koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarAMKL 75 latCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Pracował z Madonną i Björk, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 785 wyświetleń od 10 sierpnia 2009
  • 13 września 2009, niedziela
    » 23:00

13.09.2009 - Chris Cunningham na 7. Sacrum Profanum Sensations

Pracował z Madonną i Bjork, 13 września wystąpi z multimedialnym show w Krakowie

Geniusz efektow specjalnych, kultowa postać świata filmu, teledyskow i reklamy, oryginalny, a zarazem wyjątkowo kontrowersyjny Chris Cunnigham już 13 września zaprezentuje w Krakowie swoje audiowizualne show. Tworzony na żywo projekt reżysera przełomowych wideoklipow Madonny, Bjork, Portishead i Aphex Twina to miks niepublikowanych dotąd prac wideo wyświetlanych na trzech ekranach z autorskimi ścieżkami dźwiękowymi i remixami muzycznymi.

Niespełna 39-letni Brytyjczyk uważany jest za jednego z najbardziej kreatywnych tworcow XXI wieku. Bez jego niekonwencjonalnego, często wręcz szokującego stylu oscylującego na pograniczu horroru, science-fiction, medycznego thrillera, groteskowej komedii i mocnej erotyki, trudno wyobrazić sobie świat wspołczesnej sztuki. Swoją tworczością poraża, bulwersuje, a jednocześnie zachwyca. Jest bowiem jednym z tych nielicznych tworcow, ktorzy swoją sztukę potrafią doprowadzić do niebezpiecznego ekstremum. Świat z filmow Cunninghama jest jak „Matrix" odarty z wirtualnej rzeczywistości. Ten sam technologiczny chłod, ta sama kolorystyka operująca czernią, szarościami i rożnymi odcieniami błękitu, a także rownie częsta jak u braci Wachowskich ekwilibrystyka symbolami popkultury.

Cunningham już jako 16-latek projektował postaci przerażających bohaterow horroru „Nightbreed" Clive'a Barkera, za co zdobył uznanie brytyjskiej sceny komiksowej. Pod pseudonimem Chris Halls pracował przy tworzeniu komiksu „Sędzia Dredd", by po kilku latach stworzyć kostium Sylwestra Stallone'a w kinowej wersji tej historii. Niedługo poźniej, doceniony jako tworca oryginalny i niepokorny, znalazł się w ekipie pracującej przy trzeciej części „Obcego" Davida Finchera, najsłynniejszego chyba autora wideoklipow przechwyconego przez Hollywood. Stąd trafił do zespołu pracującego przy realizacji filmu „A.I. Sztuczna inteligencja".

W latach 90-tych Cunnigham zasłynął ze wspołpracy z tak głośnymi artystami, jak - Madonna, Bjork, Jean-Pierre Jeunet, Placebo, Portishead czy Aphex Twin. Słynny klip „Come To Daddy" do muzyki Aphex Twina (1997) - siedmiominutowy obraz blokowiska, w ktorego scenerii starsza pani zostaje zaatakowana przez bandę dzieci o twarzach Richarda D. Jamesa (Aphex Twin) - przeszedł do historii jako jedno z najciekawszych osiągnięć w dziedzinie sztuk audiowizualnych. Modyfikowanie twarzy filmowych bohaterow stało się zresztą znakiem rozpoznawczym Cunninghama, ktory ten zabieg stosował poźniej wielokrotnie, m.in. w klipie Aphexa „Windowlicker" (tym razem nałożył zniekształcone maski na twarze kobiece). Obraz ten, będący parodią stereotypowych teledyskow R'n'B, rozpętał skandal, a autora oskarżono o rasizm i seksizm. Publiczność doceniła jednak oryginalny styl Cunninghama. W 1998 roku świat ujrzał przełomowy klip Madonny „Frozen", z fantastyczną sceną przeistaczającej się w stado krukow wokalistki, ktorym autor kompletnie zmienił wizerunek krolowej popu i pomogł jej na nowo zaistnieć na muzycznym rynku. Jednak prawdziwym przełomem w odbiorze sztuki Brytyjczyka okazał się klip „All Is Full Of Love" stworzony w 1999 roku dla islandzkiej piosenkarki Bjork. Dwa śpiewające androidy, ktorym wokalistka użyczyła twarzy, oglądane w miłosnym uścisku, zrobiły ogromne wrażenie na fanach, a na Cunninghama spadł deszcz nagrod i nominacji, by wymienić tylko: MTV Video Music Awards i Grammy. Dziś jego prace wideo prezentują na całym świecie prestiżowe galerie i wystawcy, m.in. Royal Academy of Arts w Londynie i Biennale di Venezia, a teledysk dla Bjork, uznany za arcydzieło gatunku, znajduje się w stałej ekspozycji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Cunningham kręci reklamy dla wielkich domow mody (Gucci) i globalnych korporacji (Sony PlayStation, Nissan, Levis), a rok temu fragment jego futurystycznego wideo „Flex" pokazano na jednej ekspozycji z dziełami Picassa, Klimta, Rembrandta, Rodina i Bacona. Kilka lat temu na Electraglide - największym w Japonii festiwalu muzyki elektronicznej w Osace - zaprezentowano 55-minutowe audiowizualne show „Chris Cunningham Live". Na trzech ekranach jednocześnie wyświetlono muzyczno-obrazowy miks, złożony z niepublikowanych materiałow wideo artysty. Okrzyknięty wydarzeniem występ powtorzono w tym roku w maju na paryskim koncercie z okazji 20-lecia wytworni Warp.

Już 13 września o godz. 23.00, w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie - intrygujące, zaskakujące, kontrowersyjne show Chrisa Cunninghama po raz pierwszy zostanie zaprezentowane w Polsce, w dniu inauguracji 7. Festiwalu Sacrum Profanum.

Festiwal Sacrum Profanum organizowany już po raz 7. przez Krakowskie Biuro Festiwalowe to międzynarodowy projekt, ktory w ciągu siedmiu lat zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Formuła Festiwalu oparta jest na prezentacji muzyki w odniesieniu do przecinających się w muzyce XX wieku motywow sacrum i profanum, a także do kryterium geograficznego. Wokoł tych osi koncentrują się poszczegolne edycje festiwalu poświęcone kolejno muzyce: Wiednia, Francji, Rosji, USA, Niemiec. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowy magazyn muzyczny „Gramophone", cieszy się uznaniem krytykow i publiczności. W ubiegłorocznej edycji uczestniczyło blisko 20 tysięcy widzow, z czego ponad 10 tysięcy zgromadziły trzy wyjątkowe koncerty legendy muzyki elektronicznej - zespołu Krafwterk. Festiwalowe wydarzenia relacjonowało ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy, w tym przedstawicieli tak prestiżowych redakcji, jak m.in. BBC, The Times, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt czy telewizja Mezzo. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.

bilety:

99 zł (bilet normalny), 66 zł (bilet ulgowy)

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ