koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Opera Rara - Ottone in Villa - Antonio Vivaldi

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 905 wyświetleń od 22 kwietnia 2010

wersja koncertowa opery

*Obsada: *

Ottone - sonia prina,

Decio - Topi Lehtipuu,

Tullia - [Roberta Invernizzi](http://www.operarara.pl/pl/3/144/146/roberta- invernizzi),

Cleonilla - [Veronica Cangemi](http://www.operarara.pl/pl/3/144/149/veronica- cangemi),

Caio - Yulia Lezhneva

il giardino armonico
giovanni antonini
- dyrygent

Ottone in villa RV 729 to trzyaktowa opera Antonia Vivaldiego do libretta Domenica Lalliego (prawdziwe nazwisko Sebastiano Biancardi) była pierwszym dziełem operowym Rudego Księdza. Jej premiera odbyła się 17 maja 1713 roku w Teatro delle Grazie w Vicenzie. Libretto Lalliego, ktorego akcja toczy się w starożytnym Rzymie, stanowi w rzeczywistości rodzaj opracowania istniejącego tekstu autorstwa Francesca Marii Piccioliego do opery Carla Pallavicina pod tytułem Messalina z 1679 roku. Jednakowoż Lalli znacząco przemodelował bohaterow: tytułowa Messalina _została przemieniona w Cleonillę; Cesarz Klaudiusz natomiast przemianowany został w innego władcę Rzymu - Ottona, ktorego postać wykorzystana została w takich popularnych operach, jak: _L'incoronazione di Poppea Claudia Monteverdiego z 1642 roku czy Agrippina Georga Friderica Handla z 1709 roku.

Libretto Lalliego nakreśla pełną zaskakujących zwrotow akcji fabułę miłosną. To charakterystyczna dla gatunku konwencja: na tle starożytnego Rzymu miłosne pomyłki, przebrania, zaskakująca zamiana obiektu uczuć. Opera opowiada o naiwnej miłości cesarza rzymskiego Ottona do Cleonilli. Nie przeszkadza to pełnej kokieterii, uwodzicielskiej rzymskiej matronie angażować się rownocześnie w flirt z dwoma młodymi Rzymianami: Ostiliem i Caiem. Pikanterii sytuacji dodaje także fakt, że Ostilio jest w rzeczywistości… kobietą - Tulią, ktora ukrywa się pod męskim przebraniem po to, by być bliżej obiektu swych prawdziwych uczuć - Caia.

Zazdrości o niego Tulia - Ostilio nosi się z zamiarem zgładzenia lubieżnej Cleonilli, lecz w pierwszej kolejności podejmuje probę przekonania jej, aby zrezygnowała z głębszego angażowania się w relację z Caiem. Ten ostatni jest przypadkiem świadkiem rozmowy owej rozmowy, ktorą błędnie interpretuje jako miłosną schadzkę. Powiadamia o niej lojalnie cesarza Ottona, ktory w przypływie gniewu i zazdrości rozkazuje Caiowi natychmiast zabić Ostilia. Dramatyczną sytuację rozwiązuje zdjęcie przebrania. Ostilio wyjawia prawdę o sobie i przedstawia się jako Tullia. By obłaskawić Ottona, Cleonilla wyznaje, że była od początku świadoma tej skrzętnie skrywanej tajemnicy, obłaskawiony i udobruchany cesarz na fali swej miłości daje wiarę jej słowom, co prowadzi do szczęśliwego zakończenia miłosnych perypetii: ślubu Tulli i Caia.

bilety:

Strefa I: 180 PLN – bilet normalny, 120 PLN – bilet ulgowy Strefa II: 150 PLN – bilet normalny, 100 PLN – bilet ulgowy

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ