koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Dziedzictwo Chopina: Persiana -Chopiniana

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 038 wyświetleń od 12 października 2010
  • 17 października 2010, niedziela
    » 17:00

Spektakl taneczno-muzyczny

Stowarzyszenie Willa Decjusza, w ramach programu „Dziedzictwo Chopina" zaprasza na spektakl taneczno-muzyczny w wykonaniu Teatru Tańca z Muzyką Wertumnus, pt. „Persiana - Chopiniana", oparty na motywach mazurkow Fryderyka Chopina. Spektakl odbędzie się w Willi Decjusza w niedzielę, 17 października, o godz. 17.00. Wystąpią: Wiesna Mond-Kozłowska (choreografia i taniec), Stanisław Welanyk (instrumenty perkusyjne), Kazimierz Pyzik (kontrabas), Piotr Grodecki (fortepian) oraz tancerze Zespołu Pieśni i Tańca „Krakowiacy". Kierownictwo muzyczne: Tomasz Welanyk. Bezpłatne wejściowki dostępne będą w Willi Decjusza i w Punkcie Informacji Miejskiej, przy ul. św. Jana 2 od 13 października.

17 października (niedziela), Willa Decjusza, godz. 17.00, bezpłatne wejściowki

Persiana- Chopiniana__

Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Persja, gdzie Mazowsze? Odległości pozornie odległe w wymiarze doznań estetycznych. Czym jest perskość; pojęcie opalizujące wieloznacznym blaskiem, bo czy staro- czy nowo-perskość, czy zoroastriańska czy koraniczna? Taniec Rumiego, poezje Hafiza, poetyckość muzyki Chopina, ptak i kwiat, arabeskowe ornamenty na perskich kobiercach, misterna faktura harmoniczna mazurkow Chopina i niemniej misterne malarstwo perskich miniatur. Kunszt, estetyczne wyrafinowanie prowadzące do ekstasis, a potem człowiek wraca do siebie w innym już spotęgowaniu doznawania subtelnej urody świata. Mazurki Chopina, „serce jego tworczości": rytm trojdzielny, prosty rytm kujawiaka, mazura i oberka/obertasa z akcentem na drugą, rzadko trzecią część taktu. Mienią się rożnorodnością choreografii, linii melodycznej, tempa i akcentu rytmicznego. Ludowość polsko- mazowiecka subtelniejąca w dłoniach Fryderyka wzorami fantazyjnego kunsztu muzycznego, rytmika ziemi zamieniona w tchnienie nieba. Artyzm: metamorfozy szeptow natury wytłaczanych na pięciolinii rządkami nut przepływających w bezkresną dal… „Natura wody pokazuje człowiekowi jak poruszać się z wdziękiem." Gdzie indziej Rumi dodaje w podobnie hermetyczny sposob: „Pomiędzy głosem a obecnością biegnie ścieżka sensu/ otwiera się w skupionej ciszy/zamyka w gwarze hałaśliwych słow". Gdzie Rzym, gdzie Krym, gdzie Persja, gdzie Mazowsze?" Serce Chopina bijące w warszawskiej świątyni wyznacza rytm poszukiwaniom znaczenia w jedności muzyki z tańcem.

Spektakl dedykowany jest pamięci Marceliny Czartoryskiej, uczennicy Fryderyka Chopina i świadka odejścia Artysty do Innej Muzyki, na koniec rezydentki Willi Decjusza w latach 1876 - 1894, ktora wyłożyła balkon swego domu kafelkami o wschodnich motywach. Wiesna Mond-Kozłowska

Połączenie muzyki Chopina i muzyki perskiej jest właściwie zadaniem niewykonalnym. Ciężko sobie wyobrazić, dwa bardziej od siebie oddalone światy muzyczne, pod względem konstrukcji, wymowy czy wrażenia wywieranego na słuchaczach. Chopin, kompozytor bardzo awangardowy, nie mogłby się odnaleźć w bardzo ortodoksyjnej tradycji muzyki perskiej, operującej od lat tymi samymi środkami estetycznymi. Aspekt czasu muzycznego, odgrywającego w muzyce perskiej bardzo istotną rolę - w muzyce Chopina ograniczony jest do minimum, zgodnie z konwencją muzyki europejskiej XIX wieku.

Skąd więc, pomysł, by te dwie koncepcje ze sobą łączyć? Łączenie ekstremow, pozwala na znalezienie zupełnie nowych jakości estetycznych. My, żyjący w dwudziestym wieku, a więc na tyle poźno, żeby na obydwa te muzyczne światy patrzeć z dystansu, umożliwiającego operowania ich idiomami w sposob wolny, jednocześnie łącząc ze z idiomami muzyki naszego czasu.

Persiana-Chopiniana, mimo iż technicznie łączy środki muzyki perskiej i muzyki Chopina, nie jest,bezpośrednio, spektaklem ani o Chopinie, ani o Persji. Jest spektaklem opowiadającym ponadczasowe treści, zawarte w tych dwoch wielkich kulturach muzycznych, wspołczesnym językiem. W gruncie rzeczy, staje się przez to spektaklem poszukującym odpowiedzi na pytanie, w jaki sposob dzisiaj rozumiemy sztukę, ktora kiedyś była sztuką wspołczesną. A to pytanie, jest niezmiennym pytaniem o istotę naszego rozumienia świata, o ontologię naszej wspołczesności. Tomasz Welanyk

bilety:

bezpłatne wejściówki

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ