koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Joanna Warsza w Goldex Poldex

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 646 wyświetleń od 3 lutego 2010
  • 9 lutego 2010, wtorek
    » 19:00

Nie dla spektaklu - taniec konceptualny i krytyczny - wyklad i wideo

Serdecznie zapraszamy na wyklad Joanny Warszy pt. „Nie dla spektaklu - taniec konceptualny i krytyczny.
O projektach Xavier le Roy, Jerome'a Bela, Tino Seghala, Grand Magazin, Yvonne Rainer" i prezentacje wideo.

„Nie dla spektaklu nie dla wirtuozerii nie dla przekształcania i nie dla magii nie dla uwiarygodnienia nie dla splendoru i transcendencji nie dla wizerunku gwiazdy nie dla heroiczności nie dla anty-heroiczności nie dla śmieciowej wyobraźni nie dla zaangażowania wykonawcy lub widza nie dla stylu nie dla estetyki camp nie dla kuszenia widza przez wykonawcę nie dla ekscentryczności nie dla ruszania się nie dla bycia poruszanym." manifest NIE Yvonne Rainer, 1965

Taniec i teatr konceptualny nie tworzy iluzji, nie opowiada historii, nie buduje rol - najczęściej odrzuca to co spektakularne. Tworcy takiego teatru patrzą na ciało jak na produkt technik, systemow władzy i wiedzy, uzusow, cytatow, kontekstow czy tez naukowych. Aktywni od końca lat 90. tacy choreografowie jak Xavier le Roy czy Jerome Bel zajmują się społecznymi, filozoficznymi czy kulturowymi znaczeniami „bycia ciałem". Negując mechanizm iluzji teatralnej nawiązują często do postulatow drugiej awangardy i modernizmu. Rudolf Laban, autor kinetografii - systemu notacji tańca już w latach 30. pytał o stan ciała w warunkach społecznych, apelował o jego „obudzenie" oraz rozpoznanie zależności pomiędzy wysiłkiem, ekonomią wydajności a wyczerpaniem. Polityczne i społeczne spojrzenie na ruch oraz zanegowanie rzekomej pozawerbalnej i intuicyjnej ekspresji ciała są kontynuowane w najciekawszych spektaklach wspołczesnej choreografii europejskiej.

Joanna Warsza - Kuratorka działająca na pograniczu teatru i sztuk wizualnych, autorka akcji w przestrzeni publicznej. Absolwentka Wiedzy o Teatrze, studiowała też na Wydziale Tańca i Performance Uniwersytetu Paryż 8. Realizowała projekty performatywne na Stadionie X-lecia w Warszawie: Podroż do Azji-spacer akustyczny po sektorze wietnamskim (wraz z Anną Gajewską i Ngo Van Tuong) oraz cykl Finisaż Stadionu X-lecia. Wspołpracowała też m.in. z Centre Pompidou w Paryżu, Kunstlerhaus w Stuttgarcie, festiwalem Belluard we Frybourgu, Muzeum Narodowym w Krakowie, CSW w Kijowie. Ostatnio zrealizowała dwa projekty w przestrzeni publicznej w Tibilisi (m.in. z Agnieszką Kurant). Była kuratorką cyklu Akcje w TR Warszawa, w ktorym artyści sztuk wizualnych (m.in. P. Althamer, K.Kozyra, grupa Sędzia Głowny) ingerowali w przestrzeń teatru. Obecnie wspołpracuje z Nowym Teatrem w Warszawie, m.in. akcja grupy Public Movement Wiosna w Warszawie o delegacjach młodzieży izraelskiej do Polski. Prowadzi Fundację Laury Palmer.
www.laura-palmer.pl

www.goldexpoldex.pl

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ