koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Opera Rara - wersja koncertowa opery Rinaldo

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 527 wyświetleń od 23 listopada 2009

Rinaldo– Georg Frideric Handel

http://www.operarara.pl

Accademia Bizantina

*Ottavio Dantone *- dyrygent


Rinaldo: **Sonia Prina
Almirena: Maria Grazia Schiavo

Goffredo: **Christophe Dumaux

Armida: *Roberta Invernizzi
Argante: Alain Buet *

RINALDO jest jedną z pierwszych oper Handla skomponowanych dla Londynu (prapremiera: 1711). Libretto dzieła oparte zostało na fragmencie Jerozolimy wyzwolonej Torquata Tassa, a akcja opery rozgrywa się w okresie wojen krzyżowych. Zainteresowanie tematyką orientalną oraz zderzeniem kultur jest charakterystyczne dla zainteresowań orientalnych doby baroku. Wiązało się z rosnącym wpływem Porty Otomańskiej, i politycznej pozycji Turcji. polityka jest jednak pretekstem do operowej intrygi, ktorej skomplikowane relacje łączą się w zaskakujący sposob z walką saracenow z chrześcijanami o dominację nad miastem świętym - Jerozolimą. Akcja dzieła rozgrywa się w Palestynie około 1100 roku. Generał chrześcijańskiej armii Gofred obiecuje dowodcy swych wojsk Rinaldo rękę swojej corki, Almireny. Stawia jednak jeden trudny warunek zdobycia przez żołnierza świętego miasta. Dochodzi do świętej wojny, w ktorej ścierają się wojska Gofreda z armią krola Jerozolimy, Argante. Tego ostatniego magiczną mocą wspierają zaklęcia Armidy, czarodziejki i krolowej Damaszku, kochanki Arganie, ktora postawia mu pomoc w walce z Rinaldem. Uprowadza tym samym Almirenę, a bezsilny wobec sił magicznych Gofred zastanawia się, czy nie skorzystać także z pomocy magii. W towarzystwie swojego brata - Eustazia i Rinalda wyrusza do Maga. Armidzie udaje się zwieść Rinalda i odciągnąć go od przyjacioł wabiąc go do swojego pałacu. Efekt jest nieoczekiwany, ponieważ czarodziejką zakochuje się w chrześcijańskim dowodcy, Argante zaś traci głowę dla Almireny. Klasyczna zamiana rol, znana chociażby z bazującego na podobnej historii miłosnej i wojennej - Bajazeta Antonia Vivaldiego - znajduje swoj rownie niespodziewany finał: Gofred i Eustazio dostają od Maga czarodziejską rożdżkę, dzięki ktorej mogą zniszczyć pałac i uwolnić Rinalda oraz Almirenę. Zwycięskie wojska chrześcijańskie biorą do niewoli Armidę i Argante, Ci zaś nawracają się na wiarę chrześcijańską. Nic nie stoi na przeszkodzi, aby Rinaldo połączył się z ukochaną Almireną.

Perypetie miłosne i historię świętej wojny wyśpiewają w Krakowie najwybitniejsi śpiewacy sceny barokowej. Mistrzowska rola Soni Priny, ktora sama twierdzi, że rola Rinalda jest stworzona specjalnie dla jej rejestru i temperamentu, brawurowa interpretacja żywiołowej Marii Grazii Schiavo w roli ukochanej chrześcijańskiego żołnierza czy wirtuozeria wokalna Roberty Invernizzi - znanej z pięknych wykonań muzyki oratoryjnej z festiwalu Misteria Paschalia. Wybitnym śpiewaczkom towarzyszyć będą znakomici soliści i instrumentaliści skupieni wokoł charyzmatycznego Ottavia Dantone.


OTTAVIO DANTONE -* *kształcił się w zakresie gry na organach i klawesynie w Conservatorio „G. Verdi" w Mediolanie. Już w czasie nauki rozpoczął regularną karierę koncertową, poświęcając jednocześnie czas na studia nad muzyką dawną i wykonawstwem historycznym. Szybko osiągnął zainteresowanie publiczności i krytyki. Jest laureatem dwoch najważniejszych międzynarodowych konkursow klawesynowych w Paryżu (1985) i Brugii (1986). Dantone jest pierwszym i jedynym klawesynistą włoskim, ktory zdobył międzynarodową renomę. W 1996 roku został dyrektorem muzycznym zespołu Accademia Bizantina, z ktorym związany jest do dziś. W 1999 roku debiutował na polu opery (Giulio Sabino G. Sartiego w jego własnym opracowaniu). Od tego czasu przygotował kilkanaście premier mniej znanego repertuaru doby klasycyzmu i romantyzmu. W 2005 roku poprowadził w La Scali entuzjastycznie przyjętą realizację Rinalda G.F. Haendla (w reżyserii Piera Luigiego Pizziego). Dantone koncertuje jako solista i dyrygent. Występuje w najważniejszych salach na całym świecie i na najbardziej prestiżowych festiwalach. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych, m.in. dla wytworni Decca (albumy z Andreasem Schollem), Harmonia Mundi, Naive, Arts, Dynamic i Stradivarius.


ACCADEMIA BIZANTINA - zespoł specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na oryginalnych instrumentach i zgodnie z prawidłami historycznymi. Od 1996 roku formacją kieruje Ottavio Dantone. Artyści koncertowali na festiwalach w całej Europie, obu Amerykach, Bliskim Wschodzie, Meksyku i Japonii. Obecnie Accademia Bizantina jest jednym z najwyżej cenionych zespołow na świecie. W osatnich latach umocniła rownież swoją pozycję najważniejszej formacji zajmującej się operą barokową we Włoszech. Do jej najbardziej spektakularnych sukcesow zalicza się realizacje dzieł G.B. Pergolesiego (L'Olimpiade), G.F. Haendla (Orlando) i C. Monteverdiego (L'Orfeo, Il ritorno d'Ulisse in Patria), ktore prezentowali nie tylko we Włoszech, ale rownież m.in. we Francji, Argentynie, Brazylii, Chile i Urugwaju. Działalność zespołu (kładącego w doborze repertuaru szczegolny nacisk na spuściznę kompozytorow włoskich) dokumentują nagrania m.in. dla wytworni Decca, Arts, Harmonia Mundi i Naive (album z motetami Vivaldiego z Sandrine Piau wygrał „Midem Classical Award 2007").

bilety:

Strefa I: 180 PLN – bilet normalny, 120 PLN – bilet ulgowy Strefa II: 150 PLN – bilet normalny, 100 PLN – bilet ulgowy

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ