koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

GALERIA FILMU: Tajemnicza, niepojmowalna, nieobecna

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 898 wyświetleń od 29 września 2010
  • 2 października 2010, sobota
    » 16:00

CYKL: Kobieta jako metafora choroby – negocjacje kobiecej tożsamości w oparciu o ucieleśnioną podmiotowość.

**Tajemnicza, niepojmowalna, nieobecna (Alfred Hitchcock, Rebecca, 1940; Urzeczona (Spellbound), 1945)

**

*CYKL: *Kobieta jako metafora choroby - negocjacje kobiecej tożsamości w oparciu o ucieleśnioną podmiotowość.

W ramach cyklu wykładow zaprezentowane zostaną w Muzeum filmy Isabel Coixet, ktorych bohaterki konfrontujące się ze śmiertelna chorobą, zostają zmuszone do przemyślenia własnego ciała, co staje się punktem wyjścia do renegocjacji własnej tożsamości i swojego miejsca w świecie. Podczas spotkań przeprowadzone zostanie porownanie bohaterek filmow Isabel Coixet z filmow Moje życie beze mnie oraz Życie ukryte w słowach, z postaciami z klasycznych utworow „stylu zerowego", jak tytułowa Rebecca z filmu Alfreda Hitchcocka, będąca wariantem definiowanej przez Jacquesa Lacana „nieistniejącej kobiety". Zaprezentowana zostanie także wcześniejsza tworczości Coixet, ktora w swoich filmach dąży do refleksji nad zapośredniczoną w procesie choroby drogą ku ucieleśnionej, kobiecej podmiotowości. Cykl wykładow zmierzać będzie do zakreślenia szerokiego kontekstu dla rozważań nad zależnościami tworzącymi się w kulturze pomiędzy pojęciem choroby jako częścią natury, a pojęciem „kobiety". Poprzez prezentację wątkow relacji kobieta - natura w tradycji filozofii Zachodu zaprezentowana zostanie stosunkowo słabo rozpoznana na gruncie polskim korporalna filozofia rodzajowego podmiotu (feminizm korporalny) czyli feministyczna koncepcja rozwijająca teorię ugruntowanego materialnie ciała (zwłaszcza kobiecego) jako podstawy ludzkiej (kobiecej) tożsamości.

Prowadzenie: Ewa Opałka - absolwentka filmoznawstwa, Gender Studies oraz Muzealniczych Studiow Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Publikowała w „Ha!arcie", „Opcjach" oraz www.obieg.pl. W centrum zainteresowań umieszcza refleksję nad podmiotowością, zagadnienia związane z reprezentacją kobiet i wspołczesne prądy feministyczne.

Kurator projektu:

Dominik Kuryłek

Projekt zrealizowany przy udziale finansowym Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ