koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

LATO TEATRALNE MUMERUS

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 523 wyświetleń od 13 lipca 2010
  • od: 26 lipca 2010, poniedziałek
    do: 29 lipca 2010, czwartek

Lato Teatralne Mumerus, 26-29 lipca 2010 r.


Stowarzyszenie Teatr Mumerus zaprasza do Krakowa w dniach 26-29 lipca 2010, gdzie w Teatrze Zależnym Politechniki Krakowskiej przy ul. Kanoniczej 1 w ramach Lata Teatralnego Mumerus zaprezentowane zostaną cztery spektakle z bieżącego repertuaru:


26. 07. godz. 19:00

*„Ampuć czyli zoologia fantastyczna" *

Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys

Aktorzy: Anna Lenczewska i Robert Żurek

Muzyka: Michał Braszak (kontrabas) i Maurycy Kin (psychoakustyka)

Kostiumy: Ewa Bujak

Konstrukcje: Tadeusz Przybylski

Spektakl według książki „Zoologia fantastyczna uzupełniona (uzupełniona)" będącej bestiarium zwierząt istniejących tylko w wyobraźni. Galeria egzotycznie brzmiących żyjątek, błyskotliwie opisanych przez Jana Gondowicza, ze swobodą i poczuciem humoru prezentowana na scenie Teatru Zależnego Politechniki Krakowskiej, w kameralnej piwnicy, ktora podobno ma zdolności do zwiększania swych rozmiarow, szczegolnie kiedy aktorzy grają „Ampucia…". Przedstawienie pobudza wyobraźnię, unikając realistycznych środkow wyrazu i dosłowności.

Więcej: http://www.mumerus.net/ampuc.html

Media o spektaklu:

Kamila Bubrowiecka, Teatralia Krakow:

Polowanie na cudaki

Zabrania się dokarmiać! Nakazuje się wierzyć! Pozwala się łapać do woli! Teatr Mumerus zaprasza do specyficznego ogrodu zoologicznego. Aktorzy pod kierunkiem Wiesława Hołdysa otwierają na oścież klatkę z wyobraźnią. Na scenę wysypują się zwierzaki, cudaki, potwory i cuda. Czają się w zakamarkach wyobraźni gotowe do ataku i ani myślą siedzieć spokojnie w klatkach.

Anna Bocheńska, Antresola - Krakowski Magazyn Sztuki Niszowej:

Czy ktoś widział Ampucia?

W swoim najnowszym spektaklu Ampuć, czyli zoologia fantastyczna Teatr Mumerus po raz kolejny udowadnia, że wszystko może stać się tekstem dla teatru. Tym razem inspiracją stała się książka Jana Gondowicza, będąca osobliwym zbiorem pseudonaukowych opisow stworzeń zmyślonych, zamieszkujących niezbadane dotąd zakamarki ludzkiej wyobraźni. Temat frapujący, definicje napisane z humorem i erudycją. Nie zmienia to jednak faktu, że doszukanie się dramatyzmu w encyklopedycznych hasłach jest zadaniem ryzykownym, żeby nie napisać - karkołomnym. Sam temat nie schlebia także teatralnym modom.

_ _

27.07. godz. 19:00

*„Święto głupcow czyli walka karnawału z postem" *

Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys

Aktorzy: Beata Kolak, Anna Lenczewska, Ana Nowicka, Olga Przeklasa, Jan Mancewicz, Bartosz Tryboń, Robert Żurek

Muzyka: Michał Braszak (kontrabas)

Kostiumy: Elżbieta Rokita

Konstrukcje: Tadeusz Przybylski

Spektakl jest teatralną impresją na temat dwoch przeciwnych, a jednocześnie splatających się ze sobą się rytuałow: postu i karnawału. Podstawową inspiracją jest obraz Petera Bruegela „Walka karnawału z postem", a także tradycje Święta Głupcow - odbywającego się na początku karnawału rytuału postawienia świata na opak, aż po tradycje postu. Cała ta szaleńcza zabawa odgrywana jest w konwencji teatru jarmarcznego. W warstwie tekstowej wykorzystano pełne bogactwo tekstow kojarzących się z postem i karnawałem - od rytmicznych rymowanek księdza Jozefa Baki, poprzez fragmenty autentycznych gier karnawałowych ze szczegolnym uwzględnieniem gry o Bigosie, co upity odszedł od siebie, wysublimowane teksty Jana Andrzeja Morsztyna aż po przysłowia i wyliczanki. Rożnorodność dźwiękow - od improwizowanej na rożnego rodzaju użytkowych przedmiotach kociej muzyki aż po wykonywane na żywo poprzez jarmarcznych grajkow znane i mniej znane motywy dopełniają atmosfery końca karnawału i początku postu.

Media:

Tomasz Kalita, www.netbird.pl:

Boska walka o kiełbasę - o premierze spektaklu „Święto Głupcow, czyli walka Karnawału z Postem"

W przedstawieniu Teatru Mumerus, inspirowanym dziełem Breugela i tradycją Święta Głupcow, zwycięży Karnawał. Nawet „Bog" i jego wysłannicy walczą tylko o kiełbasę i wino. Nawet Śmierć da się upić. […] Reżyser i adaptator tekstu Wiesław Hołdys wykorzystał wiele starych dzieł literatury, jak rymowanki księdza Jozefa Baki, czy gry karnawałowe. Ich prymitywizm i proste rymy pozwalają na zrytmizowanie akcji scenicznej. Tekst staje się śpiewny i wartki - nie treść nawet stanowi o jego pięknie, ale właśnie owa rytmika. Wypowiadane sylaby są, jak błazeńskie uderzenia w garnek - szybkie, natarczywe.

Magdalena Wrobel, Modny Krakow:

Święto głupcow

[…] Teatr to świetna gra aktorska, trafnie dobrany i „ograny" rekwizyt, podkreślająca nastroj muzyka, a przede wszystkim - emocje, ktorych doświadcza widz. A tych elementow z pewnością nie zabrakło w najnowszym spektaklu teatru Mumerus. „Święto głupcow, czyli walka karnawału z postem" uświadamia na nowo odwieczną prawdę - w człowieku istnieją dwa żywioły. Jeden związany jest z tym, co bliższe natury i pierwotnym instynktom, drugi z tym, co przybliża nas do Boga. Walka tych żywiołow trwa w ludziach niezależnie od tego, czy żyli w czasach średniowiecza, czy są „obywatelami wspołczesności".

Więcej: http://www.mumerus.net/walka_pol.html


28.07. godz. 19:00

„Cyrki i ceremonie"

Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys

Aktorzy: Olga Przeklasa, Ewa Ryks, Karol Zapała, Robert Żurek

Konsultacja malarska: Jan Polewka

„Cyrki i ceremonie" to spektakl zainspirowany obrazami Witolda Wojtkiewicza, jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych polskich malarzy, zmarłego w roku 1909 w wieku 29 lat. Świat płocien, grafik i rysunkow Wojtkiewicza: ludzie przemieniający się w lalki i lalki transformujące się w ludzi, tajemnicze ceremonie przemieniające się w podejrzane cyrki, powracający wciąż do magicznego kręgu obłąkani, ogrody zarośnięte bujnym, zeschłym zielskiem, drzewa pełne powieszonych pesymistow, błaźni i kapłani uwięzieni w maskach, cukiernie oferujące trujące ciasta - wszystko to znajduje swoje odbicie w teatrze aktorow, lalek, masek, klaunow i tancerzy. W przedstawieniu pada niewiele słow - wszystkie one pochodzą z tekstow Romana Jaworskiego - przyjaciela Wojtkiewicza, prekursora literatury z pogranicza dwoch rzeczywistości: realnej i opartej na halucynacjach.

Media:

Justyna Nowicka, Krakow. Miesięcznik społeczno-kulturalny:

Cyrki i ceremonie, widma i sny

_ _

_W ponurej piwnicy przy Kanoniczej l trafiłam na seans niecodzienny. Zjawisko. Teatr Mumerus. Teatr osobny, intrygujący, mimo kameralnej formy - pochłaniający. Wiesław Hołdys, producent, reżyser i autor scenariusza w jednej osobie zainspirował się poetyką obrazow Witolda Wojtkiewicza, w ktorych, jak napisał kiedyś Jerzy Ficowski, „dwa skrajne żywioły - zabawa i smutek - splatają się nierozłącznie". Dobrał do tego teksty zapomnianego katastrofisty, prekursora groteski w polskiej literaturze Romana Jaworskiego (...) Czworkę aktorow zanurzył w rzeczywistości snu, z jego logiką nieprzewidywalną, absurdem, dziwnością i pokrętnością tropow, niespodzianką przeobrażeń. _

Hubert Michalak, Nowa Siła Krytyczna:

_ _

Meandry snu

_ _

Troje aktorow: Olga Przeklasa, Karol Zapała i Robert Żurek, stanowi zwarty zespoł wykonawcow. Trzymają narzuconą formę, nie probują aktorstwa realistycznego, są skupieni i istnieją "wewnątrz" stworzonych przez siebie bohaterow. Zapała, od samego początku ubrany w najbardziej efektowny kostium, początkowo najmocniej skupia uwagę. Poźniej jednak, gdy widz przyzwyczaja się do kostiumu, dostrzega jakość gry zespołowej.

Więcej: [http://www.mumerus.net/wojtkiewiczpl.html](http://www.mumerus.net/w ojtkiewiczpl.html)


29.07. godz. 19:00

*„Jarmark cudow" *

Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys

Aktorzy: Beata Kolak, Anna Lenczewska, Ana Nowicka, Olga Przeklasa, Jan Mancewicz, Bartosz Tryboń, Robert Żurek

Muzycy: Ewa Ryks, Michał Braszak, Dominik Klimczak, Janusz Witko

Scenografia: Jan Polewka

Muzyka: Barbara Zawadzka

"Jarmark cudow" jest kolejną odsłoną projektu „Mit środka Europy: Jarmark cudow" - realizowanego jako plenerowy spektakl teatralny Teatru Mumerus, przygotowany we wspołpracy i prezentowany na podworku Muzeum Etnograficznego w Krakowie. * Jarmark cudow to *miejsce, gdzie prezentuje się rożne magiczne przedmioty, czary i remedia, a także na ktorym występują wędrowni kuglarze i szarlatani, jak rownież pątnicy, dziadowie i żebracy. Można tu wyleczyć się z opętania, nabyć magiczne przedmioty i remedia na wszystkie choroby i zobaczyć kukiełkowy teatr przedstawiający Nędzę z Bidą, co z Polski nie wynidą. Bywa, że na jarmarku odbywają się sabaty czarownic, a czasami pojawia się na nim diabeł w swojej własnej, to jest strasznej postaci. Druga wersja spektaklu prezentowana jest w pomieszczeniach zamkniętych - w Teatrze Zależnym Politechniki Krakowskiej.

Media:

Justyna Nowicka, Krakow. Miesięcznik społeczno-kulturalny:

_ _

_Remedium na zły urok _

_ _

[…] Jarmark to u Hołdysa prawdziwe centrum świata, miejsce, gdzie wszystko może się przydarzyć. Uzdrowienia, iluminacje, kłamstwa, oszustwa, najpospolitsze z przestępstw. Jarmark to miej­sce wymiany, przepływu energii, dobra i zła. Kosmicznego spo­tkania. Hołdys buduje narracje spektaklu wprowadzając widza w dziwny trans. Nie daje mu spokoju ani przez chwilę: hałasy intensywnieją i cichną starannie odmierzone, rytmy nasilają się i opadają, groza miesza się z momentami pogody. A teksty dotykają spraw fundamentalnych: sytości i głodu, zdrowia i choroby, życia i śmierci.

Agnieszka Dziedzic, Teatralia Krakow:

Cuda i latające kiełbasy z sowizdrzalskiego kramu

_ _

[…] Atutem spektaklu jest jego dynamiczny rytm, zmienność, jak i swoista muzyczność - dosłowna i wynikająca z samego tempa "dziania się". Tworcom udało się stworzyć spektakl barwny, pulsujący energią, wydobywaną z wielu rożnorodnych elementow, często o przeciwnych ładunkach (zderzanie sacrum i profanum). W swym dziele są chyba najbliżej mojego wyobrażenia tego, jak mogło potencjalnie wyglądać codzienne życie w średniowieczu, z zachowaniem całej irracjonalności i tajemnicy epoki.

Więcej: [http://www.mumerus.net/jarmarkplenerpl.html](http://www.mumerus.ne t/jarmarkplenerpl.html)


Partnerzy: Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej, Stowarzyszenie Teatrow Nieinstytucjonalnych STeN.



Lato Teatralne Mumerus zostało zrealizowane dzięki pomocy finansowej Gminy Krakow.


bilety:

ulgowy: 10 zł, normalny: 20 zł

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ