca czernią, szarościami i rożnymi odcieniami błękitu, a także rownie częsta jak u braci Wachowskich ekwilibrystyka symbolami popkultury.
Cunningham już jako 16-latek projektował postaci przerażających bohaterow horroru „Nightbreed" Clive'a Barkera, za co zdobył uznanie brytyjskiej sceny komiksowej. Pod pseudonimem Chris Halls pracował przy tworzeniu komiksu „Sędzia Dredd", by po kilku latach stworzyć kostium Sylwestra Stallone'a w kinowej wersji tej historii. Niedługo poźniej, doceniony jako tworca oryginalny i niepokorny, znalazł się w ekipie pracującej przy trzeciej części „Obcego" Davida Finchera, najsłynniejszego chyba autora wideoklipow przechwyconego przez Hollywood. Stąd trafił do zespołu pracującego przy realizacji filmu „A.I. Sztuczna inteligencja".
W latach 90-tych Cunnigham zasłynął ze wspołpracy z tak głośnymi artystami, jak - Madonna, Bjork, Jean-Pierre Jeunet, Placebo, Portishead czy Aphex Twin. Słynny klip „Come To Daddy" do muzyki Aphex Twina (1997) - siedmiominutowy obraz blokowiska, w ktorego scenerii starsza pani zostaje zaatakowana przez bandę dzieci o twarzach Richarda D. Jamesa (Aphex Twin) - przeszedł do historii jako jedno z najciekawszych osiągnięć w dziedzinie sztuk audiowizualnych. Modyfikowanie twarzy filmowych bohaterow stało się zresztą znakiem rozpoznawczym Cunninghama, ktory ten zabieg stosował poźniej wielokrotnie, m.in. w klipie Aphexa „Windowlicker" (tym razem nałożył zniekształcone maski na twarze kobiece). Obraz ten, będący parodią stereotypowych teledyskow R'n'B, rozpętał skandal, a autora oskarżono o rasizm i seksizm. Publiczność doceniła jednak oryginalny styl Cunninghama. W 1998 roku świat ujrzał przełomowy klip Madonny „Frozen", z fantastyczną sceną przeistaczającej się w stado krukow wokalistki, ktorym autor kompletnie zmienił wizerunek krolowej popu i pomogł jej na nowo zaistnieć na muzycznym rynku. Jednak prawdziwym przełomem w odbiorze sztuki Brytyjczyka okazał się klip „All Is Full Of Love" stworzony w 1999 roku dla islandzkiej piosenkarki Bjork. Dwa śpiewające androidy, ktorym wokalistka użyczyła twarzy, oglądane w miłosnym uścisku, zrobiły ogromne wrażenie na fanach, a na Cunninghama spadł deszcz nagrod i nominacji, by wymienić tylko: MTV Video Music Awards i Grammy. Dziś jego prace wideo prezentują na całym świecie prestiżowe galerie i wystawcy, m.in. Royal Academy of Arts w Londynie i Biennale di Venezia, a teledysk dla Bjork, uznany za arcydzieło gatunku, znajduje się w stałej ekspozycji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Cunningham kręci reklamy dla wielkich domow mody (Gucci) i globalnych korporacji (Sony PlayStation, Nissan, Levis), a rok temu fragment jego futurystycznego wideo „Flex" pokazano na jednej ekspozycji z dziełami Picassa, Klimta, Rembrandta, Rodina i Bacona. Kilka lat temu na Electraglide - największym w Japonii festiwalu muzyki elektronicznej w Osace - zaprezentowano 55-minutowe audiowizualne show „Chris Cunningham Live". Na trzech ekranach jednocześnie wyświetlono muzyczno-obrazowy miks, złożony z niepublikowanych materiałow wideo artysty. Okrzyknięty wydarzeniem występ powtorzono w tym roku w maju na paryskim koncercie z okazji 20-lecia wytworni Warp.
Już 13 września o godz. 23.00, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie - intrygujące, zaskakujące, kontrowersyjne show Chrisa Cunninghama po raz pierwszy zostanie zaprezentowane w Polsce, w dniu inauguracji 7. Festiwalu Sacrum Profanum.
Festiwal Sacrum Profanum organizowany już po raz 7. przez Krakowskie Biuro Festiwalowe to międzynarodowy projekt, ktory w ciągu siedmiu lat zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Formuła Festiwalu oparta jest na prezentacji muzyki w odniesieniu do przecinających się w muzyce XX wieku motywow sacrum i profanum, a także do kryterium geograficznego. Wokoł tych osi koncentrują się poszczegolne edycje festiwalu poświęcone kolejno muzyce: Wiednia, Francji, Rosji, USA, Niemiec. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowy magazyn muzyczny „Gramophone", cieszy się uznaniem krytykow i publiczności. W ubiegłorocznej edycji uczestniczyło blisko 20 tysięcy widzow, z czego ponad 10 tysięcy zgromadziły trzy wyjątkowe koncerty legendy muzyki elektronicznej - zespołu Krafwterk. Festiwalowe wydarzenia relacjonowało ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy, w tym przedstawicieli tak prestiżowych redakcji, jak m.in. BBC, The Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt czy telewizja Mezzo. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.
bilety:
99 zł (bilet normalny), 66 zł (bilet ulgowy)
Barbara Lorenzetti - Miłość Ci wszystko wybaczy
21 lutego 2023 - 18:00jest więcej terminów
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
28 943muzyka
Po raz pierwszy w Krakowie!
20 lutego 2023 - 20:00
Teatr im. J. Słowackiego
plac Świętego Ducha 1 Kraków
10 668teatr
W programie "Yin Yang"
20 lutego 2023 - 20:00
Artefakt Café
ul, Dajwór 3 Kraków
149 019teatr
Program pt. SAMERTAJM
20 lutego 2023 - 19:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
667 530teatr
Największe przeboje 25 lat
19 lutego 2023 - 18:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
16 594teatr
LUBIĘ WRACAĆ TAM. NOWE ARANŻACJE POLSKIEJ PIOSENKI
19 lutego 2023 - 18:00
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
205 935teatr
Speaking Concert JAZZ SEBASTIAN BACH
19 lutego 2023 - 17:00
Auditorium Maximum
ul. Krupnicza 33 Kraków
19 543muzyka
Koncert Okudżawa, Cohen oraz utwory autorskie w wykonaniu zespołu Ponad Chmurami
19 lutego 2023 - 17:00jest więcej terminów
Aula Bł. Jakuba
ul. Gołębia 24 Krakówjest więcej miejsc
996 077teatr
Speaking Concert Czardasz
19 lutego 2023 - 17:00jest więcej terminów
Auditorium Maximum
ul. Krupnicza 33 Kraków
39 913muzyka
Anna Wyszkoni 25 lat - Koncert Jubileuszowy
19 lutego 2023 - 18:00
Kino Kijów
Al. Krasińskiego 34 Kraków
117 852muzyka
Bisz, Te-Tris, VNM, Zeus, BonSoul
18 lutego 2023 - 20:00
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
73 766teatr
Rap Stage Tour
18 lutego 2023 - 20:00
Studenckie Centrum Kultury Politechniki Krakowskiej "Kwadrat"
ul. Skarżyńskiego 1 Kraków
38 914muzyka
Sad Smiles | Kraków
18 lutego 2023 - 20:00
Klub Baza
Mostowa 2 Kraków
9 049muzyka
Piosenka francuska i can can
18 lutego 2023 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
54 013muzyka
"Za granicą żartu"
17 lutego 2023 - 20:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
417 238teatr
I love Cabaret
17 lutego 2023 - 19:00jest więcej terminów
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
56 713muzyka
Royal Ukrainian Ballet - Jezioro łabędzie
15 lutego 2023 - 19:00jest więcej terminów
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
93 474muzyka