koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarBANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Kinga Araya // Walking with Kinga

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 785 wyświetleń od 2 stycznia 2012
  • od: 13 stycznia 2012, piątek
    do: 26 lutego 2012, niedziela

Wernisaż: 12.01.2012, godz. 18:00

Wystawa otwarta w dniach: 13.01-26.02.2012

Kurator: Krzysztof Siatka

Koordynacja: Karolina Więckowska

Projekt Kingi Arayi zatytułowany Walking with Kinga _nawiązuje do rozwijanej od wielu lat przez artystkę metody „spacerowania i rozmawiania" (walking_ and talking). Artystka przeprowadziła rozmowy z naukowcami, przedstawicielami rożnych zawodow i stanow. Dyskutowała z przypadkowo napotkanymi przechodniami, turystami, mieszkańcami miejsc odmiennych kulturowo i ludźmi posługującymi się rożnymi językami. Zebrała informacje o kondycji wspołczesnego człowieka oraz jego wiedzy w kontekście przemian świadomościowych, jakie dokonują się w procesach unifikacji kultury. Zgromadziła dokumentację lokalnych nawykow, tradycji i alternatywnej świadomości.

Araya, ktora jest artystką i historyczką sztuki, łączy aspekt naukowy projektu ze sztukami wizualnymi takimi jak akcje w przestrzeni publicznej, prezentacje multimedialne, nagrania wideo i audio, rzeźby i instalacje. Charakterystyczna dla jej działań jest interdyscyplinarna postawa, w ktorej teoria i praktyka, życie i sztuka wzajemnie się przenikają i są w sobie głęboko zakorzenione.

Artystka przygotowując wystawę _Walking with Kinga _za punkt wyjścia obrała dzieje swojej patronki św. Kingi. Zbierała dokumenty będące świadectwem pamięci o tej postaci. Odwiedzała miejsca związane z jej historią i kultem. Jej losy interpretuje jako historię niezwykłej kobiety, księżniczki, emigrantki i inicjatorki przemian w kulturze, polityce i gospodarce Europy Środkowej. Legendę św. Kingi na płaszczyźnie refleksji artystycznej łączy z własną historią - Polki, emigrantki, osoby skonfrontowanej z wyzwaniami życia na obczyźnie. Artystka podejmuje refleksję nad aspektami tożsamości hybrydalnej, zawieszenia międzykulturowego, ciągłego przemieszczania się i emigracji, a także brakiem namacalnej ojczyzny i barier, jakie stwarza język obcy. Projekt w swoim założeniu jest działaniem interkulturowym, ktory obejmie zasięgiem miejsca - we Włoszech, w Małopolsce i na Węgrzech - związane z historią św. Kingi i samej artystki. Wystawa jest dokumentem krytycznej autobiografii Kingi Arayi, pisanej i mowionej w językach polskim, angielskim włoskim i węgierskim.

*Kinga Araya *jest obywatelką Polski i Kanady. Aktualnie mieszka i pracuje w Rzymie. Studiowała na University of Ottawa, York University w Toronto i Concordia University w Montrealu, gdzie uzyskała stopień doktora na podstawie pracy Walking in the City: The Motif of Exile in Performances by Krzysztof Wodiczko and Adrian Piper. Obecnie przygotowuje książkę poświęconą poetyce i polityce chodzenia.

Kinga Araya jest laureatką licznych nagrod i stypendystką m.in. Postdoctoral and Artistic Fellowship (ICI Berlin Institute for Cultural Inquiry, 2007), Andrew W. Mellon Post-Doctoral Fellowship (University of Pennsylvania, Philadelphia, 2006), Recherche et creation: Bourse "B" (Conseil des arts et des lettres du Quebec, 2005), Renata Hornstein _Graduate Fellowship in Recognition of Superior Academic Achievement (Concordia University, 2003), _Concordia University Retired Faculty and Staff Graduate Award in Recognition of Superior Academic Achievement (Concordia University, 2003), The Romer Foundation (Montreal, 2002).

Kluczową rolę w badaniach, jakie prowadzi artystka odgrywają zagadnienia migracji, podroży i powrotu. Analizuje kondycję człowieka oderwanego od swojego źrodła, władającego obcymi językami, podejmującego proby adaptacji. W centrum swoich zainteresowań stawia zazwyczaj jednostkę, ktora w wyniku zaistniałego kontekstu z jednej strony jest wzbogacona, z drugiej upośledzona. Odwołuje się do symboliki protezy, z ktorą konfrontuje siebie, jako uczestniczkę performance'u, ale wyciąga rownież wnioski ogolne - niekiedy uniwersalne dla większych grup społecznych. Zagadnienie to podejmowały m.in. akcje z 1998 roku Ćwiczenia perypatetyczne _i _Ćwiczenia wymowy.

bilety:

Bilet normalny: 6 zł, bilet ulgowy: 3 zł

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ