koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

Jubileusz 15-lecia Stowarzyszenia Willa Decjusza

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 850 wyświetleń od 24 sierpnia 2011
  • od: 2 września 2011, piątek
    do: 9 września 2011, piątek

Ogrody Twórczości

W programie jubileuszu, obchodzonego w dniach 2 - 5 września br. (piątek - poniedziałek), znajdą się dwa wyjątkowe spektakle: Lato - Red Sun Polskiego Teatru Tańca i Mandragora _Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz wystawa _Albrecht Durer i jego epoka, prezentująca grafiki ze zbiorow Wschodniosłowackiego Muzeum w Koszycach. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

PROGRAM:

2 września (piątek), godz. 20.00

*Polski Teatr Tańca, Lato - RED SUN *


choreografia Thierry Verger

muzyka: collage

światło: Thierry Verger, Arkadiusz Kuczyński

realizacja dźwięku: Mateusz Rogaliński

organizacja produkcji: Katarzyna Anioła

premiera: sierpień 2008, Poznań


Słońce delikatnie pieści naszą skorę swoim dotykiem. Uśmiechamy się do tych chwil, jak w rajskim ogrodzie, kiedy jeszcze owoc grzechu nie oddzielał nas od innych. Nasze zmysły inicjują wyprawę poza horyzont. Ożywione marzeniem kobiet i mężczyzn, ktorych wzrok wpatrzony w drogę, o porannej rosie, budzi niepokoj.


_Lato, przedstawione przez Polski Teatr Tańca, nie jest radosnym czasem beztroskiej zabawy. Pod czerwonym słońcem nie jest błogo, ale niebezpiecznie; atmosfera przytłacza i niepokoi. Tytuł przedstawienia, przywodzący na myśl ciepłe, jasne miesiące, zdaje się zapowiadać spektakl radosny i lekki. Słońce, będące głownym motywem widowiska, przybrało w nim jednak nienaturalny, czerwony kolor, ktory zalewając scenę i tancerzy krwawą poświatą, niepokoi i wprowadza nastroj niepewności, wręcz niebezpieczeństwa. _

_ Portal Moje Miasto, Duszne lato pod czerwonym słońcem** _**

Thierry Verger urodził się w Noumea w Nowej Kaledonii. Jego korzenie związane są z malezyjskim plemieniem, ktorego, jeden z przodkow był wodzem, a inny uzdrowicielem. Od 18 roku życia Thierry mieszka we Francji. Obecnie jest wykładowcą w dwoch prestiżowych szkołach tańca w Paryżu: Studio "Harmonic" i "Le Centre International Danse Jazz". Jest założycielem, dyrektorem i choreografem "Balet Dans & Co" oraz Compagnie Thierry Verger. Tworzy choreografie i prowadzi działalność pedagogiczną w Europie, USA, Japonii i Izraelu. Z Polskim Teatrem Tańca rozpoczął wspołpracę w roku 2006 w ramach Międzynarodowych Warsztatow Tańca Wspołczesnego, jako pedagog modern jazz underground. Syntetyzując rożne elementy modern jazz i physical dance, tradycje Bliskiego Wschodu i sztuk walki, utworzył unikalny styl tańca, odwołujący się do instynktu, wyobraźni, indywidualności. W swojej pracy choreograficznej podkreśla znaczenie osobowości i tożsamości tancerza.

4 września (niedziela), godz. 20.00

Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Mandragora

scenariusz i reżyseria: Michał Znaniecki
kostiumy:* tomasz jacykow
choreografia:
* Iwona Pasińska

muzyka: Karol Szymanowski, Jean-Baptiste Lully
kierownictwo muzyczne: Krzysztof Słowiński
*premiera: *czerwiec 2011, Plac Wolności w Poznaniu

gość specjalny: Wojciech Malajkat

Mandragora to historia człowieka, everymana, ktory chciał stać się kimś innym

  • lepszym, modniejszym … Opowieść skupia się wokoł Monsieur Jourdaina, bohatera z molierowskiego Mieszczanina szlachcicem. Jourdaina zachwyca wszystko to, co wiąże się z wyższymi sferami. Chcąc dorownać szlachcie, bierze lekcje muzyki, tańca, fechtunku. Zatrudnia nawet nauczyciela filozofii, aby moc swobodnie poczuć się w towarzystwie.

Mandragora, to przejście z everymanem przez molierowską komedię dell'arte, wpisaną w szerszy kontekst. Plenerowa forma spektaklu sprawi, że przygody i doświadczenia głownego bohatera staną się każdemu jeszcze bliższe i będzie mogł w nich uczestniczyć. Publiczność, siedząca przed fasadą budynku będzie miała okazję obserwować wszystkie okna, balkony i galerie, ktore zostaną wypełnione światłem i ruchem. Odkryje to nieznane oblicze architektury i kompozytorow - Szymanowskiego, Lullego, Straussa, ktorzy w swoich dziełach odwoływali się do Mieszczanina szlachcicem. Ogrod i fasada Willi zamienią się w bajeczną krainę, pełną muzyki, tańca i kolorow.

**5 września (poniedziałek), godz. 17.00

Albrecht Durer i jego epoka - wernisaż wystawy**

_Taniec w czasach Durera - _występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza

Prezentowane na wystawie grafiki stanowią fragment zespołu, przekazanego do zbiorow Muzeum w 1888 roku, będącego dziedzictwem testamentowym Imricha Henszlmanna. Muzeum Wschodniosłowackie w Koszycach powstało w 1872 roku. Zbiory Muzeum były gromadzone na kanwie epoki romantyzmu m.in. dzięki darowiznom i zapisom. Do jednego z największych zespołow muzealnych należy zapis testamentowy Imricha Henszlmanna z 1888 roku. Był to szeroki przekroj pasji zbieraczych tego wybitnego patrycjusza koszyckiego. Henszlmann przekazał do zbiorow muzealnych swoją bibliotekę, zbior graficzny, zespoł fotografii, kolekcję rysunkow, malarstwa i rzeźby oraz numizmaty i eksponaty archeologiczne.

Kim był Imrich Henszlmann? Ukończył studia medyczne, jednak całe swoje życie poświęcił historii sztuki i archeologii oraz ochronie zabytkow. Jak już powyżej odnotowano, był członkiem rodziny patrycjuszy koszyckich, wspołzałożycielem Towarzystwa Gornych Węgier w Koszycach, Protoplastą tutejszego Muzeum. Był autorem pierwszej węgierskiej pracy naukowej dotyczącej tworczości Albrechta Durera. (1846). Zapis Imricha Henszlmanna będący podstawą zbiorow Galerii Rakoczego Muzeum Gornych Węgier, a potem kolekcji grafiki Muzeum Wschodniosłowackiego, zachęcił do podobnego działania wspołczesnych mu kolekcjonerow do przekazywania swoich zbiorow koszyckiej placowce. Po wieloletnich rozproszeniach i przemieszczeniach w 1968 roku do Koszyc wrociły 294 sztychy, ktore możemy zaliczyć do skarbow sztuki europejskiej.* *

Wystawa prezentowana w Willi Decjusza podzielona jest na dwie części, jedną stanowi siedemnaście prac autorstwa Albrechta Durera (1471-1528). Możemy tu oglądać m.in. cztery dzieła wykonane do Apokalipsy Św. Jana, trzy kompozycje z Dużej Pasji, cztery dzieła z Żywotow Panny Marii, słynnego Rhinocervsa (Nosorożca) oraz kilka dzieł samodzielnych. Drugą część ekspozycji stanowi ekspozycja 45 drzeworytow składających się na słynny Tryumfalny pochod cesarza Maksymiliana I. Na [zamowienie](http://www.komunikat y.pl/komunikaty/3,79737.html?&announcementTypeAlias=przetargi&xxNoticeType=1) cesarza nad ich powstaniem pracowali Albrecht Durer. Albrecht Altdorfer, Hans Springinklee i Hans Burgkmair, Hans Schafelein, Leonhard Beck, Erhard Schon i prawdopodobnie brat Albrechta Durera, Hans Durer.

W przypadku indywidualnych prac Albrechta Durera mamy do czynienia z drzeworytami, jednym miedziorytem (Rycerz, Śmierć i Diabeł 1513) i stalorytem (Wielkie działo 1518). To oryginalne dzieła artysty powstałe za jego życia (dotyczy to samych matryc jak i tłoczenia z nich grafik), oraz po jego śmierci. Najpoźniejszą odbitkę z 1620 r. stanowi wspomniany Rhinocervs (wszystkie prace tłoczone z oryginalnych matryc Durera). Należy tu zaznaczyć, iż mimo tego faktu nie pomniejsza to wartości tych dzieł dla historykow sztuki i kolekcjonerow.

Tryumfalny pochod cesarza Maksymiliana I to dzieło drzeworytnicze wykonane na zamowienie samego cesarza Maksymiliana I (1459-1519). Cykl doczekał się kilku edycji w XVI w. ale dopiero po śmierci cesarza, wszystkie tłoczono na papierach czerpanych ze zindywidualizowanymi znakami wodnymi, co m.in. pozwala na właściwe datowanie poszczegolnych tłoczeń. Kolejne edycje ukazały się dopiero w XVIII i XIX wieku. Prace nad wykonaniem dzieła trwały kilka lat, jako pierwsze zostały wykonane szkice kompozycyjne na podstawie, ktorych realizowano matryce. Zachowały się akwarele i rysunki do tego dzieła autorstwa Albrechta Durera m.in. w zbiorach Albertiny. Najwcześniejsze prace do tego cyklu datowane w kompozycji 1508 wykonał Hans Burgkmair. Należy zaznaczyć, że sam cesarz Maksymilian I brał czynny udział w kształtowaniu kompozycji całego dzieła.

Wernisaż wystawy, ktorą Patronatem Honorowym objął Konsulat Generalny Republiki Słowackiej w Krakowie, uświetni występ Baletu Dworskiego Cracovia Danza pt. Taniec w czasach Durera.


Koordynacja projektu:

Katarzyna Trojanowska - kasia@villa.org.pl


Organizator:

Stowarzyszenie Willa Decjusza - www.villa.prg.pl

30-233 Krakow, ul. 28 lipca 1943 roku 17a


Fundatorzy:


Projekt zrealizowano przy udziale finansowym Gminy Miejskiej Krakow


BP Europa SE, Grupa PZU, Siemens Sp. *Z o.o., Grupa PZU, Port Lotniczy Krakow-Balice, Anwa Toyota, Restauracja w Willi Decjusza*

_ _

_ _

_ _

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ