koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Opera Rara - Alcina - Georg Frideric Handel

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 662 wyświetleń od 22 października 2010

2 grudnia zapraszamy na ostatni w tym roku spektakl z cyklu Opera Rara. Na deskach teatru im. Juliusza Słowackiego zobaczymy koncertową wersję Alciny Georga Friderica Handla w znakomitej obsadzie: Inga Kalna (sopran) - Alcina, Veronica Cangemi (sopran) - Morgana, Michele Losier (alt) - Ruggiero, Romina Basso (alt) - Bradamante, Benjamin Bruns (tenor) - Oronte, Luca Tittoto (bas) - Melisso. Towarzyszyć im będą muzycy z Les Musiciens du Louvre prowadzeni przez Marca Minkowskiego. Bilety na spektakl będzie można kupić od 18 października za pośrednictwem portalu www.ticketonline.pl. W poźniejszym terminie trafią także do sprzedaży w punkcie sieci informacji miejskiej InfoKrakow przy ul. św. Jana 2.

Alcina / Georg Frideric Handel

Wersja koncertowa

2 grudnia 2010 r.

*Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie *

*godz. 20.00 *


Obsada:

Inga Kalna (sopran) - Alcina

Veronica Cangemi (sopran) - Morgana

Michele Losier (alt)- Ruggiero

Romina Basso (alt) - Bradamante

Benjamin Bruns (tenor) - Oronte

Luca Tittoto (bas) - Melisso

Les Musiciens du Louvre

Marc Minkowski - dyrygent

Alcina - to kolejna po Ariodantem opera Handla przeznaczona dla publiczności Covent Garden. Libretto łączy w sobie kilka literackich zapożyczeń - nieznany autor adaptował Handlowi libretto Antonia Fanzaglii pt. L'lsola d'Alcina, napisane dla Riccarda Broschiego (brata Farinellego); źrodło stanowi natomiast inny epizod z Orlanda Szalonego _Ariosta, niejednokrotnie wykorzystywany przez kompozytorow. _Alcina należy do nielicznych oper Handla, ktore nie wymagają reklamy. Wspierając się na scenariuszu bardziej zawiłym niż prosta intryga Ariodanta, Handel powołuje do życia fantastyczny świat, po ktorym błądzą waleczne serca pulsujące głębokim uczuciem. Nowość w porownaniu z innymi operami Handla stanowi obecność prawdziwego choru, zamiast zespołu solistow. Po raz pierwszy od czasow Rinalda, TezeuszaAmadisa Handel oddał się w służbę „zakochanej czarownicy". Stworzył niezwykły, zaczarowany świat, w ktorym dominują miłosne zaklęcia, a magia i czary manipulują uczuciami kochankow. Kunsztowne, zmysłowe arie (m.in. Di, cor mio) przeplatają się z burzliwymi skargami (Ah! mio cor) oraz ariami obnażającymi żarliwe serca i gorący temperament bohaterow (Ama, sospira;_ Credete). Premiera w roku 1735 wyznaczyła początek wielkiej kariery nowego dzieła operowego, ktore tylko do końca pierwszego sezonu zostało powtorzone aż 18 razy. Po wznowieniu w Brunszwiku (1738) _Alcina zniknęła z operowego repertuaru na dwa wieki, by powrocić na scenę w Lipsku, w latach 30-tych XX wieku. Od tego momentu gości na scenach największych teatrow operowych.

*Marc Minkowski *

Studiował grę na fagocie, a następnie dyrygenturę u Charlesa Brucka w Pierre Monteux Memorial School w Stanach Zjednoczonych. W 1982 roku założył zespoł Les Musiciens du Louvre (od 1996 roku jego siedzibą jest Grenoble), specjalizujący się w wykonywaniu francuskiej muzyki doby baroku (Lully, Rameau, Charpentier, Marais), jak rownież Monteverdiego, Handla, Glucka, Mozarta i Offenbacha. Les Musiciens du Louvre występuje regularnie na najważniejszych scenach Francji (Opera de Paris, Opera w Lyonie, Theatre du Chatelet, Theatre des Champs-Elysees, festiwale w Aix-en-Provence i Beaune) i wiodących ośrodkach muzycznych Europy (Londyn, Amsterdam, Madryt, Wiedeń, Salzburg i in.). Od roku 2003 związany jest z operą w Zurichu, gdzie prowadził Il trionfo del Tempo and Giulio Cesare Handla, La Favorite Donizettiego, Les Boreades Rameau i Fidelio (2007) oraz Agrippina (2009). Jest uznawany za jednego z najwybitniejszych dyrygentow swego pokolenia; znakomitego interpretatora dzieł operowych Mozarta. Do jego najważniejszych realizacji kompozycji austriackiego mistrza zalicza się Idomeneo w Opera de Paris, Uprowadzenie z Seraju (z orkiestrą Mozarteum) na Festiwalu w Salzburgu, Wesele Figara (z Mahler Chamber Orchestra) na Festiwalu w Aix-en- Provence, w Baden-Baden i Tokio, oraz Czarodziejski flet w Montpellier, Bochum i Opera de Paris. Szeroki repertuar Minkowskiego obejmuje dzieła od baroku po wspołczesność. Szczegolną uwagę poświęca on kompozytorom mało znanym (Mondonville) lub niedocenianym (Offenbach). W ostatnich latach coraz częściej sięga po duże dzieła symfoniczne. Obok Haydna, Beethovena, Schuberta i Brahmsa, szczegolną estymą darzy mistrzow francuskich - Berlioza, Bizeta, Chausson, Faurego i Boulanger. Od kilku lat jest stałym gościem największych sal koncertowych na świecie i prestiżowych festiwali muzycznych. Wspołpracuje z Mahler Chamber Orchestra, Filharmonikami Berlińskimi, Orchestre National de France, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Los Angeles Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, Dresden Staatskapelle i in. Od czerwca 2008 roku jest dyrektorem muzycznym zespołu Sinfonia Varsovia. Nagrywał płyty dla firm Erato, EMI i Archiv Produktion. Obecnie jest związany kontraktem z francuską wytwornią Naive.

W roku 2004 otrzymał tytuł Chevalier du Merite przyznawany przez prezydenta Francji.

Les Musiciens du Louvre-Grenoble

Niemały wpływ na odrodzenie zainteresowania muzyką barokową i jej bliższym tradycji wykonawstwem we Francji miał właśnie ten, założony w 1982 roku przez Marca Minkowskiego zespoł. Les Musiciens du Louvre nie zawęził jednak swej artystycznej aktywności - poza muzyką barokową (Handel, Purcell, Rameau) sięga po dzieła klasyczne (Haydn czy Mozart) oraz poźniejsze, ze szczegolną predylekcją do muzyki francuskiej XIX wieku: Berlioz (Symphonie Fantastique, Nuits d'ete), Offenbach (La Belle Helene, La Grande Duchesse de Gerolstein) a nawet Bizet (Arlesienne music) i Faure. Znaczące miejsce w repertuarze zespołu zajmują dzieła operowe, ktore prezentuje często na festiwalach muzycznych (m.in. L'incoronazione di Poppea Monteverdiego czy_ Czarodziejski flet_ Mozarta na Aix-en-Provence Festival) i teatrach operowych (Iphigenie en Tauride Glucka w Opera de Paris, Carmen Bizeta w Theatre du Chatelet). Les Musiciens du Louvre dotychczas nagrywał dla Deutsche Grammophon (m.in. album Opera proibita z Cecilią Bartoli), aktualnie związał się stałym kontraktem z firmą fonograficzną Naive. Na dokonane w roku 2009 nagranie, wydane pod tytułem _To St. Cecilia. More than just inspiring figure, _złożyły się dzieła Purcella, Handla i Haydn.


Bilety na wersję koncertową opery Alcina Georga Friderica Handela (2 grudnia, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, godz. 20.00) będzie można kupić od 18 października za pośrednictwem portalu www.ticketonline.pl. W poźniejszym terminie trafią także do sprzedaży w punkcie sieci informacji miejskiej InfoKrakow przy ul. św. Jana 2.

Ceny biletow:

Strefa I: 180 PLN - bilet normalny, 120 PLN - bilet ulgowy

Strefa II: 150 PLN - bilet normalny, *100 *PLN - bilet ulgowy

bilety:

Strefa I: 180 PLN – bilet normalny, 120 PLN – bilet ulgowy Strefa II: 150 PLN – bilet normalny, 100 PLN – bilet ulgowy

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ